شهید آوینی

 
زنان عربستان؛ محروم از شركت در نماز عيد فطر
علمای سعودی نسبت به قانون ممنوعيت حضور زنان در نماز عيد فطر در برخی از شهرهای اين كشور انتقاد كردند.
به نقل روزنامه «الشرق الاوسط»، به دنبال حضورنيافتن زنان سعودی در نماز عيد فطر، علمای سعودی حضور زنان را در نماز عيد مشروط به نداشتن زينت دانستند.
«شيخ عبدالله بن بيه» مبلغ و استاد دانشگاه ملك عبدالعزيز در جده، ضمن تأكيد بر حضور زنان در نماز عيد به‌منظور تثبيت مفاهيم اسلامی خاطرنشان كرد: اين بهانه‌ها را به سادگی می‌توان با رعايت الزامات اسلامی از سوی زنان و استناد به متون دينی رفع كرد و لازم است در اين مورد ديدگاه اعتدال‌گرايانه و به دور از افراط و تفريط داشته باشيم. بدين صورت كه به زنان اجازه داده شود به‌دور از خودنمايی و در چارچوب واجبات اسلامی در نماز عيد شركت كنند.»
وی عمل به اين سنت نبوی را همان‌گونه كه در اغلب كشورهای مسلمان در حال اجراست از جمله اقدامات مسلمانان به منظور انعكاس تصوير مثبتی از اسلام در جهت گرامی‌داشت مناسبات دينی‌شان در نقاط مختلف جهان دانست.
«عبدالله بن بيه» در ادامه گفت: در مناطقی از عربستان از جمله مكه، مدينه و جده شاهد حضور زنان در اين مراسم هستيم.
گفتنی است حضور زنان مناطق غربی عربستان در اين مراسم از جمله آداب و رسوم اجتماعی مناطق حجاز است كه حجازی‌ها به شدت به آن اهتمام می‌ورزند. چرا كه اين اقدام برای زنان علاوه بر داشتن ارزش دينی دارای ارزشی اجتماعی در جهت تساوی طبقات اجتماعی جامعه مسلمانان و رعايت حقوق زنان به شمار می‌آيد.
«ام عبدالرحمن» يكی از زنان معلم عربستان نيز در اين‌باره گفت: «اخيراً در مناطق غربی عربستان نيز حضور زنان در نماز عيد و فعاليت‌های دينی جمعی كمرنگ شده و دليل آن ورود دختران نسل جديد به زندگی دنيای مدرن و وجودنداشتن زمينه لازم برای حضور زنان در نماز عيد و اجازه ندادن پدران به دختران و همسران‌شان در اين زمينه است.»
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo