سکوت خبری و اهمال در پیگیری سرنوشت چهار دیپلمات قابل بخشش نیست// باید در تصمیم گیری ها ثبات داشته باشیم
پرویز امینی سخنگوی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار تشکل های دانشجویی با رئیس جمهور تاکید کرد: سکوت خبری و اهمال برخی مسئولان در این مساله قابل بخشش نیست و امیدواریم که دولت اسلامی این مساله را با تمام توان پیگیری کند تا شاهد آزادی این عزیزان باشیم.

پرویز امینی سخنگوی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در نشست صمیمانه دانشجویان و رئیس جمهور که شب گذشته در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت : فناوری هسته ای امروز با اراده و خواست ایرانیان برای پیشرفت توام با دینداری با غرور و عزت آنان پیوند خورده و به لحاظ تاریخی یادآور ملی شدن صنعت نفت است و امروز پس از گذشت مذاکرات طولانی با کشورهای اروپایی و آژانس انرژی اتمی و دیگر دولتها، صحنه بازی هسته ای را می توان بر اساس مولفه های زیر تشریح کرد:

1- اعتماد بخشی به شفاف سازی فراتر از پادمان های حقوقی و معاهدات بین المللی، حسن نیت ایران در فعالیت های صلح آمیز هسته ای را برای افکار عمومی داخل و خارج روشن کرده است.

2- شفاف شدن اتحاد استراتژیک آمریکا و اروپا به عنوان دو سر آتلانتیک در پرونده هسته ای ایران، توهم اولیه اختلاف رویکرد این دو بازیگر عرصه بین المللی را بر هم زده است و مسوولیت آنان را برای محروم کردن ایرانیان از دانش و فناوری هسته ای و انرژی اتمی آشکار ساخته است.

3- قطعنامه اخیر شورای حکام نشان داد گفتمان حاکم بر عرصه مناسبات بین المللی بر پایه رویکرد رئالیستی است و منفعت و قدرت در تصمیم گیری دولتها بر حقوق ملتها و ارزشهای انسانی چیره است.

4- غرب پس از ناکامی در فروپاشی سخت افزاری و استحاله نرم افزاری ، استراتژی محار و محدود ساختن توانایی های ایران  و جلوگیری از تبدیل شدن آن به قدرت منطقه ای و ایجاد جامعه نمونه و کارآمد دینی که در آن ارزشها و پیشرفت و توسعه توام می باشد را در پیش گرفته است.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود سه اصل بنیادین در دستگاه دیپلماسی کشور برای احقاق حقوق در مساله هسته ای را بدین شرح دانست :

1- تصمیم گیری درباره چالش هسته ای باید بر اساس برآورد واقعی از توانایی های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داخلی باشد و هرگونه تصمیم گیری با اتکا به دولت های شرق یا غرب، منجر به برآورده شدن خواسته ملی ایرانیان نخواهد شد.

2-  اظهارات متناقض و متضاد، در بدنه مدیریتی سیاست خارجی تزلزل ایجاد می کند و اروپا و آمریکا را برای افزایش فشارها راسخ تر می سازد پس باید تیم دیپلماسی دارای همبستگی و هماهنگی باشد.

3 - باید در تصمیم گیری ها ثبات داشته باشیم.

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه با توجه به مسائل عنوان شده، با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور، شفاف کردن دیپلماسی و خروج از پنهان کاری های سیاسی؛ تعلیق تمامی امتیازات داوطلبانه؛ کاهش سطح مشارکت و همکاری با آژانس از سطح فراپادمانی در چارچوب مقررات و معاهدات آژانس به سطح مقررات عادی آژانس؛ استفاده از موقعیت ژئواستراتژیک، ژئوپولوتیک و ژئواکونومیک ایران و استفاده از موقعیت انرژی ایران در زمان های مناسب به صورت مثبت و منفی را از دولت خواستار شد.

همچنین پرویز امینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به غفلت دستگاه دیپلماسی و مسوولان کشورمان در مورد سرنوشت چهار دیپلماتیک ربوده شده ایرانی گفت : بیش از 23 سال از اسارت چهار دیپلمات ایرانی در چنگال رژیم صهیونیستی می گذرد اما تاکنون به این مساله توجهی اساسی نشده است.

وی تاکید کرد : سکوت خبری و اهمال برخی مسئولان در این مساله قابل بخشش نیست و امیدواریم که دولت اسلامی این مساله را با تمام توان پیگیری کند تا شاهد آزادی این عزیزان باشیم.

منبع:خبر گزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/16/11.aspx?&mode=print