امروز دوشنبه یازدهم مهر سال 1384 هجری شمسی، مصادف است با بیست و هشتم شعبان المعظم سال 1426 هجری قمری و برابر با سوم اکتبر سال 2005 میلادی می باشد.


ترک عراق به سوی کویت:


   
در چنین روزی در سال 1357 هجری شمسی حضرت امام خمینی (ره) به دلیل ممنوعیت های اعمال شده علیه ایشان از سوی رژیم بعث عراق این کشور را به قصد کویت ترک گفت، امّا دولت کویت از ورود امام خمینی (ره) به این کشور ممانعت کرد. پس از قیام پانزدهم خرداد و همچنین افشاگری های امام امّت علیه لایحه کاپیتولاسیون، رژیم پهلوی، امام خمینی (ره) را در سیزده  آبان 1343 (ه.ش) به ترکیه و پس از آن به عراق تبعید کرد. امام (ره) مدت چهارده سال در عراق و در نجف اشرف در کنار تدریس و تألیف به فعالیت های سیاسی و همچنین مبارزه علیه رژیم ستمشاهی ادامه دادند. پس از مذاکره  وزرای خارجه دو کشور ایران و عراق به هنگام شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل دولت عراق تصمیم گرفت که محدودیت های بیشتری را علیه امام خمینی (ره) به مرحله اجرا گذارد. پس از این فشار ها ایشان تصمیم به ترک عراق گرفتند و قصد عزیمت به سوریه کردند امّا به دلیل تیرگی روابط عراق و سوریه امام خواستند که از طریق کویت وارد سوریه شوند امّا مقامات کویتی هم از ورود ایشان به داخل مرزهای خود امتناع کرد. این کار دولت کویت باعث تظاهرات و اعتراض ایرانیان مقیم کویت به عمل آن دولت شد.

 

 

 

استقلال بولیوی:

در چنین روزی در سال 1825 میلادی کشور بولیوی استقلال خود را از اسپانیا باز پس گرفت. بولیوی کشوری است کوهستانی در منطقه استوایی آمریکای جنوبی. مساحت آن سه پنجم مساحت ایران است. نژاد مردم این کشور سیاه، سفید، سرخ و دو رگه است و بطور متوسط شش نفر در هر کیلومتر آن زندگی می کنند. اکثر مردم این کشور پیرو دین مسیحیت اند. نوع حکومت این کشور جمهوری است. این کشور در چنین روزی سال 1825 میلادی از اسپانیا مستقل شد و در 14 نوابر 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. لاپاز نام پایتخت بولیوی است.

 

کنفرانس پاناما:
   
در چنین روزی در سال 1939 میلادی کنفرانس پاناما با حضور نمایندگان بیش از بیست کشور جهان با هدف ایجاد منطقه بی طرفی در اطراف کشورهای آمریکا و ممنوعیت عملیات نظامی در منطقه تشکیل شد.
 


آغاز هفته مبارزه با سرطان:

    سرطان از جمله بیماری هایی است که بشر امروز با پیشرفت کلانی که در علم پزشکی کرده است هنوز نتوانسته است درمانی برای برخی از انواع آن بیابد. در این بیماری برخی از سلول های بدن بصورت نامنظم و بدون تدبیر خاص شروع به تکثیر کرده و میزان مرگ آن سلول ها کاهش قابل ملاحظه ای می یابد. در نتیجه این فرآیند بیمار با مشکلات جسمی عمده ای روبرو شده و در صورت تشخیص دیرهنگام، مرگ فرد مبتلا حتمی خواهد بود. همه ساله یک هفته با عنوان هفته مبارزه با سرطان در کشور به بیماران سرطانی اختصاص یافته است. با توجه به اهمیت این بیماری لازم است در خصوص پیشگیری از آن به افراد مختلف جامعه اطلاعات لازم داده شود. پزشکان برای جلوگیری از ابتلای افراد به سرطان شیوه های مختلفی را پیشنهاد می کنند که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: سیگار نکشیدن، پرهیز از رژیم غذایی کم چربی همراه با استفاده از مواد گیاهی فراوان، معاینه مرتب توسط پزشک و دندانپزشک، توجه به هر برآمدگی و یا زخمی که تمایل به التیام ندارد و به هر نوع تغییری در اعمال طبیعی بدن حساس باشد، پرهیز از ایستادن در مقابل تابش مستقیم و شدید نور خورشید، شناخت مواد سرطان زا و عدم استفاده از آنها در محیط کار و خانه و آزمایش منظم ترشح دهانه رحم (‌پاپ اسمیر) در هرماه.
 


روز ملی وحدت دو آلمان:
   
در چنین روزی در سال 1990 میلادی دو آلمان با یکدیگر متحد شدند. به طور  خلاصه می توان گفت از بین رفتن مرزهای ارزشی که درقالب دو بلوک شرق و غرب ظهور یافته بود و روی گردانی کشورهای اروپای شرقی از سلطه کشور شوروی سابق به برداشته شدن مرز افتراق دو آلمان و حذف دیوار برلین منجر شد. این تغییر و تحولات موجب شد دوره نظام دو قطبی شکل یافته بعد از جنگ جهانی دوم به اتمام رسد. دیوار برلین درسال 1961 احداث شد. در این زمان جدایی آلمان شرقی و غربی امری همیشگی به نظر می‌رسید امّا باظهور پروستاریکا و فروپاشی کمونیسمی که بیش از هفتاد سال اندیشه های خود را در جهانی دو قطبی تزریق می کرد دو آلمان زمان را مغتنم شمردند و در مسیر اتحاد بر آمدند. خاطره فروریختن دیوار برلین خاطره ای است که هیچ یک از اروپائیان آن را فراموش نخواهند کرد. در حقیقت این اتحاد را نظام کمونیستی آلمان شرقی، وابسته به بلوک شرق یا سوسیالیستی انتخاب نکرد بلکه جریان تحولات تاریخی آن را تحمیل کرد زیرا دیگر این رژیم در دنیایی که دروازه های آن باز بود، نمی توانست جایگاهی داشته باشد چنان که همتایان این نظام نیز به سرنوشت مشابه دچار شدند. اکنون برلین به جای بن پایتخت آلمان واحد است.
 


روز تولد لویی آراگون:
    لوئی آراگون شاعر بر جسته فرانسوی یکی از بنیانگذاران مکتب سوررئالیسم در ادبیات در چنین روزی در سال 1898 متولد شد. اوو آندره برتون (در نقاشی) پس از آنکه گروه سوررئالیست‌ها را در فرانسه راه اندازی کردند، از سال 1931 به سوی مسائل اجتماعی و سیاسی کشیده شدند. پس از این زمان می توان در تمامی آثار وی نشانی خاصی از اندیشه‌های اجتماعی سراغ گرفت. مجموعه اشعار بسیار معروفش مربوط به زمان مقاومت و اشغال فرانسه در جنگ جهانی دوم است. دل آزردگی، چشمان الزا،  دیان فرانسوی و دل‌آزردگی تازه از مهمترین آثار او هستند.

 

تولد لیتسو چنگ:
    چنگ انقلابی مشهور چین در چنین روزی در سال 1605 میلادی به دنیا آمد. او آخرین پادشاه از سلسله مینگ را از قدرت خلع کرد.

 

تولد میخائیل لرمانتوف:
   
لرمانتوف شاعر و نویسنده بزرگ روس در چنین روزی در سال 1814 میلادی دیده به جهان گشود. لرمانتوف از شاعران و نویسندگانی است که اشعار لطیف و رمانتیک او  شهره است. او اگر چه عمر کوتاهی داشت امّا در همین دوره کوتاه شاهکارهای ادبی بسیاری را به جهان ادب عرضه کرد. قطعه زیبای مرگ شاعر را وی به مناسبت مرگ پوشکین سرود و در آن از رژیم سیاسی حاکم بر جامعه آن روزگار انتقاد کرد. در نتیجه همین شعر وی را به دو سال تبعید در قفقاز محکوم کردند. لرمانتوف در سال 1840 میلادی نخستین مجموعه شعرش را ارائه کرد. بارتن از شیطان و قهرمان عصر ما از جمله مهمترین آثار اویند. لرمانتوف در سال 1841 بر اثر دوئل در گذشت.

 

تولد هنری آلن فورنیه:
آلن فورنیه نویسنده سرشناس فرانسوی در چنین روزی در سال 1886 میلادی متولد شد. مولنس بزرگ عنوان مهمترین اثر ادبی اوست.

تولد جی ایروینگ:
ایروینگ پویا نمای معروف آمریکایی در چنین روزی در سال 1900 میلادی به دنیا آمد. «برای من لبخندی بکش» عنوان مهمترین اثر هنری اوست.

تولد گور ویدال:
گور ویدال نویسنده و نمایشنامه نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1925 میلادی به دنیا آمد. لینکلن عنوان مهمترین اثر داستانی اوست.

تولد استو ریک:
ریک آهنگساز توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1936 میلادی دیده به جهان گشود. «اسم من این است» عنوان مهمترین  اثر موسیقایی اوست.

در گذشت الیاس هاو:
در چنین روزی در سال 1867 میلادی، الیاس هاو یکی از اندیشمندان و دانشمندان غربی چشم از جهان فرو بست او توانست برای نخستین بار چرخ خیاطی را ابداع کند.

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/11/01.aspx?&mode=print