شهید آوینی

 

امروز یکشنبه پانزدهم آبان سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با سوم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابراست با ششم نوامبر سال2005 میلادی .
روی کار آمدن کابینه نظامی و وقوع  اعتصاب در ایران :


درچنین روزی درسال 1357 ه ش و به دنبال کناره گیری شریف امامی ازنخست وزیری، شاه یک کابینه نظامی به ریاست ژنرال ازهاری روی کار آورد. با آغاز نهضت اسلامی ، دانشگاهها و مدارس کشور به کانون تظاهرات باشکوهی بر ضد رژیم پهلوی بدل شده بود . پس از واقعه 13 آبان 1357 که درآن عمال رژیم پهلوی دانش آموزان را در دانشگاه تهران به خاک و خون کشیدند ، شدت مخالفت مردم با رژیم بالاگرفت و این امر باعث شد که دولت شریف امامی که شعار عوام فریبانه آشتی ملی را مطرح می کرد ،  سقوط کند و جای خود را به دولت ارتشبد ازهاری بدهد . شاه نیز در رادیو و تلویزیون اعلام کرد که صدای انقلاب مردم ایران را شنیده است و ضمن اعتراف به اشتباهات خود از علما خواست که مردم را به آرامش دعوت کنند . در این روز همچنین کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون ایران و کارکنان مطبوعات کشور دراعتراض به دولت نظامی ازهاری اعتصاب خود را آغازکردند.

اعتراض احمد شاه قاجار :


درچنین روزی درسال 1304 ه ش احمد شاه قاجار طی نطقی نسبت به خلع خود ازپادشاهی زبان به اعتراض گشود .احمد شاه قاجاردرسال 1302ه ش رضاخان را به ریاست وزرایی خود منصوب کرد و خود پس از چندی عازم اروپا گشت . عوامل رضاخان پس ازخروج او، هیاهوی بسیار درباره جمهوری رضاخانی راه انداختند و بدین ترتیب رضا خان طی یک کودتا قدرت را از دست خاندان قاجاریه خارج ساخت .

تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران :


درچنین روزی در سال 1314هجری شمسی  شرکت سهامی بیمه ایران آغازبه کار کرد . شرکت بیمه ایران درنخستین سال فعالیت خود نیمی از حجم عملیات بیمه کشور را درخود متمرکز کرد و پس از مدتی آن را به حد گسترده ای افزایش داد. درحال حاضرسرمایه اولیه بیمه ایران از دویست میلیارد ریال به سه هزار و پانصد میلیارد ریال افزایش یافته است . با این افزایش سرمایه اولیه بیمه ایران ، ضریب نگهداری اتکایی از پنج درصد در بیمه ایران به پانزده  درصد می رسد که این افزایش می تواند در جلوگیری از خروج ارز در خرید بیمه نامه های اتکایی موثر باشد. همچنین  هم اکنون حدود نود و پنج درصد از بیمه نامه های بزرگ به شرکت های بیمه گر اتکایی نظیر بیمه ایران واگذار می شود. قرار است سرمایه اولیه بیمه ایران به پنج هزار میلیارد ریال برسد که در این شرایط ضریب نگهداری بیمه ای شرکت بیمه ایران پیش از پیش افزایش خواهد یافت. بیمه ایران امسال موفق به بیمه ناوگان دریایی کشور به استثنای نفت کش ها و صنعت هوایی به استثنای یک خط هوایی شد و در نظر دارد در بخش انرژی بیمه نفت را تا پایان امسال با بالاترین سهم در سطح ملی بپذیرد.

استعفای دولت موقت :


درچنین روزی درسال 1358هجری شمسی دولت موقت استعفای خود را به رهبرکبیرانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) ارایه کرد . تشکیل دولت موقت، با توجه به محتوای حکم امام خمینی (ره) به هنگام نصب مهندس بازرگان به نخست وزیری، در راستای تلاش برای نهادمند کردن اهداف انقلاب اسلامی و تاسیس نظام سیاسی جدید صورت گرفت که می بایست تحت نظارت رهبرمعظم  انقلاب اسلامی مراحل گذر از نظام پیشین را به نظامی تازه بپیماید و به صورت تشکیلاتی و نظام مند برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تلاش کند. به دلیل برخی مسایل از جمله اختلافات در حوزه نظری از جمله مساله آمریکا ، دولت موقت پس از تصرف لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام( ره ) در چنین روزی از قدرت استعفا کرد .
مهندس مهدی بازرگان نخستین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران در سال 1286 ه ش به دنیا آمد . وی پیش از انقلاب اسلامی در پایه گذاری نهضت آزادی و ترویج اندیشه های اسلامی در مراکز علمی تلاش بسیارکرد. وی و همفکرانش بر اساس نظریه حرکت گام به گام  ، مخالف شتاب انقلاب اسلامی به شکل آن چه به وقوع پیوست بودند . اما حرکت میلیونی مردم در شهر و روستا آنان را ناچار به پذیرش و دنباله روی کرد. مهندس بازرگان، تحصیلات خود را در فرانسه به پایان رساند و درجه دکترای مهندسی ماشین را دریافت داشت . وی به سه زبان عربی ، انگلیسی و فرانسوی آشنایی کامل داشت . بازرگان صاحب آثار قلمی چندی است که از میان آنها می توان به آفات توحید ، آموزش قرآن ، بعثت و ایدئولوژی ، ترمو دینامیک و... اشاره کرد . 

درگذشت جمالزاده :

سید محمد علی جمالزاده فرزند سید جمال الدین اصفهانی ، معروف به سید جمال الدین واعظ ، مشروطه خواه بزرگ در چنین روزی در سال 1376 ه ش در ژنو دار فانی را وداع گفت . وی در سال 1274 ه ش در شهر اصفهان متولد شد و پس از طی تحصیلات مقدماتی به خارج از کشور رفت و آموختنی های متوسطه و عالی را در بیروت ، سوییس و فرانسه فراگرفت و از دانشگاه دیژون فرانسه دانشنامه علم حقوق را دریافت داشت .  او  چندی در برلین با تقی زاده و دیگر نویسندگان روزنامه کاوه همکاری کرد و در همین روزنامه بود که نخستین داستان معروف خود را با عنوان" فارسی شکر است" در سال 1300 خورشیدی منتشر ساخت . وی در همان سال با انتشار کتاب " یکی بود یکی نبود"  که نخستین مجموعه داستانهای کوتاه اوست جزء نویسندگان برجسته ایران شد . از نوشته های مشهور جمالزاده  می توان به کتابهای دارالمجانین ، نمک گندیده ، قلتشن دیوان ، صحرای محشر ، عمو حسینعلی ، تلخ وشیرین ، کهنه و نو ، شور آباد و غیر از خدا هیچکس نبود اشاره کرد . مهمترین ترجمه های او نیز عبارتند از  داستان بشر ، نمایشنامه ویلهم تل و کتاب معروف قهوه خانه سورات .

الحاق ایتالیا به قرار داد دو جانبه آلمان و ژاپن :


در چنین روزی در  سال 1937میلادی کشور بنیتوموسولِینی به قرارداد دو جانبه آلمان و ژاپن پیوست . در جنگ جهانی دوم این سه کشور که به دول محور معروف شده بودند علیه دول فرانسه ، انگلستان و روسیه که دول متحد نامیده می شدند وارد مبارزه شدند .

 

 انتخاب لینکلن به ریاست جمهوری آمریکا :

 

در چنین روزی در سال 1860 میلاید آبراهام لینکلن به عنوان شانزدهمین رییس جمهور آمریکا انتخاب شد .

 

تولد مبدع بازی بسکتبال :

 


درچنین روزی در سال 1861 میلادی مبدع ورزش بسکتبال با نام جیمز نیسمیث به دنیا آمد.

 

حمله کانادا به بلژیک :

 

درچنین روزی درسال 1917 ودر طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای کانادایی روستای پاسچندل بلژیک را  در سومین جنگ ایپرس تصرف کردند .

 

اختراع ماشین اصلاح برقی:

 

در چنین روزی در سال 1923 ریش تراش برقی توسط ژاکوب شیک اختراع شد .

 

انفجار نخستین بمب هیدروژنی :

 

در چنین روزی در سال 1952 میلادی نخستین بمب هیدروژنی توسط آمریکا در اینوتوک آتل در اقیانوس آرام منفجر شد .

 

محکومیت سیاست های نژاد پرستانه :


در چنین روزی در سال 1962 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد سیاست های نژاد پرستانه آفریقای جنوبی را به شدت محکوم کرد . این مجمع همچنین بر آن شد که تمامی دولت های عضو کلیه روابط نظامی و اقتصادی خود را با این کشور قطع کنند، اما این کار تحقق نیافت .

 

مهاجرت گسترده مراکشیان : 


شاه حسن دوم پادشاه مراکش در چنین روزی در سال 1975 میلادی برنامه مارس سبز را به مرحله اجرا در آورد. بر اساس این طرح دولت مراکش مهاجرت گسترده سیصد هزار مراکشی غیر مسلح را  به سوی صحرای غربی آزاد کرد .

 

تصرف بوگوتا :

 

در چنین روزی در سال 1985 میلادی جنگجویان چپ گرای وابسته به جنبش  نوزده آوریل کلمبیا ، کاخ دادگستری این کشور در بوگوتا را به تصرف خود در آوردند .

 

جشن کویت در اطفای حریق آخرین چاه نفت :

 


در چنین روزی در سال 1991 میلادی کویت ،  اطفای حریق آخرین چاه نفت را که توسط عراق در طول جنگ خلیج فارس به آتش کشیده شده بود ، جشن گرفت . بخشی از چاه های درحال سوختن نفت کویت را متخصصان اطفای حریق جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشتند و این کار با موفقیت کامل به پایان بردند.  

 

عملیات شهادت طلبانه در فلسطین :


در چنین روزی در سال 1998 میلادی اعضای جنبش حماس در یک عملیات شهادت طلبانه 21 صهیونیست را به هلاکت رساندند. در این عملیات که به  وسیله خودرو حامل  بمب  انجام شد ،  دوتن از بمب گذاران نیز به شهادت رسیدند .

 

لزوم وجود ملکه :

 

در چنین روزی در سال 1999 میلادی رای دهندگان استرالیایی در  یک همه پرسی  که طی آن ملکه بریتانیا را از پادشاهی بر کشور آنها منع می کرد ، رای منفی دادند .

 

نمایش نقاشی های یک بازمانده جنگ جهانی دوم :

 

در چنین روزی در سال 2001 میلادی نمایشگاه "مباد که فراموش کنیم"  ، در باغ ملی برلین  آغاز به کار کرد . فرد سیکر در این نمایشگاه 24 تابلوی آبرنگ خود را به نمایش گذاشته بود . سیکر یکی از زندانیان جنگ دوم جهانی بود که مجبور شده بود راه آهن بورما را با عنوان راه آهن مرگ برای ژاپنی ها در طول جنگ جهانی دوم بسازد .

 

بمب گذاری توسط گروه استقلال طلبان باسک : 


در چنین روزی در سال 2001 میلادی یک ماشین بمب گذاری شده 60 نفر را در مادرید اسپانیا زخمی کرد . این بمب توسط گروه جدایی طلبان باسک کار گذاشته شده بود.

 

اعدام در چین :

 

در چنین روزی در سال 2001 میلادی ده نفر از مردم چین در پکن اعدام شدند . روزنامه های چینی اعلام کردند که این ده نفر به خاطر دزدی و قتل 20 تا30 نفر اعدام شده اند .  

 

تولد توماس کید :

 

در چنین روزی در سال 1558 میلادی نمایشنامه نویس انگلیسی توماس کید به دنیا آمد . "تراژدی اسپانیایی "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

 

تولد چارلز دوم :

 

در چنین روزی در سال 1661 میلادی چارلز دوم آخرین پادشاه هابزبورگی اسپانیا متولد شد . وی بین سالهای 1665 میلادی تا 1700میلادی  بر این کشور حکومت کرد .

 

تولد کولی سیبر :

 

سیبر نمایشنامه نویس و شاعر انگلیسی و از ملک الشعراهای این کشور در چنین روزی در سال 1671 میلادی به دنیا آمد. "آخرین مرحله عشق" عنوان مهمترین اثر اوست .

 

تولد پیتر ماتز :

 

پیتر ماتز آهنگساز آمریکایی و رهبر ارکستر در چنین روزی در سال 1928 میلادی به دنیا آمد ." هیاهو" و "کارول برونت "عنوان مهمترین آثار موسیقایی اویند .

 

تولد آلوا اسنفلدر :

 

اسنفلدر مخترع در چنین روزی در سال 1771 میلادی چشم به جهان گشود . وی مخترع لیتو گرافی است .

 

تولد آدولف ساکس :

 

در چنین روزی در سال 1814 میلادی ساکس بلژیکی آهنگساز و مخترع ساکسیفون دیده به جهان گشود .

 

تولد فرانسیس الینگوود آبوت :

 

در چنین روزی در سال 1836 میلادی ابوت ، متاله آمریکایی به دنیا آمد . "خداشناسی علمی" عنوان مهمترین اثر اوست .

 

تولد هاینریش هیملر :

 

هیملر رهبر گروه اس اس نازیسم در چنین روزی در سال 1900 میلادی متولد شد . وی در طول جنگ جهانی دوم جنایات بسیاری مرتکب شد . اس اس ، گروه  جاسوسی و ضد جاسوسی آلمان نازی بود .

 

تولد جیمز جونز :

 

جونز نویسنده و رمان نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد . "از اینجا تا جاودانگی " عنوان مهمترین اثر اوست .

 

تولد ایگناس یان پادروسکی :

 

پادروسکی آهنگساز بر جسته هلندی در چنین روزی در سال 1860 میلادی به دنیا آمد . وی پیانیست ماهری نیز بود .   

 

در گذشت شاه گوستاوس  آدلفوس :

 

در چنین روزی شاه گوستاوس آدولفوس پادشاه سوئد در گذشت . وی در جنگ کشته شد .

 

در گذشت رابی هایم :

 

رابی هایم نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1839 میلادی دار فانی را وداع گفت . "ماکسیم چایم " عنوان مهمترین اثر اوست .

 

درگذشت پیتر چایکوفسکی :

 


پیتر ایلیچ چایکوفسکی در سال 1840 میلادی به دنیا آمد . پیتر ایلیچ ، آهنگساز روسی در ده سالگی به مدرسه حقوق رفت و در نوزده سالگی دوره آن را به پایان رسانید و وارد مشاغل دولتی شد. چون علاقه زیادی به موسیقی داشت حقوق را رها کرد و به سال 1865 به کنسرواتوار پترزبورگ وارد شد و آن را به پایان رسانید . وقتی که  کنسرواتوار مسکو گشایش یافت او به سمت استادی هارمونی پذیرفته شد . نخستین اثر وی" دریاچه قو"و  آخرین اثرش "سمفونی شماره شش" بود . سمفونی های 5 و 6 ، اورتور 1812 اپوس 49 ، اورتور - فانتزی فرانچسکا داریمینی ، بالت های دختر زیبای خفته ، فندق شکن و اپراهای اوژن اونگین و خانم پیک از دیگر آثار معروف اویند . وقتی وبا در پترزبورگ شیوع یافت چایکوفسکی نیز به آن دچار شد و سر انجام در سن 53 سالگی در سال 1893 میلادی دار فانی را وداع گفت . 

منبع:خبرگزاری مهر

15/8/58

استعفای بازرگان و دولت وی و پذیرش توسط حضرت امام و ماموریت شورای انقلاب برای رسیدگی به امور كشور.

اعلام سیاست صبر و حوصله امریكا در مقابل ایران توسط دولت كارتر

قراردادهای فراوان عراق با كشورهای غربی برای تجهیز و تقویت نیروی دریائی خود

اشغال كنسولگری ایران در بصره
15/8/59

حمله دشمن در سوسنگرد . گزارش موقعیت ضد انقلاب و نیروهای خودی در كردستان ، از جمله مهاباد ـ اهمیت و موقعیت مهاباد .

واكنش نخست وزیر ایران ( رجایی ) در قبال انتخاب ریگان و بازتاب خارجی این واكنش . واكنش جریان وابسته به رئیس جمهور در قبال انتخاب ریگان در سر مقالة روزنامه انقلاب اسلامی .اعتراض وزارت خارجه ایران به سفیر فرانسه در تهران درباره فروش میراژ به عراق و جواب دوپهلوی سفیر

15/8/61

عملیات زین العابدین (ع) در منطقه عملیاتب سومار- مندلی

15/8/63

تقویت نیروهای عراقی در جبهه شمال غرب و مركزی.

ادامه درگیریهای پراكنده با ضدانقلابیون در مناطق غرب كشور و اعلام مجدد كمبود نیرو قرارگاه حمزه.

سخنان مسئول ستاد ارومیه و كردستان در گردهمایی مسئولان هیئتهای هفت نفره واگذاری زمین در اشاره به مشكلات ایجاد شده توسط ضدانقلابیون برای این ستاد در واگذاری زمینهای مالكین بزرگ و اینكه حل مشكل كردستان فقط محدود به راه نظامی نمیباشد.

15/8/65

میزان پیشرفت كار مهندسی و شناسایی قرارگاه نصرت در منطقه هور برای عملیات یدك. افزایش فعالیت مهندسی و تقویت نیروی دشمن در جزیره جنوبی. آمادهباش نیروهای خودی در این منطقه.

گزارش معاونت اطلاعات سپاه از پیچیدهتر شدن تحركات دشمن، از جمله فعالیتهای گمراهكننده برای انحراف اذهان از مسیر اصلی تحركات و زمینهسازی برای هجومهای محدود به مناطق حساس.

 اقدامات ارتش عراق در كردستان، منطقه سپاه دوم و منطقه عمومی جنوب. حساسیت و پیشبینی دشمن از احتمال تك خودی در مناطق فاو، خانقین، هور، مهران، مندلی و منطقه سپاه سوم.

افزایش تحركات ارتش عراق در مناطق آبادان تا امالرصاص، سواحل خورعبدالله، دریاچه نمك، دهانه وربه و جزیره بوبیان كویت. اجرای آتش روی نیروهای دشمن در منطقه خورعبدالله و بندر البكر.

افزایش ناگهانی و آشكار تحركات دریایی و فعالیت عراقیها در جزیره بوبیان. شكست حمله نیروهای عراقی به پایگاههای معارضین كرد عراقی در كاریزه. تشدید فعالیت كردهای معارض عراق علیه نیروهای دولتی.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo