شهید آوینی

 

امروز شنبه سی ام مهرسال1384 هجری شمسی، مصادف است با هجدهم رمضان المبارک سال 1426هجری قمری و برابر با بیست و دوم اکتبر سال 2005 میلادی .

آغاز شب های پرفیض قدر :
 

از شب نوزدهم ماه مبارک رمضان  شب های پرفیض و برکت قدر آغاز می شوند  .شب هایی که در آن نزول قرآن کریم رقم خورده اند و قدر و مرتبت آن بیش از هزار سال است .   قدر در لغت به معنای بزرگ ، با عظمت ، با ارزش و پر قیمت است . قدر در لغت به معنای سختى و  معیشت نیز آمده است .  این شب  بنابر روایات مشهور یکی از شب های نوزدهم ، بیست ویکم و یا بیست وسوم   ماه مبارک رمضان است .  در میان شب های بیست و یکم و بیست و سوم نیز  آن گونه که از تعدادى از احادیث و روایات استفاده مى شود ،  احتمال شب قدر بودن شب بیست و سوم را مى توان تقویت نمود و معتبرتر دانست. غسل شب قدر ،  احیا و شب زنده دارى ،  قرآن  بر سر گرفتن ، استغفار و انابه از جمله اعمال سفارش شده در شب های پر برکت قدر است . بنابر بر خی روایات  سرنوشت انسان برای سال بعد در شب قدر رقم می خورد. شب قدرازجهت دیگری نیزاهمیت خاص و فوق العاده ای دارد وآن نزول د فعی قرآن کریم است . قرآن کریم به دو گونه تدریجی و دفعی بر قلب پیامبر اکرم ص نازل شد . در نزول تدریجی که مدت آن 23 سال به طول انجامید آیات قرآن  کریم بنابر شرایط مختلف بر قلب پیامبر اکرم ص واردشدند . اما در نزول د فعی که سوره قدر قرآن کریم نیز برآن تاکید دارد ، قرآن کریم به یکباره بر قلب حضرت رسول اکرم ص نازل گشت . 

شهادت سید علی اندرزگو :
 


سید علی اندرزگو در رمضان سال 1318 شمسی در بازارچه گمرک خیابان شوش  تهران در یک خانواده متوسط دیده به جهان گشود . او پس از طی دوران کودکی به  دلیل فقر خانوادگی مشغول به کار شد و در همان دوران شب ها به فراگیری  علوم  دینی می پرداخت . شهید اندرز گو در نوجوانی و سالهای شکل گیری  شخصیت اش  ضمن شناخت  نواب صفوی  با تشکیلات فداییان اسلام بیش از پیش آشنا شد . اندرز گو که در همان سالها خود را  به سلاح علم و ایمان مسلح می ساخت با درک پیام مبارزاتی امام خمینی  ره   در سن هجده سالی قدم  به عرصه مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی نهاد . وی پس از پانزدهم خرداد ماه سال 1342 توسط عمال ساواک دستگیر شد و تحت شدید ترین  شکنجه های ساواک قرار گرفت. وی در راستای هدفش پس ازآزادی از زندان با حاج صادق امانی ، عضو جمعیت موتلفه اسلامی آشنا  و در همین دوران وارد شاخه نظامی این تشکیلات شد . اعدام انقلابی  حسن علی منصور نخست وزیر وقت ، با همکاری شهیدان محمد بخارایی ، رضا صفار هرندی ، مرتضی نیک نژاد و حاج صادق امانی در این زمان جامه عمل پوشید . پس از این واقعه رژیم  او را غیابا به اعدام محکوم کرد . اندرزگو در همین زمان توانست به عراق مهاجرت کند وازنعمات وجودی امام خمینی ره بهره ای فراوان ببرد . اندرز گو در سال 1345 به ایران بازگشت و مجددا سرگرم فعالیت های انقلابی شد. او پس از شناسایی ساواک ، باردیگر به افغانستان رفت اما باز هم مخفیانه به  مشهد بازگشت . وی  در همین دوران با حضور در لبنان و تماس با سازمان الفتح ، تعلیمات نظامی را نیز فراگرفت . اندرز گو، به این دلیل که همواره  تحت تعقیب ساواک بود ، مرتب از خانه ای به خانه ای ، از محله ای به محله ای و از شهری به شهری در حال جابجایی بود وبا کمال فرا ست و زیرکی یک  مجاهد راستین لحظه ای ازفعالیت ضد طاغوت زمان، باز نمی ماند. سرانجام پس ازسال ها  مبارزه بی اما ن علیه رژیم شاهنشاهی در چنین روزی در سال 1358 ه ش ( 1398 ه ق ) که مصادف با ایام شهادت امیرالمومنین علی (ع) ، سر سلسله شهیدان شیعه بود ، هنگام اذان در شامگاه هجدهم ما ه  مبارک رمضان با زبان روزه در کمین خفاشان رژیم آمریکایی شاه افتاد و دعوت حق را لبیک گفت و به درجه رفیع  شهادت نایل آمد . ازجمله مطالب شنیدنی ، خواندنی و قابل تحسین  آن مجاهد نستوه و شجاع این است که وقتی  تحت تعقیب شدید ساواک بود با همسر و فرزند کوچکش
مدتها کنار خیابان زندگی می کرد زیرا پولی برای پرداخت اجاره بهای خانه ای نداشت ، اما هرگز لحظه ای دست از مبارزه نکشید . نباید فراموش کرد که همسر فداکار آن شهید نیز پا به پای وی بود و توانست تمام سختی های مبارزه را تحمل کند و در همان حال فرزند انی را پرورش دهد که اکنون دو تن از آنان مدارج دانشگاهی را طی می کنند. 


قطع روابط ایران و انگلستان :

 


درچنین روزی درسال 1331هجری شمسی قطع روابط سیاسی ایران وانگلستان آغاز شد . این امررا که درپی ملی شدن صنعت نفت ایران آغاز شده بود ، دکتر حسین فاطمی وزیرامورخارجه دولت وقت ایران اعلام کرد. بعدها وپس ازکودتای بیست وهشت مرداد انگلستان این باربه همراه آمریکا همچنان سایه خود را برثروت ملی ایران افکند. درسال 1333 قرارداد با کنسرسیوم نفتی  مورد تایید و امضای محمد رضا پهلوی قرار گرفت . پس از تلاش های بسیاردکترمصدق ونهضت ملی ایران درملی اعلام کردن این سرمایه عظیم ، این بارتمامی آن کوشش ها نادیده انگاشته شد ومجلس سنای ایران وپس ازآن محمد رضا شاه دریک قرارداد ننگین، امتیازکلانی را به کنسرسیوم نفتی واگذارکردند . پیمانهای همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای خارجی دیگر در برخی موارد ، مانند دوران قاجار، چندان تحمیلی نبود. وکشورهای خارجی برای فعالیت درایران برسرمیزمذاکره می نشستند و اگر آزمندی مسئولان فاسد رژیم پهلوی نمی بود، مذاکرات می توانست منافع ایران را بخوبی حفظ نماید. اما در چنین قرار دادی شاه ،  نفت ایران را که پیش از ملی شدن در انحصار انگلستان بود،   این بار  در ید قدرت  کنسرسیومی از شرکتهای بزرگ نفتی غرب از جمله امریکا و انگلستان قرار می داد . در واقع این بار چندین شرکت عهده دارغارت نفت ایران شدند .

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo