محمد رضا سرشار از گویندگی قصه ظهر جمعه رادیو، کناره گرفت
 شنوندگان برنامه قصه ظهر جمعه شبکه سراسری صدا روز جمعه 15/7/84 شنونده آخرین قصه ظهر جمعه با صدای کسی خواهند بود که بیست و چهار سال گویندگی این برنامه را بر عهده داشت.

محمد رضا سرشار "رضا رهگذر" پس از بیست و چهار سال ویراستاری و گویندگی، یک سال سردبیر (61-1360) و سه سال سرپرستی مستقیم "قصه ظهر جمعه "( 63-1360)، برای همیشه از این برنامه کناره گرفت. به این ترتیب، این جمعه شنوای آخرین برنامه با صدای او خواهیم بود.

برنامه "قصه ظهر جمعه" که در همان ماه آغاز تأسیس رادیو ایران در سال 1319 توسط فضل الله مهتدی (صبحی) بینانگذاری شد، پس از اخبار سراسری و تنها با یک هفته تأخیر نسبت به آن، قدیمی ترین و با دوام ترین برنامه رادیو ایران، از بدو تأسیس آن است. به گونه ای که هم اکنون، شصت و ششمین سال عمر خود را سپری می کند.

این گزارش حاکی است با درگذشت صبحی به بیماری سرطان حنجره، افراد مختلفی همچون علی جواهر کلام، ایرج گلسرخی، حمید عاملی و مصطفی موسوی گرمارودی، هر یک از چند ماه تا حداکثر پنج سال، گویندگی این برنامه پرشنونده رادیویی را بر عهده داشتند. اما فضل الله مهتدی و محمد رضا سرشار، هر یک با حدود بیست و چهار سال گویندگی این برنامه، رکوردار طول مدت اجرای "قصه ظهر جمعه" اند؛ رکوردی که به نظر نمی رسد پس از این نیز کسی توفیق شکستن یا حتی دستیابی به آن را پیدا کند.

از میان مجریان متعدد این برنامه در طول عمر شصت و شش ساله آن نیز، تنها صبحی گرد آورنده داستان های عامیانه و محمد رضا سرشار، خود داستان نویس بود. بقیه یا یک مجری صرف رادیویی یا حداکثر قلمزن در عرصه هایی غیراز داستان بودند.

متون و اجراهای سرشار در این برنامه که از 22 بهمن 1360 آغاز شد، خاصه در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، توانست طیف وسیعی از مخاطبان از همه گروه های سنی و تمام قشرهای جامعه، حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی زبانان کشورهایی همچون افغانستان را به خود جلب کند.

یکی از پژوهش های صدا و سیما در سال 1363، بیانگر آن است که "قصه ظهر جمعه" در آن زمان، پس از "صبح شما با شما" پرشنونده ترین برنامه رادیو است تا آنجا که رزمندگان دوران دفاع مقدس در جبهه ها برخی زماندارن، دولتمردان و رجال دینی شاخص کشور، همچون رهبر معظم انقلاب، آیت الله هاشمی رفسنجانی و مهندس میرحسین موسوی نیز از جمله شنوندگان این برنامه بودند. تقدیر مقام معظم رهبری از سرشار در سال 1368 به خاطر اجرای یک داستان دو زبانه (فارسی - ترکی) به نام "دوستان" بیانگر این توجه ویژه است.

به این ترتیب شنوندگان شبکه سراسری صدا، این جمعه با صدای آشنایی که دست کم دو نسل با آن بزرگ شده اند و به جزیی از خاطرات کودکی و نوجوانی آنان تبدیل شده است، وداع خواهند کرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/11/06.aspx?&mode=print