شهید آوینی
فطریه زکات سلامتی بدن است - پرداخت زکات آرامش بخش است - فطریه تأثیر مثبتی درفقر زدایی از جامعه دارد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تهران فطریه را زکات سلامتی بدن اعلام کرد و گفت: کسانیکه ماه مبارک رمضان را درک کرده اند به هنگام پایان این ماه زکات فطریه را پرداخت می کنند .

حجت الاسلام حسین روحانی نژاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر" تصریح کرد: زکات فطریه به مثابه زکات سلامتی بدن است و کسانی که ماه مبارک رمضان را درک کرده اند و به پایان رسانده اند این زکات را پرداخت می کنند . 

وی زکات را یک نوع صدقه اعلام کرد و افزود: خداوند یک ماه را برای تزکیه نفس قرار داده است و در ماه مبارک رمضان انسانهای مؤمن به خود سازی خواهند پرداخت، از این رو لازم است که در پایان این ماه به خاطر توفیقاتی که نصیب آنان شده است برای آرامش، سکون و صحت و سلامت خود و به شکرانه درک این ماه پرفضیلت بخشی از مال خویش را در روز عید فطر از اموال خود جدا کنند .  

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: زکات در حقیقت یکی از واجبات اسلام است که خداوند برای مؤمنین معین کرده است و در شب عید فطر مسلمانان از اموال خود میزان مشخصی را به عنوان زکات فطره خارج  می کنند که این میزان مشخص حدود سه کیلو از قوت غالب است که اغلب به گندم جو و برنج تعلق می گیرد و بر نان آور خانواده واجب است که فطریه افراد خانواده را که تحت تکفل او هستند پرداخت کند . 

وی در مورد موارد مصرف زکات افزود: مواردی که زکات به مصرف می آید هشت مورد هستند که می توان زکات فطریه را نیز در آنان موارد یه مصرف رساند اما علما و فقها معتقدند که اولویت اول فطریه را باید به فقرا اختصاص داد و تأکید فقها هم بر همین امر است .

حجت الاسلام روحانی نژاد با اشاره به موارد دیگری که زکات به آنها تعلق می گیرد افزود: علاوه بر فقرا زکات فطریه به مساکین و کسانی که از طرف امام و یا نائب او مأمور جمع آوری زکات هستند تعلق می گیرد همچنین زکات را می توان به کافرانی اختصاص داد که با دریافت این زکات قلوب آنان تلطیف می شود و به دین اسلام گرایش پیدا می کنند .

وی بر اهمیت آزادی انسان در دین اسلام تأکید کرد و گفت: از آنجا که دین اسلام برای آزادی انسانها اهمیت بسیاری قائل است در گذشته بیان می شده که مبلغ زکات را می توان برای آزادی بردگان استفاده کرد همچنین این مبلغ می تواند به بدهکارانی که نمی توانند قرض خود را پرداخت کنند تعلق خواهد گرفت علاوه بر این در راه ماندگان و مسافرانی که پولی ندارند نیز می توانند از مبلغ زکات بهره ببرند تا به مقصد خود برسند .

حجت الاسلام روحانی نژاد گفت: این مبلغ در راه خدا و برای ساخت مدرسه، مسجد، پل و فعالیتهای دیگرهم  به مصرف می رسد اما علما اولویت اول را به فقرا داده اند، همچنین لازم به ذکر است که فطریه سادات را به غیر سادات و فطریه غیر سادات را به سادات  نمی توان اختصاص داد .

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تهران بر تأثیرات روحی و روانی پرداخت زکات در پایان ماه مبارک رمضان تأکید کرد و گفت: وقتی انسانها بخشی از مال خویش را برای سلامتی خود خارج می کنند، آرامش یافته و توجه آنها به فقرا و مساکین جلب می شود و از شرایط آنان نیز یاد می کنند و در نظر خواهند داشت که شرایط معیشتی فقرا مطلوب و مناسب نیست .

وی افزود: با پرداخت زکات فطریه افراد در می یابند که می توانند با این زکات برخی مشکلات جامعه و خاصه زندگی نیازمندان راحل کنند و همین یاری رساندن به دیگران آرامشی را در آنان ایجاد خواهد کرد در این راستا در سطح اجتماعی هم شاهد تأثیرات مطلوب پرداخت زکات فطره خواهیم بود .

حجت الاسلام روحانی نژاد زکات را بر دو قسم اعلام کرد و گفت: زکات در دو قسم به اموال و فطریه تعلق می گیرد که زکات نوع اول در 9 مورد مطرح می شود و این موارد غلات اربع ، زکات نقدین ، گاو ، گوسفند و شتر است و زکات فطره زکات سلامتی بدن است و به کسانی تعلق می گیرد که فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرده اند .

منبع: خبرگزاری مهر 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo