شهید آوینی

 

امروز سه شنبه هفدهم آبان سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با پنجم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابراست با هشتم نوامبر سال2005 میلادی .

آغاز محاکمه دکتر محمد مصدق :
 


درچنین روزی درسال 1332 ه ش محاکمه دکترمحمد مصدق نخست وزیروقت ایران دردادگاه نظامی رژیم شاه آغازشد.
کشف اشعه ایکس :
 


درچنین روزی در سال 1895 میلادی  کنراد رونتگن، فیزیکدان آلمانی اشعه ایکس را کشف کرد. وی این اشعه تازه کشف شدهرا نمیشناخت  ، لذا  آن را ایکس نام نهاد . وی درسال1901میلادی به دلیل کشف این اشعه مهم  جایزه نوبل را دررشته فیزیک بدست آورد. اشعه ایکس امروزه یکی از ملزومات اساسی  علم پزشکی  به شمار می رود .

تولد  کریستیان بار نارد :
 


کریستیان بارنارد جراح بزرگ قلب درچنین روزی در سال 1922 به دنیا آمد . او برای نخستین باردر سال  1969 عمل جراحی قلب را درجهان پزشکی انجام داد .  وی  تا سال 1983 ، 79 عمل پیوند قلب را به نام خود به ثبت رساند .  

استقلال کشور کامبوج :
 


درچنین روزی در سال 1949 میلادی  کشورکامبوج به استقلال داخلی دست یافت  . کامبوج کشوری جلگه ای است در منطقه استوایی جنوب شرق آسیا با مساحت 181 350 کیلومتر مربع . نژاد مردم آن زرد و اکثر آنان بودایی هستند و به زبان کامبوجی تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . کامبوج  ازسال1863میلادی تحت الحمایه فرانسه بود . پس از به قدرت رسیدن  سِهانوک در سال 1941 میلادی ،  وی قول داد که در این کشور نظام مردم سالارانه ای ایجاد کند . سرانجام به سال1949مبارزات مردم این کشور به خودمختاری داخلی منتهی شد . این کشور در سال 1949 میلادی از فرانسه مستقل و در چهاردهم دسامبر سال 1955 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن پنوم پن نام دارد .

 تولد مارگاریت میچل :
 میچل نویسنده مشهور آمریکایی  در چنین روزی در سال 1900 میلادی به دنیا آمد .  پدرش حقوقدان برجسته ای بود . وی  پس از پایان تحصیلات از مدرسه محلی واشنگتن ، وارد کالج اسمیت شد تا در رشته پزشکی تحصیل کند  اما به دلیل برخی مشکلات خانوادگی موفق به انجام این کار نشد .او  در بیست ودو سالگی با نام مستعار پگی میچل ، خبرنگار مجله جورنال آتلانتاشد . داستان های جنگ های انفصال و استقلال که در دوران کودکی او رخ داده بودند در ناخود آگاه مارگریت حضور داشتند تا اینکه وی موفق شد در سال  1936 با نام" بر باد رفته" آنها را به چاپ برساند . این کتاب که تنها اثر نویسنده است   درسال 1937 جایزه ادبی پولیتزر را از آن او کرد . از این اثر او فیلم زیبایی به کارگردانی ویکتور فلمینگ  ساخته شده است .  

 

تولد ادموند هالی :


 


درچنین روزی درسال 1656 میلادی ادموند هالی به دنیا آمد . این ستاره شناس و ریاضیدان برجسته نخستین نفری بود که توانست برای نخستین بار  ستاره هالی را شناسایی و نوع حرکت آن  محاسبه کند که بعد از او نیز  به همین نام نامیده شد . 

 افتتاح موزه لوور پاریس :
 


درچنین روزی در سال 1793 میلادی موزه لوور پاریس برای نخستین بار به روی عموم مردم باز شد .

اختراع دستگاه دافع حشرات :
درچنین روزی در سال 1910 ویلیام اچ فارست دافع حشرات را کشف کرد .

توطئه بیرهال :
 


درچنین روزی درسال 1923 میلادی آدولف هیتلر نخستین تلاشهای خود را برای دردست گرفتن  قدرت درآلمان به انجام رساند . وی می خواست با انجام یک کودتا در مونیخ  که امروزه به توطئه بیر هال مشهور است ، قدرت را در این کشور در دست گیرد  . این کودتا با شکست مواجه شد .

حمله به الجزایر و مراکش :
درچنین روزی درسال 1942 میلادی ایالات متحده آمریکا به مراکش و الجزایرحمله کرد . دراین روزهمچنین دول متفق الجزایررا به تصرف خود در آوردند . الجزایر مدت یک قرن تحت سیطره فرانسه بود و و پس از مبارزه مداوم در سال 1962 میلادی به استقلال رسید .

عملیات مشعل :
درچنین روزی در سال 1942 میلادی و دراثنای جنگ جهانی دوم نیروهای آمریکا و انگلیس عملیات مشعل را درآفریقای شمالی به مرحله اجرا گذاردند .

درگذشت مخترع  کوکتل مولوتف :
درچنین روزی در سال 1986 میلادی  ویچسلاو ام مولوتف در سن 69 سالگی در گذشت . وی در طول جنگ جهانی دوم سلاح کوکتل مولوتوف را ساخت   .

انفجاربمب در ایرلند شمالی :
 


درچنین روزی در سال 1987 میلادی یک بمب نسبتا قوی توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند شمالی در  در شهر انیسکلین  منفجر شد . این بمب در مراسم بزرگداشت کشته شدگان جنگ بریتانیا کار گذاشته شده بود  . بر اثر انفجار این بمب یازده نفر جان خود را ازدست دادند .

اعزام گروههای نظامی  به خلیج فارس  :
درچنین روزی در سال 1990 میلادی جرج بوش پدر رییس جمهور وقت آمریکا ، چند ین گروه نظامی را به منطقه خلیج فارس اعزام  کرد . در این گروهها همچنین 150 هزار سرباز برای پیوستن به نیروهای چند ملیتی حضور داشتند . 

یوگوسلاوی  وپایان بحران بالکان :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی  اتحادیه اروپا و کانادا تضمیناتی را بر یوگسلاوی  برای متوقف کردن جنگ داخلی بالکان تحمیل کردند .

تظاهرات علیه نژاد پرستی :
 


درچنین روزی در سال 1992 میلادی حدود 350000نفر دربرلین علیه نژاد پرستی تظاهرات کردند .

سرقت آثار موجود در موزه :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی پنج تابلو پیکاسو و دیگر آثار بر جسته نقاشی جهان  از موزه هنرهای  مدرن استکهلم سوئد به سرقت رفت . این آثار 52 میلیون دلار ارزش داشتند .

منبع:خبرگزاری مهر

 

 

17/8/59

اخبار جنگ در جبهههاي جنوب : درگيري در حاشيه بهمنشير ، جاده ماهشهر ـ آبادان ، دارخوين ، فارسيات در غرب كارون ، حاشيه كرخه و پاسگاه حميد .

اخبار جنگ در جبهه مياني : ادامه درگيريهاي پراكنده . عمليات هوايي خودي و دشمن : بمباران پالايشگاه گاز كركوك ، بمباران تجمع دشمن در سابله و سقوط دو جنگنده خودي . بمباران صالح آباد و مهران .

اطلاعيه دولت ايران در اعتراض به شكنجه وزير نفت ، محمدجواد تندگويان و پاسخ به ادعاهاي عراق دراين باره . عدم توافق شوراي امنيت در صدور قطعنامه دربارة جنگ و اكتفا به صدر و به يك بيانيه .

مذاكره يك هيأت نظامي امريكايي ـ مصري ـ سعودي با پادشاه و وليعهد سعودي درباره خطر ( امام ) خميني و ضرورت كمك به عراق.

گزارش مطبوعات و خبرگزاريها از حمايت نظامي فرانسه از عراق : فرانسه بعد از شوروي بزرگترين تامين كننده سلاحهاي مورد نياز عراق است.

17/8/63

شكست توطئه مزدوران فرانسوي براي انفجار سفارت ايران در بيروت

ادامه فعاليتهاي آمادگي خودي براي عمليات آتي در سه جنبه مهندسي، شناسايي و آمادگي يگانها؛ ادامه برخي حركات مشكوك و عمليات مهندسي دشمن در منطقه حين عمليات آتي. ادامه درگيريهاي پراكنده خودي، در غرب كشور، با نيروهاي ضدانقلاب مسلح.

ادامه حمايتهاي تسليحاتي و انساني عراق توسط كشورهاي عربي با ارسال كاميونهاي حامل تجهيزات نظامي و مواد شيميايي از عربستان - تماسهاي مقامات عراقي براي اعزام نيرو از يمن شمالي، مصر، سودان و اردن به عراق

17/8/65

بررسي آخرين وضعيت دشمن و شناساييهاي انجام شده در منطقه عمليات بزرگ آتي در جلسه نيروي زميني سپاه. پشتيباني هوايي عمليات آينده، وضعيت منطقه عملياتي و فعاليتهاي دشمن، در جلسه قرارگاه مركزي سپاه بررسي شد.

گزارشي درباره اهميت شناسايي منطقه عملياتي، زمين، دشمن و اهميت استفاده از عكس هوايي. افزايش فعاليت زرهي دشمن در جزيره جنوبي مجنون.

ملاقات جلال طالباني با حجت الاسلام حكيم در جهت انسجام گروههاي معارض عراقي. تفسير راديو اسرائيل و واشنگتنپست در اين باره.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo