شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه چهاردهم مهر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با دوم رمضان المبارک سال 1426هجری قمری و برابراست با ششم اکتبر سال 2005 میلادی .

رمضان،  ماه نهم از ماه هاى قمرى بین شعبان و شوال است، این کلمه  به معناى تابش گرما و شدت تابش خورشید است. به گفته بعض اهل لغت  رمضان به معنى سنگ گرم است  وبرخی نیز گفته اند شاید   برگرفته  ازریشه  رمض‏ باشد که به معنى سوختن است زیرا که  ماه صیام گناهان را مى‏ سوزاند. اما صوم و روزه در مفهوم فقهی آن عبارت است از احتراز از خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر از طلوع صبح تا غروب آفتاب . در قرآن مجید یک بار کلمه رمضان‏ و چهارده بارکلمات  صوم و صیام و صائمین و صائمات ... آمده است. بنابر بر خی احادیث نیز ،  رمضان اسمى از اسماء باریتعالی است .  هشام بن سالم روایت می کند : ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر(ع) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم. امام ع فرمود: نگوئید این است رمضان، و نگوئید رمضان رفت و یا آمد، زیرا رمضان نامى از اسماء الله است که نمى‏رود و نمى‏آید که شى‏ء زائل و نابود شدنى مى‏رود و مى‏آید، بلکه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را اضافه کنید در تلفظ به اسم، که اسم اسم الله است، و ماه رمضان ماهى است، که قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل عید قرار داده است همچنانکه پروردگار بزرگ عیسى بن مریم (س) را براى بنى اسرائیل مثل قرار داده است .از حضرت على بن ابى طالب (ع ) نیز مروی است  که فرمود: لا تقولوا رمضان و لکن قولوا شهر رمضان فانکم لا تدرون ، نگویید رمضان و بگویید ماه رمضان زیرا   شما به راستى نمى‏دانید که رمضان چیست اما علاوه  بر اینها در ک برکات این ماه مبارک بسی مهمتر از معانی آن می نماید . امام زین العابدین (ع) این آگاهى و معرفت را ملتمسانه از پروردگارش طلب مى کند: خدایا بر محمد و آل او درود فرست و شناخت فضیلت ماه رمضان و بزرگداشت حرمتش را به ما الهام فرما. شناخت ماه رمضان  و آگاهى از چیستى آن ،  ضمن آن که خود نعمتى بزرگ و موهبتى گرانبهاست ،  راه گشاى کیفیت برخورد و چگونگى رفتار با آن نیز است . در پرتو شناسایى موقعیت و شناخت جایگاه ماه خدا است که انسان مومن هنگام حلول و تشریف فرمایى آن, مى تواند استقبال شایسته از آن به عمل آورد.  درکلامی از سلمان فارسى آمده است: رسول خدا (ص) در آخرین روز ماه شعبان براى ما سخنرانى کرد و چنین فرمود: ماه رمضان،  ماهى مبارک ،  ماهى که در آن ،  شب قدر که از هزار شب برتر است ، سایه خود را بر شما گسترده است.... همچنین  از رسول خدا (ص) روایت شده که آن حضرت همیشه در شب اول ماه رمضان این گونه دعا مى خواند: حمد و سپاس خدایى را که ما را به تو اى ماه مبارک کرامت بخشید... و  از امام صادق (ع) نیز روایت شده که آن حضرت در آخرین شب ماه شعبان و در نخستین شب ماه رمضان این دعا را مى خواند: بارالها! این ماه مبارک  که در آن قرآن ،  براى راهنمایى مردم ،  نشانه هدایت و جداکننده حق و باطل فرو فرستاده شد ،   فرا رسید...

آتش سوزی در مسجد النبى(ص)  :
 


 بنا به نقل سمهودى مورخ عامه‏ در چنین روزی در  سال 654 هجرى، و در زمان حکومت معتصم عباسی ، مسجد النبى (صلى الله علیه و آله) و حجرات مقدسه آن دچار آتش سوزى شد، و به قدرى شعله‏هاى آتش دامنه دار شد، که سقف و دیوارها را فرا گرفته و فرو ریخت.  معتصم  دستور داد، بنیان مسجد را دوباره به پاى داشتند.

ولایتعهدى امام رضا(ع)  :
بنا به نقل شیخ مفید در مسار الشیعه‏ در چنین روزی   ولایتعهدى حضرت رضا علیه السلام اتفاق افتاد . به گفته مورخین  این عمل از طرف مامون عباسى فقط نقشه ای سیاسى براى فرو نشاندن شورش های  داخلى و بویژه  جلوگیرى از خروج و قیام شیعیان ایران (که در اوائل خلافت مامون گرداننده خلافت او بودند) انجام پذیرفت . برخی از تحلیلگران تاریخ اسلام ،  دلیل دیگرولایتعهدى حضرت امام رضا (ع ) از طرف مامون را  ترس وی  از قیام اولاد على (ع ) می دانند . 

تعطیلی مدارس اهواز :
 
درچنین روزی درسال 1359هجری شمسی برای نخستین بارپس ازشروع جنگ تحمیلی ، مدارس یک شهربزرگ
کشورمان تعطیل شد . براثرتجاوزناجوانمردانه ارتش رژیم بعثی برخی ازمناطق مسکونی شهراهوازمورد تهاجم قرارگرفت .

روزدامپزشکی :
علم دامپزشکی علیرغم تصور عامه در دنیای کنونی مرتفع کننده بسیاری از مشکلات است. برخی  از دانشمندان این رشته  دامپزشکی را علم شناخت بیماری های دامی اعم از بیماری های مشترک بین انسان وحیوان یا بیماری های خاص دام، پیشگیری از بیماری ها وهمچنین علم تغذیه انسان ودام می دانند . اما باید گفت وظایف دامپزشک و نقش بر جسته این حرفه زمانی در زندگی امروز رنگ جدی تری به خود می گیرد که  بتوان حوزه عملکرد آن را در
حفظ وحراست بهداشت دامها  مورد بررسی قرارداد .
 


 دامپزشک با تامین بهداشت ومبارزه با عوامل تهدید کننده حیات دام، طیور، آبزیان وحشرات مفید، ضمن انجام اقدامات بهداشتی لازم برای افزایش طول عمرآنها، باتامین سلامتی این دسته از موجودات کمک می کند که بازدهی تولیدی وخدماتی آنها بیشتر بشود. یک دامپزشک وظیفه مبارزه بابیش از 400 بیماری مشترک بین انسان وحیوان را نیز دارد. بیماریهایی که به صورت مستقیم وغیر مستقیم  به انسان منتقل شده وحیات او را به مخاطره می اندازد. دامپزشکان همچنین در حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارند چرا که به مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان می پردازند.

جنگ چهارم اعراب و رژیم صهیونیستی  :

 


 در چنین روزی در سال 1973 میلادی جنگ چهارم ، میان اعراب ورژیم صهیونیستی معروف به "جنگ رمضان"  آغاز شد . در این روز نیروهای نظامی  دوکشور مصر و سوریه   بطور همزمان مستحکم ترین خطوط پدافندی صهیونیستها موسوم به خط بارلو   در شرق کانال سوئز و بلندی های سوق الجیشی  جولان را در هم شکستند. این عملیات که برای نخستین بار در تاریخ منازعات  اعراب و رژیم صهیونیستی  بطور کاملا هماهنگ صورت می  گرفت، روحیه ارتش رژیم صهیونیستی  را بشدت متزلزل کرد و نشان داد که اعراب اگر بخواهند می توانند بر این رژیم  دست نشانده غلبه کنند. در این عملیات نظامی  نیروهای نظامی  کشور های  مصر و سوریه  در یکی از روز های تعطیل رژیم صهیونیستی  به نام " یوم کیپور"،  به کانال  سوئز و بلندی های جولان  حمله ور شدند . در این حمله نظامیان مصری  توانستند با گذر از  از کانال  سوئز  در قلب نیروهای رژیم صهیونیستی  نفوذ کرده  و وارد  صحرای سینا  شوند . پس از این حمله غافلگیر کننده ،  نیروهای نظامی سوریه و مصر  از صحرای سینا عبور کرده وبا حمله  به سمت نیروهای رژیم صهیونیستی  ، ضربات مهلکی به این رژیم وارد آوردند .

تولید نخستین فیلم ناطق :
 

در چنین روزی در سال 1927 میلادی نخستین فیلم ناطق به همت برادران وا رنر تهیه و تولید شد .  فیلم برادران وارنر در حوزه سینما، انقلابی را بوجود آورد که پیشتر برادران لومیر همین کار را در  خلق سینمای صامت انجام داده بودند .

 

تولد ریچارد  ددکایند :
ددکایند ریاضیدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1831 میلادی دیده به جهان گشود . طبیعت و مفهوم اعداد نام مهمترین کتاب اوست .

تولد آلبرت جرمیاه بوریج :
بوریج سیاستمدار و نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1862 میلادی دیده به جهان گشود . ترقی خواه  عنوان   مهمترین اثر علمی اوست .

تولد کارول شیمانووسکی :
شیمانووسکی آهنگساز بر جسته اوکراینی در چنین روزی در سال 1882 میلادی  دیده به جهان گشود . استاباتماتر عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد لو کوربوزیه :
کوربوزیه معمار مشهور سویس در چنین روزی در سال 1887 میلادی متولد شد . وی علاوه بر معماری  در رشته های نقاشی و طراحی فضای شهری نیز تخصص داشت . شهرنشینی عنوان مهمترین اثر علمی است .

تولد مارتین لویس گوزمین :
گوزمین نویسنده توانمند مکزیکی در چنین روزی در سال 1887 میلادی به دنیا آمد . عقاب و مار عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد لی تا چائو :
چائو به همراه مائوتسه تونگ حزب کمونیست را در چین بنا نهاد . وی در چنین روزی در سال 1888 میلادی متولد شد .

تولد حافظ اسد :
 


حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . حافظ اسد پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده افسری شد . وی پس از مدتی خدمت در ارتش ، در نیروی هوایی سوریه به در جه ژنرالی رسید و پس از طی مقاماتی چون وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، نخست وزیری و دبیری کل حزب بعث، از ماه مارس 1971 میلادی پس از انجام کودتایی رییس جمهور سوریه شد . اسد ، سیاست آشتی جویانه ای را با اعراب دنبال می کرد و به دنبال گسترش اتحاد دنیای اسلام و عرب در برابر دشمنان خارجی بود . وی  در طول مدت ریاست جمهوری خود بار ها از سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینیان به شدت انتقاد کرد و جهان اسلام را به مبارزه با این پدیده شوم در منطقه فرا  خواند . حافظ اسد ، سیاستمداری زیرک و در حفظ کشورش و حتی اعراب قاطع بود.

 


پس از وی پسرش بشار اسد با اکثریت مطلق آرا ریاست جمهوری سوریه را به عهده گرفت .

ترور انور سادات :
 


انور سادات در چنین روزی در سال 1981 میلادی به دست خالد اسلامبولی ترور شد .محمد انور سادات در سال 1949 میلادی  با   جمال عبد الناصر همراه شد و پس از کودتای افسران جوان مصری به عنوان سخنگوی انقلاب نخستین اعلامیه فرماندهی را برای خبر نگاران خواند . وی پس از ترقی سریع در مشاغل دولتی ، در سال 1960 به ریاست مجمع ملی مصر انتخاب گردید  و در سال 1964 میلادی معاون رییس جمهور این کشور  شد . او پس از مرگ عبد الناصر به  ریاست  جمهوری  مصر رسید  . وی در طول ریاست جمهوری خود با امضای  پیمان ننگین کمپ دیوید با مناخیم بگین  به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت  شناخت و در صدد صلح با این رژیم بر آمد . اما این روش او مورد قبول بسیاری از مصریان قرار نگرفت .در ششم اکتبر 1981 میلادی  ، هنگامیکه  رئیس جمهور  مصر  در مراسم روز ارتش این کشور در جایگاه ویژه مشغول سان دیدن از رژه سربازان بود ،  ترور شد. شرح ماجرا بدین گونه است که به هنگام  رژه ،  دو افسر ، دو درجه دار و دو سرباز از صف رژه روندگان خارج شدند وبا نارنجک و سلاحهای خودکار به سوی جایگاه انور سادات حمله بردند که در این حمله رئیس جمهوری مصر و 9 تن دیگر کشته شدند و گروهی نیز مجروح گردیدند. 

 


به جای او حسنی مبارک بر مسند قدرت نشست .

ترور شیخ صبحی صالح :
شیخ صبحی صالح روحانی مبارز لبنانی  در چنین روزی در سال 1365 ه ش ترور شد . وی در طول عمر خود چندین کتاب را در رشته های مختلف علوم دینی به رشته تحریر در آورد . مدت مدیدی از عمر شریف این رو حانی جلیل القدر به مبارزه به رژیم صهیونیستی و اشغالگری های این رژیم گذشت .   

 منبع:خبرگزاری مهر

 

 

كوشش‌های میانجیگری ضیاءالحق و حبب شطی دبیركل كنفرانس اسلامی نخستین گامهای در جهت یك راه حل می‌تواند باشد. (شاهزاده سعود وزیرخارجه عربستان در سازمان ملل)

چند روز قبل نیز بختیار خائن با یك هواپیمای عراقی به اردن رفت. (یك منبع مسئول در دیوان سلطنتی اردن).

به محض آغاز درگیری میان نیروهای عراق و ایران نیروهای آمریكایی به سلطان نشین عمان بحرین دوبی و كشور پادشاهی عربستان سعودی اعزام شده‌اند. (روزنامه البعث ارگان حزب حاكمه بعث سوریه).

شوروی صد تانك تی 72 به كشور عراق تحویل داده است. (رجائی نخست وزیر ایران در دیدار با سفیر شوروی).

ما بر علیه این جنگ هستیم البته هركس این جنگ را شروع كرد ما او را محكوم می‌كنیم. (سفیر شوروی در دیدار با رجایی نخست وزیر ایران).

تحویل چهار هواپیمای آواكس به درخواست ریاض در جهت تقویت نیروی هوایی عربستان. (وزیر دفاع عربستان سعودی البته قابل ذكر است كه آواكسها هركدام 300 خدمه آمریكایی و به شعاع 400 كیلومتر می‌توانند تجسس كنند.

عراق آماده است آتش بس را قبول كند به این شرط كه طرف دیگر نیز آنرا رعایت كند. (سعدون حمادی وزیر خارجه عراق در شورای امنیت سازمان ملل).

شیخ نشین كویت امروز قانون بسیج عمومی را صادر كرد. (سخنگوی دولت كویت). بسیج تنها در صورتیكه جنگ و یا تهدید جنگ در میان باشد به مرحله اجرا درخواهد آمد.
14/07/63
حمله ایران در ماه محرم، در اكثر شهرهای مرزی شمال عراق و انتقال وسایل و اثاثیه گرانبها بصورت مخفیانه توسط اهالی این شهرها؛ آماده باش صددرصد دشمن و شكستن دیوار صوتی در میمك، پناهنده شدن یك راننده سرباز خودی به دشمن - پرواز هواپیماهای عراقی در ارتفاع بالا و شكستن دیوار صوتی در منطقه عمومی كوشك، اهواز، مجنون و زید. درگیری با ضدانقلاب در اشنویه، ارومیه و تلفات طرفین؛ گروگانگیری دمكراتها در ارومیه؛ مین گذاری در سلماس و شهید و مجروح شدن 15 نفر؛ تردد عناصر دمكرات در سنقر و راه مهاباد به خوی؛ شكنجه مسئول اطلاعات سپاه سردشت كه قبلاً اسیر شده بود و ارتقای تشكیلاتی فرد اسیركننده وی در حزب دمكرات احتمال آغاز یك تصفیه خونین دیگر در حزب بعث عراق با توجه به بركناری معاون وزارت خارجه و وزیر مشاور در امورخارجه این كشور از سمتهای خود توسط صدام؛ انتخابات قریب الوقوع مجلس جدید خلق عراق كه سه چهارم نمایندگان آن رسماً به حزب بعث وابسته خواهند بود؛ گزارش روزنامه اطلاعات در خصوص تظاهرات ضددولتی طی مراسم عاشورا در كربلا.

گزارش واشنگتن پست از مصاحبه طارق عزیز، در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورك، شامل تبیین و ترویج مواضع عراق. تكذیب ادعای روزنامه پاكستانی در خصوص طرح تركیه و عربستان برای پایان جنگ توسط عربستان، آمادگی وزیرخارجه عربستان برای دیدار از تهران در صورت دعوت از سوی ایران؛ تحلیل سیاسی سپاه از این مسئله كه اینگونه اعلام آمادگیها برای دیدار و مذاكره با جمهوری اسلامی ایران با آمادگی ما برای انجام عملیات در ارتباط است.

14/07/65
كادر هدایت عملیات فتح1 و تعدادی از نیروهای آن، از نقطه تجمع رهسپار منطقه عملیاتی شدند.

فعالیت شدید مهندسی نیروهای عراقی در جزایر ماهی و امالطویله كوچك و مناطق امالقصر و فاو. هواپیماهای عراقی پالایشگاه گاز بیدبلند آغاجاری، تأسیسات “یونیت1” و شركت نفت مارون اهواز، كارخانه قند و كاغذسازی هفت تپه و نیز جزیره خارك را بمباران كردند.

نماینده عراق در سازمان ملل طی نامهای به دبیركل این سازمان، از حملات هوایی و توپخانهای ایران شكایت كرد. كشورهای بنگلادش، پاكستان، اندونزی، مالزی، سنگال و سازمان آزادیبخش فلسطین كمیتهای را برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تشكیل خواهند داد. حكام اردن و عمان درباره جنگ ایران و عراق مذاكره میكنند.

14/07/66
حمله هوایی عراق به چهار نفتكش ایران در جزیره لارك

عملیات ظفر 3

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo