شهید آوینی

 

امروز دوشنبه دوم آبان سال1384 هجری شمسی، مصادف است با بیستم رمضان المبارک سال 1426هجری قمری و برابر با بیست و چهارم اکتبر سال 2005 میلادی .

شب قدر : 
 


شب بیست و یکم  ماه مبارک رمضان  نیز یکی از شب های پرفیض و برکت قدر به شمار می رود  .شب هایی که در آن نزول قرآن کریم رقم خورده است  و قدر و مرتبت آن بیش از هزار سال است .   قدر در لغت به معنای بزرگ ، با عظمت ، با ارزش و پر قیمت است . قدر در لغت به معنای سختى و  معیشت نیز آمده است .  این شب  بنابر روایات مشهور یکی از شب های نوزدهم ، بیست ویکم و یا بیست وسوم   ماه مبارک رمضان است .  در میان شب های بیست و یکم و بیست و سوم نیز  آن گونه که از تعدادى از احادیث و روایات استفاده مى شود ،  احتمال شب قدر بودن شب بیست و سوم را مى توان تقویت نمود و معتبرتر دانست. مرحوم طبرسى  در باره شب قدر می گوید: از آن رو به این شب،  قدر گفته اند که داراى شرف و پایه اى بلند و شانى عظیم است.  گروهى دیگر نیز گفته اند: این شب ها قدر نام گرفته اند ،   چون کتابى گرانبها بر پیامبرى بلند مرتبه و گرامى ،  براى امتى بلند پایه با دستان فرشته اى گرانقدر نازل شده است.
امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفه لیله القدر خیر من الف شهر  و در بیان  دلایل تفضل شب قدر به امت اسلام  فرمودند: مراد این است که انجام کار خوب در آن شب برابر عمل صالح در طول هزار ماه در غیر شب قدر است.  امام باقر(ع)  نیز در تبیین  فلسفه شب قدر بیان داشته اند : اگر خداوند کارهاى مومنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمى رسند ،  اما از راه لطف در شب قدر  کارهاى نیکوى آن ها را چند برابر مى فرماید تا کاستى هایشان جبران شود.
 در قدر و منزلت شب قدر همین بس که سوره مبارکه قدر در شان آن نازل شده است :
انا انزلناه فى لیلة القدر- و ما ادریک مالیلة القدر- لیلة القدر خیر من الف شهر- تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر-  سلام هى حتى مطلع الفجر  ما این قرآن عظیم الشان را در شب قدر نازل کردیم و چه تو را به عظمت این شب قدر آگاه تواند کرد ،  شب قدر  از هزار ماه بهتر و بالاتر است  در این شب فرشتگان و روح  به اذن خدا  فرود می آیند .  این شب تا صبحگاه ، رحمت و سلامت و تهنیت است . بسیارى گفته اند چون در این شب  همه چیز اندازه گیرى مى شود به آن شب قدر گفته مى شود  و از جمله آنها  سرنوشت یکسال افراد و جامعه است. از حضرت امام رضا(ع) مروی است که :  این شب را لیلة القدر نامیده اند ،  چون آنچه مربوط به سال است ،  از قبیل خوبى ، بدى ،  زیان ،  سود ، روزى ،  مرگ و ولادت در آن شب اندازه گیرى مى شود.
امام صادق(ع) هم  خطاب به ابوبصیر فرمودند: اى ابو محمد ،  در شب قدر حاجیان مشخص شده و پیشامدها و مرگ ها و روزی ها و آنچه مربوط به آن سال است تا سال آینده  رقم مى خورد ،  پس آن را در شب بیست و یکم و بیست سوم ماه جستجو کن .
بر خی از اعمال انسان  در درک برکات شب قدر مفید و موثر اند  . انس بن مالک از پیامبر گرامى(ص) روایت کرده که فرمودند:    کسى که از اول تا آخر ماه مبارک  در نماز جماعت حاضر شود ،  بهره اى از شب قدر نصیبش شده است. ابو شی ابن حیان از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که فرمودند: کسى که با مالى که از راه حلال به دست آورده ،  روزه دارى را افطار دهد ،  در تمام شب هاى رمضان فرشتگان بر او درود فرستند و جبرئیل در شب قدر با وى مصافحه کند.  نشانه مصافحه جبرئیل آن است که دل مصافحه شونده نرم و اشکش جارى مى شود. امام زین العابدین(ع)  نیز در هر روز ماه مبارک رمضان  یک درهم صدقه مى دادند،  آن گاه مى فرمودند: شاید با این کار شب قدر را دریابم و از آن بهره گیرم. امام صادق ع می فرماید : کسى که در شب قدر غسل کرده و تا سپیده صبح شب زنده دارى کند ،  گناهانش آمرزیده مى شود .
 


فتح مکه : 



در چنین روزی در سال هشتم  هجری واقعه فتح مکه رخ داد . تا سال هشتم هجرت علیرغم  پیروزی های چشم گیر  تازه مسلمانان و جذب و جلب افراد بسیار به سوی دین اسلام ، اما  شهر بزرگ مکه  وبویژه  کعبه معظمه  در تصرف بت پرستان و مشرکان باقیمانده و بت پرستى درآنجا  رایج‏ بود . در این زمان مشرکان به پیروی از آباء  و اجداد خود ، تعداد سیصد و شصت‏ بت‏ را در  کعبه نصب کرده بودند و آنها را مورد پرستش قرار می دادند . حضرت محمد(ص) در این هنگام با ده هزار نفر بطرف مکه حرکت کردند و این شهرمقدس را بدون هیچ گونه درگیری با کفار  فتح نمودند. حضرت محمد(ص) چون به مکه رسیدند اعلام کردند هرکس به خانه رود و دررا به روی خود ببندد درامان  است و هرکس به مسجد الحرام برود درامان است. پس ازآنکه  یاران پیامبر مکه را فتح کردند ، پیامبر اکرم (ص)  برای زدودن آخرین نمود های کفر به سوی خانه کعبه رهنمون شدند . پیامبر( ص)  در کنار خانه خدا پیاده شد به شکستن بتها پرداخت.  بزرگ بتها، هبل‏ بود که پیامبر( ص) با چوبى به آنها اشاره می کرد  و این آیه را مى‏خواند : قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا.   بگو که حق آمد و باطل نابود شد که هر آینه باطل نابود شدنى است .  براى انداختن چند بت ‏بزرگ از فراز دیوار کعبه، به فرمان پیغمبر (ص ) امیر المؤمنین على (ع )  پا بر کتف مبارک پیامبر (ص) گذاشت و بتها را بزیر افکند.
 در روابط انسانی به ویژه در جنگ ها ، شگفت انگیز است که توجه شود؛ در تصر ف مکه ، قطره ای خون هنگام فتح آن ریخته نشد و انتقامی گرفته نشد . و رسول صلح و سلامت و محبت، ذات دین اسلام را در عفو و گذشت ، حتی نسبت به سر سخت ترین دشنمان خویش نشان داد.
 

درگذشت میرزا جواد آقا تهرانی :
درچنین روزی در سال1368 هجری شمسی آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی ازعلمای بزرگ جهان تشیع دیده ازجهان فروبست . از آن عالم فرزانه کتب بسیاری به جای مانده است که عمدتا درحوزه های اخلاق ، عرفان و فلسفه است . آن عالم فرهیخته همچنین درحوزه عرفان از سرآمدان روزگار خویش بود .  

درگذشت سردار اسعد بختیاری :
درچنین روزی در سال 1296 ه ش  سردار اسعد بختیاری دارفانی را وداع گفت . سردار اسعد بختیاری یکی ازآزادیخواهان ایرانی در دوران مشروطیت بود . وی اصلا بختیاری بود ، اما  تحصیلات خود را در فرنگ به اتمام   رسانیده بود .
پس از آنکه محمد علی شاه قاجار،  مجلس شورای ملی و حاصل مشروطیت را به توپ بست و آخرین رمق های دموکراسی را در ایران به نابودی کشاند ، پیشوایان قیام رشت و اصفهان و تبریز قرار گذاشتند با عده ای مسلح برای خلع شاه و برقراری مشروطه به طرف تهران حرکت کنند . سپاه اصفهان به فرماندهی صمصام السلطنه به حاج علی قلی خان سردار اسعد بختیاری  که تازه از اروپا آمده بود و فرماندهی سواران ایل بختیاری را به عهده داشت ، پیوستند و عازم پایتخت شدند  . انقلابیون توانستند پس از چند روز تهران را فتح کرده و محمد علی شاه را از قدرت خلع کنند .

درگذشت فریدون مشیری :
 

فریدون مشیری شاعر پرآوازه ایران  در چنین روزی در سال 1379 ه ش در گذشت . مشیری در سی ام شهریور سال 1305 ه ش در تهران چشم به گیتی گشود . جد پدری و مادری او همگی شاعر بوده اند . مشیری نیز طریق آنان را  پی گرفت   و در این مسیر نیز به شاعری توانا تبدیل گشت . دوران جوانی در قالبهای غزل و مثنوی شعر می سرود. پس از آشنایی با شعر آزاد و نیمایی از قالب شعر کهن فاصله گرفت و توانایی خود را در این عرصه آزمود . مشیری مانند بر خی افراد خود را اسیر قالبهای کهن نکرد و قلم خود را برای جنگ با نوگرایان نیز بکار نبرد. ازطرفی چندان بی ملاحظه وبدون معلومات به قالب نو نپیوست ، که  به بیراه رود . او راهی معتدل را انتخاب کرد و بازبانی ساده و صمیمی به خلق اثر پرداخت .نگاه مشیری به جامعه و طبیعت نگاهی ملایم و احساسی است . او در دوران شاعری خود به آ رامی و مداوم پیش می رود و هیچگاه از سرایش باز نمی ایستد.سخن گفتن از پاکی و زیبایی ، بیان عواطف انسانی و به تصویرکشیدن طبیعت از خصوصیات او و شعرش است . مشیری از شاعرانی است که سهم زیادی در پیشبرد شعر نو در بین عامه مردم دارد . در حقیقت او مانند پلی میان شعر کهن و نیمایی بود که بسیاری از مخاطبان و جستجو گران از شعر او به شعر نیمایی و نو رسید ند. آثار اوعمدتا در حال و هوای زندگی مردم می چرخد و به همین  دلیل او را شاعر مردم گرا نامیده اند . وی در آثار خود از مفاهیم کوچه و بازار به نحو قابل ملاحظه ای استفاده می برد . وی  در وصف طبیعت توانا  بود . مشیری سالها در نشریات معتبر جامعه  ایران قلم زد و آثار خوبی ازخود به یادگار گذاشت و سرانجام در دوم آبان 1379 در تهران درگذشت و پیکرش را در بهشت زهرای تهران به خاک سپردند .  تشنه ی طوفان ، گناه دریا ،  ابرو کوچه ،  بهار را باور کن ،  پرواز با خورشید ،  از دیار آشتی ،  از خاموشی ، مروارید مهر ،  آه، باران و دلاویزترین  ، عناوین مهمترین آثار اویند .

 

تاسیس سازمان ملل متحد :
 

درچنین روزی درسال 1945 میلادی  ، سازمان ملل متحد ،  کمتر از یک ماه بعد از پایان جنگ جهانی دوم ، بطور رسمی بنا نهاده  شد . بعد ازجنگ جهانی دوم و در پاییز سال 1944 میلادی  نمایندگان چین ، شوروی ، انگلیس و آمریکا در مسکو جلسه ای تشکیل دادند  و طرحی را تهیه و امضا کردند  که به  اعلامیه مسکو معروف شد . در این طرح تشکیل سازمان جهانی جدیدی   که حافظ صلح و امنیت کشورها  باشد ، دیده می شد . نمایندگان  این چهار کشور جهان دوباره در تابستان و پاییزسال 1323 ه ش در واشنگتن با یکدیگر ملاقات کردند تا طرح سازمان جدید را بطورمفصل بریزند . در اسفند 1323 استالین ، چرچیل ، روزولت در یالتا واقع در کرانه  جنوبی شبه جزیره کریمه ملاقات کردند  و مساله را مورد مطالعه بیشتری قرار دادند وسرانجام از کلیه کشورهایی که علیه آلمان و ژاپن می جنگیدند ،  برای تشکیل کنفرانسی در سانفرانسیسکو دعوت کردند . این کنفرانس از فروردین تا خرداد 1324 ادامه داشت و در چهارم تیر ماه همان سال منشور سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد . این منشور روز بعد به وسیله نمایندگان پنجاه دولت که در آنجا حضور داشتند ، امضا شد . پس از تنظیم و تصویب، منشور 111ماده ای ملل متحد را  در 19 فصل  به کلیه کشور ها فرستادند تا مانند عهدنامه های بین المللی به تصویب مجالس قانونگذاری و به امضای رییس کشور ها برسد . در ایران نیز منشور در شهر یور 1324 به تصویب مجلس شورای ملی رسید . سرانجام در دوم آبان سال 1324ه ش  برابر با 24 اکتبر 1945 میلادی منشور مورد بحث به تصویب تعداد کافی از کشورها رسید و سازمان ملل متحد تحقق یافت .

بر اساس ماده سه منشور سازمان ملل متحد ، اعضای اصلی ملل متحد ،  کشورهایی هستند که در کنفرانس ملل متحد درباره  سازمان بین المللی در سانفرانسیسکو حضور یافتند و یا قبلا اعلامیه ملل متحد مورخ اول ژانویه 1943 را امضا کردند و این منشوررانیز امضا و بر طبق ماده 110 تصویب نمایند . همچنین بر اساس  ماده 4 آن سایر کشورهای  شیفته صلح که تعهدات منشور را بپذیرند و به نظر و تشخیص سازمان قادر و مایل به اجرای آن باشند ، به عضویت سازمان ملل متحد در می آیند . بر اساس ماده هفت منشور ارکان سازمان ملل متحد عبارتند از : مجمع عمومی ، شورای امنیت ، دبیر خانه ، دیوان بین المللی دادگستری ، شورای اقتصادی و اجتماعی و شورای قیمومت . مجمع عمومی در زمینه های مختلفی چون رعایت حفظ و امنیت صلح جهانی ، پذیرش اعضای جدید ، تعلیق حقوق و امتیازات اعضا ، اخراج اعضا ، مسایل مربوط  طرز کار رژیم قیمومت ، مسایل مربوط به بودجه و انتخاب اعضای اصلی ارکان فعالیت می کند . تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت آرای اعضا اتخاذ می شود . زبانهای رسمی در این مجمع انگلیسی ، فرانسه ، روسی ، اسپانیولی ، چینی و عربی است . شورای امنیت هم در تهیه طرحهای کنترل تسلیحات ، دخالت برای حل مسالمت آمیز اختلافات دولت ها و مداخله برای رفع تهدید ازکشورها کار می کند .

روز ملل متحد :
 


با تصویب منشور سازمان ملل متحد چنین روزی در سال 1945 میلادی به عنوان روز ملل متحد نامگذاری شد . همه ساله در این روز در سازمان ملل متحد،  بر نامه های خاصی به اجرا در می آید . اعضای سازمان ملل متحد در این روز بر پاسداشت صلح جهانی و راههای گسترش صلح در مناطق مختلف جهان تاکید می کنند .

سقوط وال استریت یا سه شنبه سیاه :
درچنین روزی در سال 1929 میلادی میزان سهام در بازار وال استریت به شدت سقوط کرد. این واقعه که در تاریخ آمریکا از آن  به واقعه ای تلخ یاد می کنند ، موجبات رکود گسترده  اقتصادی در این کشور و دنیا را فراهم آورد . تحلیل‌گران بورس نیویورک معتقدند سطح کلان  نرخ‌های بهره موجب افزایش هزینه استقراض شرکت‌ها شده بود و تداوم روند رشد نرخ بهره ها ، رکود اقتصادی را به  همراه داشت . در این دوره میزان تولید ناخالص آمریکا به حد قابل ملاحظه ای کاهش یافت .  

هفته جهانی خلع سلاح  :
یکی از اهداف تاسیس سازمان ملل متحد پاسداشت صلح جهانی یوده است . به همین منظور در مقدمه منشورسازمان ملل متحد  آمده است : "ما مردم ملل متحد با تصمیم به محفوظ داشتن نسل های آینده از بلای جنگ که دو بار در مدت یک عمر انسانی افراد بشر را دچار مصائب غیر قابل بیان  نموده و با اعلام مجدد ایمان خود به  حقوق اساسی بشر و به حیثیت و ارزش شخصیت و تساوی حقوق بین مرد و زن و همچنین به  ملت ها اعم از کوچک و بزرگ و ایجاد شرایط لازم  برای حفظ عدالت و احترام به الزامات ناشی از عهد نامه ها و سایر منابع حقوق بین المللی و کمک به ترقی اجتماعی و شرایط زندگی بهتر با آزادی بیشتر و برای نیل به هدف هایی چون تساهل ،  مدارا کردن و زیستن در حال صلح بایکدیگر و به منظور متحد ساختن قوای خود برای نگهداری صلح و امنیت بین المللی و قبول اصول و ایجاد روش هایی که عدم استعمال نیروی سلاحها را جز در راه منافع مشترک تضمین نماید و...مصمم شده ایم که برای تحقق این مقاصد تشریک مساعی نماییم . " با این توضیح همه ساله از 24 تا 30 اکتبر به عنوان هفته جهانی  خلع سلاح گرامی داشته می شود . بی شک ایجاد جهانی عاری از سلاحهای مختلف از جمله آرزوهای بشر امروزی است . جهای که در آن نشانی از جنگ و کشتار و نمودی از سلاحهای مخرب نباشد . البته سازمان ملل متحد در این راستا تنها به توصیه به کشور های برهم زننده صلح جهان بسنده نمی کند  . به همین منظور  شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس  ماده 39 منشور وجود هرگونه تهدید علیه  صلح ، نقض صلح و تجاوز را احراز و به  کشور های بر هم زننده صلح جهانی توصیه می کند و چنانکه توصیه کفایت نکند بر اساس  مواد 41 و 42 منشور دست به محاصره اقتصادی  می زند  و اجازه اقدام و توسل به زوررا صادر خواهد کرد . امروزه کشور های غربی بویژه ایالات متحده آمریکا که خود داعیه دار خلع سلاح جهانی هستند ، بیشترین میزان سلاح را در سطح جهان تولید می کنند .   

روز جهانی گسترش اطلاعات  :
همه ساله بیست و چهارم اکتبر به عنوان روز گسترش اطلاعات در جهان گرامی داشته می شود .
امروزه با توجه به ظهور عصر ارتباطات و ارزشی که اطلاعات در توسعه و پیشرفت جوامع دارد تلاش برای حضور و تعامل بیشتر در زمینه استفاده از الگوهای نوین ارتباطی برهیچ ملتی پوشیده نیست هما نطور که دنیای ما از قید و بند های سنتی سرمایه گذاری و تجارت و حضور در بازار کالاها و اشتغال رهایی جسته و پای در عرصه ای نوین از تعاملات اجتماعی گذارده است به گونه ای که یکی از اساسی ترین اقدامات همه کشورها بستر سازی برای حضور در دنیای مجازی ایجاد جایگاه مناسب با فرهنگ خود و کسب پایگاهی در دنیای مجازی اطلاعات میباشد . فناوری اطلاعات از جنبه های مختلفی چه از نظر فرهنگی و ساختاراقتصادی و اجتماعی و جمعیتی قابل بحت است  . در این میان توجه به سرعتی که جوامع در این راه و برای ایجاد زمینه های حضور خود دارند قابل تامل می نماید . امروزه  اطلاعات بهایی فراوان دارد واینترنت مقوله ای است که به این مساله جامه عمل پوشانده است .

روزاستقلال زامبیا ازانگلستان و روز ملی :
زامبیا کشوری است نیمه کوهستانی در جنوب آفریقای استوایی و در شرق آنگولا .  مساحت این کشور 746256 کیلومتر مربع است . نژاد مردم زامبیا سیاه و سفید است  و زبان رسمی آنان انگلیسی و محلی  . مردم این کشور پیرو دین های مسیحیت ، اسلام و آنیمیسم هستند . نوع حکومت زامبیا جمهوری است . این کشور  در چنین روزی در سال 1964 میلادی از انگلستان مستقل شد وبه عضویت سازمان ملل متحد در آمد . زامبیا عضو کشور های مشترک المنافع انگلستان نیز است . پایتخت آن لوزاکا نام دارد و از مهمترین  شهر های آن کیوه  و ندولا نام دارند . نام واحد پول این کشورکواچاست  .

تولد مخترع لنز تلسکوپ :
در چنین روزی در سال 1632 میلادی آنتونی وان لی ونهوک در دلفت هلند به دنیا آمد  . او برای نخستین بار لنزهای میکروسکوپی را در جهان خلق کرد . این لنزها قادر بودند که حتی موجودات بسیار ریز را درشت تر از وضع معمول نمایند . 

انعقاد پیمان وستفالیا :
چون فردینان دوم امپراطور آلمان در نظر داشت سلطنت را درخاندان خویش موروثی کند با پیروان مذهب پروتستان که در آلمان  اکثریت داشتند به سختی رفتار می کرد و قصد از بین بردن این جماعت را در سر داشت. لیکن چون کار های او با سیاست فرانسه مباینت داشت سبب آغاز جنگ های سی ساله شد . جنگ های سی ساله  پس از کشتار های طولانی سرانجام در چنین روزی در سال 1648میلادی با پیروزی فرانسه و عقد معاهده وستفالی با آلمان به پایان رسید . به موجب این معاهده ولایت آلزاس غیر از استراسبورگ و شهر های مس و وردن به تصرف فرانسه در آمدند.    

تقسیم لهستان :
درچنین روزی درسال 1759 میلادی کشور لهستان به دو قسمت تقسیم شد . کشورهای تقسیم کننده عبارت بودند  ازاسترالیا روسیه و پروس . لهستان در پایان جنگ جهانی دوم دوباره مستقل  و ازنو ساخته شد . 

عبور ازآبشار نیاگارا:
در چنین روزی در سال 1901 میلادی دیر دویل آنا ادسون تیلور، به عنوان نخستین زن  در جهان موفق شد ،آبشارنیاگارا را با یک بشکه چوبی پشت سر گذارد . او در این هنگام 43 ساله بود .

اعدام دوتن ازبرجسته ترین همکاران حزب نازیسم :
درچنین روزی درسال 1945 پیرلاوال از فرانسه و ویدکام آراهام کوییزلینگ ازنروژاعدام شدند . این دومرد دو تن ازبرجسته ترین مشاوران و همکاران نازی ها در طول جنگ جهانی دوم بودند ودر برخی موارد  باعث  شکست دول متحد شدند.
 

اختراع کبریت :
درچنین روزی در سال 1836 میلادی کبریت به عنوان یک ماده سوختنی اختراع شد .

بکارگیری اصطلاح جنگ سرد :

در چنین روزی در سال 1948 برای نخستین بار اصطلاح جنگ سرد به کار گرفته شد . این اصطلاح پیش از آن که کمیته بررسی جنگ سنا ،  آن را عنوان نماید از زبان برنارد باروک در یک سخنرانی عنوان شد . جنگ سرد به وضعیتی گفته می شود که در آن دو قطب شرق و غرب پس از جنگ جهانی دوم تنها به تبلیغات علیه یکدیگر روی آوردند . مک کارتیسم در آمریکا سوغات این گونه تفکر است .   

آماده باش کامل آمریکا در برابر کوبا :
 

در چنین روزی در سال 1962 نیروهای نظامی آمریکایی به حال آماده باش کامل در برابر کوبا در آمدند . در واقع محاصره اصلی و رسمی کوبا درچنین روزی آغاز شد .

قطع رابطه بریتانیا با سوریه :
 

در چنین روزی در سال 1986 میلادی بر یتانیا روابط خود را با سوریه قطع کرد . این قطع رابطه سیاسی پس از آن روی داد که  یک اردنی  در بریتانیا علیه منافع رژیم صهیونیستی  بمب  گذاری کرد . شهود در دادگاه سوگند خورده بودند  که سوریه هم  در حمله به منافع رژیم اشغالگر قدس در بریتانیا  سهیم بوده است .

آزمایش ادیسه 2001 : 
در چنین روزی در سال 2001 میلادی فضا پیمای ادیسه مریخ 2001 بطور موفقیت آمیزی توانست واردکره مریخ شود .

ارتقای سرویس اینترنتی ام اس ان :
در چنین روزی در سال 2002 میلادی شرکت های مایکروسافت و والت دیزنی اعلام کردند که که نسخه ارتقا یافته سرویس اینترنتی مایکرو سافت ام اس ان با حجم ها و طراحی های  شرکت  دیزنی ،  بر روی این شبکه جهانی انتشار می یابند .

تولد آنتونی وان لئوون هوک :
 لئوون هوک   فیلسوف بر جسته هلندی در چنین روزی  در سال 1632 میلادی به دنیا آمد . وی فیلسوفی طبیعت گرا بود . "سودای فلسفی " عنوان مهمترین اثرفلسفی اوست . 

تولد جوزف هال :
در چنین روزی در سال  1788 میلادی سارا جوزف هال شاعر بر جسته آمریکایی قدم به عرصه گیتی نهاد  . مهمترین اثر ادبی او " مری یک بره کوچک دارد" نام دارد .  

تولد موس هارت :
 هارت نمایشنامه نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1904 میلادی دیده به جهان گشود ." تو تنها نمی توانی آن را بگیری" و" پرده اول" عناوین مهمترین آثار نمایشی اویند .

تولد  دنیس لورتوف :
 لورتوف شاعر  آمریکایی در چنین روزی درسال 1923 میلادی متولد شد  . "جوی بنت پوست " عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد لوچیانو بریو :
 بریو آهنگساز مشهور ایتالیایی در چنین روزی در سال 1925 میلادی  متولد شد ." راهها " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

درگذشت تیکو براه :
براه ستاره شناس معروف آمریکایی در چنین روز ی در سال 1601 میلادی در گذشت  . وی در سن 54 سالگی در پراگ دار فانی را وداع گفت  .

درگذشت پیر گسندی :
 گسندی فیلسوف فرانسوی در چنین روزی در سال 1655 میلادی در گذشت  . وی در سن 63 سالگی دار فانی را وداع گفت .

درگذشت کریستین دیور :

 کریستین د یور طراح و هنرمند فرانسوی در چنین روزی در سال 1957 میلادی در گذشت و ی در سن 52 سالگی و در ایتالیا در گذشت . طرح های مد او هم اکنون هم  در فرانسه طرفداران بسیاری دارد .

درگذشت کنستانتین  آلاجالوف :
 کنتستانتین  آلاجالوف هنرمند ونقاش معروف  روس در چنین روزی در سال 1987 میلادی به دنیا آمد . وی به هنگام مرگ 86 سال داشت . 

 

منبع: خبرگزاری مهر


 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo