مسلمانان دانمارک به دلیل توهین به مقدسات خواستار عذرخواهی رسمی دولت شدند
دیپلماتهای مسلمان طی نامه ای به اندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر دانماک به کاریکاتوری که به مقدسات مسلمانان اهانت کرده بود اعتراض کرده و خواستار عذرخواهی رسمی از مسلمانان شدند.

سفیران ایران، پاکستان، بوسنی و هرزگوین، اندونزی و تعدادی از سفیران کشورهای عربی اظهار داشتند این کاریکاتور به مقدسات مسلمانان توهین کرده است.

رایزن اندونزی در دانمارک در گفتگو با رادیو دانمارک اظهار داشت: ما امیدواریم غیر مسلمانان نسبت به افراد و موضوعاتی که مسلمانان آنها را مقدس می دانند درک بهتری داشته باشند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد این کاریکاتور که در نشریه " جولندز پستن" ، پر تیراژ ترین روزنامه دانمارک آمده بود با عذر خواهی از مسلمانان جهان همراه شود.

این اقدام از سوی اقلیت مسلمان دانمارک کفرآمیز توصیف شد و رهبران دینی دانمارک خواستار عذرخواهی رسمی شدند. هفته گذشته 5 هزار نفر از مسلمانان در کپنهاک در اعتراض به این این کاریکاتور موهن تظاهرات کردند.

سردبیران نشریه "جولند پستن" به نام آزادی بیان از عذرخواهی امنتاع کرده است.

دیپلمانهای مسلمان خواستار ملاقات با راسموسن، نخست وزیر دانمارک شده اند که متصدی امور رسانه ای نیز محسوب می شود.

براساس گزارش بی بی سی، مرداد ماه امسال مسلمانان با نخست وزیر دانمارک دیدار کرده و نگرانی خود را نسبت به باورهای نادرستی که رسانه ها آنرا گسترش می دهند، ابراز کردند؛ این در شرایطی است که نخست وزیر دانمارک اظهار داشت نمی تواند به رسانه ها بگوید چه چیزی را منتشر و چه چیزهایی را منتشر نکنند.

دیپلماتها و نمایندگان مسلمان در نظر دارند بار دیگر در دیدار با نخست وزیر درباره دیدگاه و فعالیتهای ضد مسلمانان و ضداسلام در مطبوعات و رسانه های جناح راستی ابراز نگرانی کنند.

چندی پیش دادگاه دانمارک، کاج ویلهلمسن، مفسر رادیو دانمارک را به دلیل اظهارات ضد مسلمانان به نقض قانون ضد خشونت و نژاد پرستی متهم کرد. همچنین مجوز رادیو هولگر دانمارک نیز به دلیلی مشابه لغو شد.

مسلمانان دانمارک 180 هزار نفر تخمین زده شده اند که این تعداد 3 در صد از جمعیت 4/5 میلیون نفری دانمارک را تشکیل می دهند. دین اسلام پس پروتستان لوتران دومین دین بزرگ در دانمارک محسوب می شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/30/08.aspx?&mode=print