شهید آوینی

 


 امروز چهارشنبه بیستم مهر سال1384 هجری شمسی، مصادف است با هشتم رمضان المبارک سال 1426هجری قمری و برابراست با دوازدهم اکتبر سال 2005 میلادی.

روز بزرگداشت حافظ :


 

حافظ علیه الرحمه در فاصله سالـهـای 712 تا 727 هـجری شمسی  در  شیراز  به دنیا آمد . نامش را   در زمان تولد  شمس الدین محـمد نهادند و تخلص او بعدها به دلیل اینکه قـرآن را از بر می خواند حافظ شد .   پدرش  بـها الدین نام دارد . به گفته بر خی تاریخ نویسان او دو برادر بزرگـتر از خـود داشت .  حافظ در دهـهً سوم عـمرش با  معـشوقه اش شاخ نـبات  ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند شد . وی در جـوانی  با شنـیدن تـلاوت آیات قرآن بوسیله پـدرش، آنها  را به خاطر می سپرد و آثار  بسیاری از  بزرگـان ادب  روز گار همچون  سعـدی، عـطار، نظامی و مولوی را حـفظ می کرد . بعـد از مرگ پـدر، حافظ به اتـفاق مادر، نزد عـموی خود رفـتـند. وی  مدتی در پرده دوزی و خـمیرگـیری در نانوایی به کار مشغـول شد. آن شاعر فرزانه  در بـیست تا سی سالگـی  در دربار شاه ابواسحـاق ایـنجو حـضور یافت و آوازه شهـرتـش شیـراز را فرا گـرفت. اینجو که خـود اهـل ذوق و شعـر بود، مـقام حافظ را بسیار  گرامی می داشت و حافظ نیز مدح او را می گـفت. امیر مبارزالدین محـمد با شکـست ابواسحـاق به قدرت رسید و حافظ را از مقام و منـصبـش برکـنار و از تدریس عـلوم قـرآنی نیز محـروم کـرد. در این دوره حافظ به سرودن اشعـار اعـتراض آمیز سیاسی روی آورد.  در سی و هـشت سالگـی حافظ  ، شاه شجاع پـسر مبارزالدین محـمد، پدرش را خـلع کـرد و دوباره حافظ را به مقام و مرتـبت پـیشین خـود بازگـرداند. حافظ کـه از تجـربه ً روزگار عـبرت گـرفته بود، به سرودن اشعـار روحـانی و اخـلاقی روی آورد. در  اوایل 40 سالگـی وی عـلیرغـم مقام و جایگـاهـش در دربار شاه شجـاع ، از حق گـویی و انصاف بدور نبود و بدلیل صراحت و حق طلبی گاه به دردسر می افـتاد. 
 


وی زیباترین و نغز ترین اشعار فارسی را در طول تاریخ ادبیات ایران زمین سروده است .دیوان او حاوی 500 غـزل، 42 رباعـی، و تعـداد نامحـدودی قـصیده است کـه در عـرض مدت 50 سال سروده شده است. حافظ هـر آن گـاه که حـالتی روحـانی به او دست می داد، به سرودن شعـر می پرداخت و به هـمین عـلت گاه در طول یک سال بیشتر از 10 غـزل نمی سرود. تدوین و جمع آوری دیوان حافظ؛  حافظ خود هـیچـگاه به فـکـر تدوین و جـمع آوری اشعار خـود نبود. دیوان او برای نخستین بار در سال 789 هـجری شمسی بوسیله محـمد گـل اندام، 22 سال بعـد از وفات حافظ گـردآوری شد.  حافظ به سال 791 در سن 69 سالگـی در شیراز درگـذشت. جسد او را در باغ مصلی، در کـنار نهـر رکن آباد شیراز به خـاک سپـردند، محـلی که امروزه به نام حافظیه خـوانده می شود. 
 

ادامه در گیری ها در نقاط مرزی کشور :
در چنین روزی در سال 1359 ه ش  درگیریها دربندر گمرک خرمشهر ادامه یافت . همچنین ستاد مشترک ارتش در این روز با توصیف وضعیت آرایش نیروهای نظامی دشمن بعثی اعلام کرد : " نیروهای عراقی که از کارون عبور کرده اند ، به سه شاخه تقسیم شده اند ، یک شاخه قصد حمله و محاصره اهواز وشاخه دیگر قصد محاصره و حمله به آبادان را دارند ، ضمنا شاخه ای از طریق دزفول حمله کرده که قصد قطع راه ارتباطی اهواز و مناطق دیگر را دارد . در همین روز سپاه اهواز گزارش داد  هویزه در دست نیروهای خودی است ، ولی دچار کمبود نیرو ست و نیاز به تقویت دارد . از سوی دیگر سایتهای 4 و 5 واقع در نزدیکی رودخانه کرخه و حوالی سه راهی دهلران - اندیمشک - اهواز در دست دشمن است ."

اعتصاب بزرگ زندانیان سیاسی :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش زندانیان سیاسی در زندانهای رژیم پهلوی بزرگترین اعتصاب سیاسی را به راه انداختند .

در گذشت شیخ احمد کافی :
 در چنین روزی در سال 1357 ه ش حاج شیخ احمد کافی عارف و سرباز واقعی و شیدای امام زمان ع  به طرز مشکوکی دار فانی را وداع گفت . شیخ احمد کافی از عشاق امام زمان ع با بر پایی جلسات وعظ و نصیحت در مهدیه تهران در قبل  از انقلاب اسلامی سهم ویژه ای در آگاهی نسل جوان آن دوره از شخصیت و رفتار و افکار ائمه هدی ایفا کردند . 

روز ملی کاهش بلایای طبیعی :
سطح زمین همواره دستخوش فرآیندهایی است که دائما شکل آنرا تغییر می دهند و بشر امروز همواره  از هزاران سال قبل،  خود را با انواع مختلف شرایط جغرافیایی و آب و هوایی موجود بر روی کره زمین سازگار کرده است . اما رشد بی رویه جمعیت ، منجر به استفاده بیشتری  از منابع زیر زمینی شده  و پیشرفت علم و تکنولوژی که به منظور استفاده نوع بشراز این منابع  صورت می گیرد این مکان را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده است .اما پیش از آنکه در باره خطرات انسان بر محیط طبیعی سخن بگوییم باید از  خساراتی که محیط بر روی زندگی انسان وارد می کند سخن گفت . بی  شک یکی از مهمترین خساراتی که بشر به واسطه این دست درازی به طبیعت متحمل می شود، افزایش وقوع برخی از بلایای طبیعی است. به طور متوسط در اثر بلایای طبیعی هر ساله 335 هزار نفر کشته و 36 میلیارد دلار خسارات اقتصادی وارد می گردد. همچنین  95در صد  از کشته شدگان مربوط به کشورهای در حال توسعه و 75در صد از خسارات اقتصادی  مربوط به کشورهای پیشرفته است . طبق مطالعات انجام شده توسط یک سازمان بین المللی  کشورهای در حال توسعه چه از نظر جانی و چه از نظر اقتصادی به طور نسبی درصد خسارت بیشتری را متحمل می گردند. این مطلب لزوم مدیریت صحیح بلایای طبیعی را در این کشورها به اثبات می رساند .

تاسیس موسسه گالوپ :


 در چنین روزی در سال 1935 میلادی  بزرگترین موسسه آمار گیری جهان با عنوان گالوپ تاسیس شد . گالوپ هنوز نیز به عنوان بزرگترین  موسسه آماری جهان در نقاط مختلف دنیا با بکار گیری عوامل بسیار به ارایه اطلاعات  آماری در جهان مشغول است .

کودتای نظامیان در پاکستان :


در چنین روزی در سال 1999 میلادی نظامیان  و در راس آن ارتشبد پرویز مشرف بر ضد دولت نواز شریف کودتای نظامی کردند . پس از این کودتا پرویز مشرف بر مسند قدرت قرارگفت . بسیاری از کشور در بدو امر دولت کودتایی مشرف را مورد شناسایی قرار ندادند . مشرف  با برگزاری انتخابات ،  به حکومت کودتایی خود مشروعیت مردمی بخشید . 

روز استقلال گینه استوایی :
گینه استوایی در نیمکره شمالی – شرقی ، در غرب قاره آفریقا و  در همسایگی کشور های گابن و کامرون قرار دارد . پایتخت این کشور شهر مالابود بوده و شهرهای  مهم آن باتا و سان کار لوس می باشد . اکثریت مردم این کشور سیاهپوست بوده و 75 در صد آنان از تیره بانتو و بقیه از سایر تیره ها هستند . بیشتر مردم این کشور مسیحی کاتولیک و تعدادی از آنان نیز بت پرست اند . زبان رسمی آنان  اسپانیولی  است ،  اما انگلیسی و زبانهای محلی نیز در آن رواج دارد . خط رایج این کشور نیز لاتین می باشد . حکومت این کشور جمهوری بوده و واحد پول آن اوئله نام دارد . روز ملی این کشور دوازدهم اکتبر است . گینه استوایی  در سال 1968 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

روز ملی اسپانیا :
اسپانیا کشوری است در نیمکره شمالی . نصف النهار مبدا از شرق آن می گذرد . این کشور در جنوب غربی قاره اروپا در شبه جزیره ایبری کنار اقیانوس اطلس در یای مدیترانه و خلیج بیسکای  قرار گرفته و همسایگان آن کشور های پرتغال آندورا و فرانسه هستند . پایتخت این کشور مادرید بوده و پرجمعیت ترین شهر های آن بارسلونا ، والنسیا ، سویلیا ، و ساراگوزا است . نژاد مردم این کشور سفید بوده و زبان رسمی آنان اسپانیولی است  . بیشتر جمعیت اسپانیا پیرو دین مسیحیت کاتولیک بوده و حکومت آنان مشروطه سلطنتی است  . واحد پول این کشور پستا است . اسپانیا  در سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . 

مقدمات کشف آمریکا  : 
در چنین روزی در سال 1492میلادی  کریستف کلمب کاشف بزرگ پس از مدت ها گردش و کشف نقاط ناشناخته در جهان به همراه برخی از همراهان خود وارد سرزمین آمریکا شدند و به این ترتیب این منطقه را کشف کردند .

حمله به پرو : 
درچنین روزی در سال1532میلادی ارتش اسپانیا در ادامه تصرفات خود حمله به کشور پرو را در دستور کار خود قرار داد .
در این جنگ خیل گسترده ای از بومیان این منطقه کشته شدند .

تولد ادوارد ششم :
ادوارد ششم  پادشاه انگلستان و ایرلند در چنین روزی در سال 1537 میلادی به دنیا آمد . وی بین سالهای 1547 تا 1553 میلادی بر این دو  کشور حکومت کرد .

تولد پدروی اول :
پدروی اول نخستین امپراطور برزیل در چنین روزی در سال 1798 میلادی به  دنیا آمد . وی بین سالهای 1822 تا 1831 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد جرج دبلیو کیبل :
کیبل نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1844 میلادی دیده به جهان گشود . سالهای نورتهمپتون عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد اوژنی مونتال :
مونتال شاعر و مترجم ایتالیایی در چنین روزی در سال 1896 میلادی دیده به جهان گشود . گزنیا عنوان مهمترین اثر ادبی اوست . وی در سال 1975 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن  خود کرد  .

تولد رابرت کولز :
کولز نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1929 میلادی به دنیا آمد . او در  سال 1973 میلادی جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .

تولد دوسان ماکوجف : 
ماکوجف فیلمساز بر جسته یوگسلاویایی در چنین روزی در سال 1932 میلادی به دنیا آمد . انسان پرنده نیست عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

درگذشت ماتسو باشو :
باشو شاعر بر جسته ژاپنی در چنین روزی در سال 1694 میلادی دار فانی را وداع گفت . او بزرگترین شاعر هایکو سرای ژاپن است .
 

در گذشت آناتول فرانس :
آناتول فرانس نویسنده بر جسته فرانسوی در چنین روزی در 1924 دار فانی را وداع گفت .فرانس در سال  1844 به دنیا آمد و

در طول زندگی خود به کار های مختلفی از جمله داستان نویسی و روزنامه نگاری پرداخت . بر خی از کارهای او رنگ سیاسی به خود گرفته اند . وی در سال 1879 اولین مجموعه حکایات  ژاکست و گربه لاغر  را منتشر نمود و در سال 1881 کتاب  جنایت آقای سیلوستر بونارد  را که برای وی جایزه ادبی فرهنگستان فرانسه را به ارمغان آورد نوشت . اوو در سال 1921 جایزه ادبی نوبل را به خویش اختصاص داد .  جزیره پنگوئن ، زنبق سرخ ، شورش فرشتگان ، کتاب دوست من از جمله آثار مشهور اویند .

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 
20/07/59

 
در چنین روزی در سال 1359 ه ش  درگیریها دربندر گمرک خرمشهر ادامه یافت . همچنین ستاد مشترک ارتش در این روز با توصیف وضعیت آرایش نیروهای نظامی دشمن بعثی اعلام کرد : " نیروهای عراقی که از کارون عبور کرده اند ، به سه شاخه تقسیم شده اند ، یک شاخه قصد حمله و محاصره اهواز وشاخه دیگر قصد محاصره و حمله به آبادان را دارند ، ضمنا شاخه ای از طریق دزفول حمله کرده که قصد قطع راه ارتباطی اهواز و مناطق دیگر را دارد . در همین روز سپاه اهواز گزارش داد  هویزه در دست نیروهای خودی است ، ولی دچار کمبود نیرو ست و نیاز به تقویت دارد . از سوی دیگر سایتهای 4 و 5 واقع در نزدیکی رودخانه کرخه و حوالی سه راهی دهلران - اندیمشک - اهواز در دست دشمن است ."
 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo