امروز یکشنبه دهم مهر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و هفتم شعبان المعظم سال 1426هجری قمری و برابراست با دوم اکتبر سال 2005 میلادی .

تصرف صنایع نفتی به نفع ایران : 
درچنین روزی در سال1330هجری شمسی صنایع نفتی ایران در دست مردم ایران قرار گرفت . در بیست و سوم اسفند  سال 1329 ه ش ،  مجلس شورای ملی ماده واحده  ارسالی از کمیسیون نفت را در مورد ملی شدن صنعت نفت ایران به اتفاق آرا تصویب کرد و در روز بیست‌ونهم اسفند همان سال مجلس سنا رای مجلس شورای ملی را تایید نمود. پس از آن طرح نه  ماده‌ای اجرای قانون ملی شدن نفت در کمیسیون مربوط  مورد تایید قرار گرفت . بر اساس طرح مصوب مجلس شورای ملی  کلیه عملیات صنعت نفت در دست دولت ایران قرار می گرفت و البته دولت می توانست در این مسیر  از کارشناسان خارجی به شرط اجرای ترتیباتی کمک بگیرد . همچنین تمامی  درآمد نفت و فرآورده های نفتی به دولت ایران تعلق داشت . علاوه بر این باید  به دعاوی و مطالبات حقه شرکت سابق و دعاوی و مطالبات متقابل دولت ایران با پیش بینی تودیع 25درصد از عایدات خالص نفت به منظور پرداخت غرامت به شرکت سابق رسیدگی می شد .

روز شهادت کلنل محمد تقی خان پسیان :
 


 محمد تقی خان پسیان از آزادیخواهان   تاریخ ایران در چنین روزی در سال 1300 ه ش به شهادت رسید . وی در اواخر دوره قاجاریه قیام خود را در استان خراسان آغاز کرد و با این قیام خواست علیه  استبداد داخلی ایران و شیوه حکومت در خراسان اعتراض کند . وی  دامنه اصلی قیام خود را در شهر مشهد بنا نهاده بود . گروه پسیان  در این قیام مستقیما با عوامل حکومت به درگیری و مقابله مسلحانه پرداختند که در نتیجه آن کلنل پسیان و برخی یاران او به شهادت رسیدند . 

استقلال گینه :
 


گینه کشوری است نیمه کوهستانی که در غرب منطقه استوایی آفریقاو  در ساحل اقیانوس اطلس مابین ساحل عاج و سنگال قرار دارد . مساحت آن تقریبا معادل یک هفتم ایران است . نژاد مردم این کشور سیاه و زبان رایج در میان آنان فرانسوی و محلی است . بیشتر اهالی این کشور پیرو دین اسلام اند . نوع حکومت  گینه جمهوری است . گینه در چنین روزی در سال 1958 میلادی از فرانسه مستقل و در دوازدهم دسامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن بندر کوناکری نام دارد. واحد پول آن فرانک محلی است .    

تولد ماهاتما  گاندی :
 


موهنداس کرمچند مشهور به مهاتما  گاندی  در چنین روزی در سال 1869 میلادی دیده  به جهان گشود . وی دوره تحصیلات حقوق را در انگلیس گذراند و چند سال در آفریقای جنوبی به وکالت پرداخت و از نزدیک به مظالمی که به هندی تبارها می شد آشنا گردید. گاندی پس از بازگشت به هند آرام آرام در بطن مبارزات مردم هند قرار گرفت و هدف خود را در این مبارزه با استعمار انگلیس مقاومت منفی قرار داد که خشونت و حتی مقابله با مثل را نفی کرد. گاندی بزرگ در این مبارزه به طبقات مطرود جامعه هند اهمیت داد و نظام طبقاتی را نفی کرد . از جلوه های حرکت وی در انقلاب ملت هند ، تاکید همراه با عمل همه جانبه به اکتفا به حداقل امکانات زندگی و تامین آن به دست خویش است. در راستای این راهبرد کارساز تمام کالاهای  انگلیسی تحریم شد و مردم اجناس خارجی را در میادین به آتش کشیدند . گاندی بزی داشت که از شیر آن تغذ یه می کرد. پارچه لباس ساده اش را با نخ  چرخ نخریسی خود تهیه می کرد ، و بد ست خویش می دوخت. گاندی ؛ روح بزرگ مردم هند ، تلاش فراوانی برای آشتی میان مسلمانا ن و هندو ها و دیگر فرق این کشور کرید.   وی رهبر رهایی بخش  بزرگ هند است که مبارزات بسیاری را علیه انگلیسی ها که میهن او را مستعمره خود ساخته بودند به انجام رسانید و در این راه و در دفاع از استقلال کشورش  به پیروزی دست یافت . او در سال 1948 میلادی توسط هندویی متعصب  به قتل رسید . اما این روح بزرگ هماره زنده است . 

سالروز پادشاهی داریوش هخامنشی :

 


داریوش هخامنشی در چنین روزی در سال 522 پیش از میلاد تاج شاهی را بر سر نهاد . او در دوران پادشاهی خود دستور ساخت تخت جمشید را صادر کرد . تقنین برخی دستورهای مالی نیز از دیگر اقدامات اوست .  

تولد گراهام گرین :

گراهام گرین نویسنده بر جسته  انگلیسی در چنین روزی در سال 1904 میلادی دیده  به جهان گشود . آثار گرین سرشار از درگیری و تعقیب و گریز است . جنبه سیاسی موضوع در این کنش و واکنش ها نیز تم بسیاری از رمان های این نویسنده است که خود در بطن وقایع حضوردارد . کنسول افتخاری ، آمریکایی آرام ،  صخره برایتون، از درمان گذ شته ، ازجمله آثار وی است، بیشترتالیفات گراهام گرین به فارسی بر گردانیده شده اند. برخی اسناد انتشار یافته درسال های اخیر حاکی است که گرین عضو سازمان جاسوسی انگلیس ، MI6 بوده است.

در گذشت ارسطو :
 


ارسطو فیلسوف بزرگ یونان و جهان در چنین روزی در سال 322 قبل از میلاد دار فانی را وداع گفت . این فیلسوف بر جسته در  سال 384 قبل از میلاد مسیح در استاگیرا از شهرهای مقدونیه  یونان دیده به جهان گشود . پدرش  پزشک مخصوص پادشاه مقدونی بود و از اجداد اسکندر، که به واسطه همین نسبت ها ثروت و املاک زیادی هم به دست آورد .ارسطو در نوجوانی پدرش را از دست داد .وی بعدها مدتی در  ارتش کار کرد و اندکی بعد نیز  مشغول تحصیل طب شد.او سی  ساله بود که پزشکی را رها کرد و در آکادمی معروف آتن زیر نظر افلاطون به تحصیل پرداخت . ارسطو در عین شیفتگی به افلاطون  به بحث و انتقاد از استاد نیز می پرداخت .نوشته های اولیه ارسطو بیشتر در باره بیهودگی دنیاست و مدح لذت های اخروی .  تفاوت عمده  او با افلاطون در این است  که رویکرد افلاطون به دنیا بیشتر دینی و بر پایه ی مفاهیم معنوی است  و نگاه ارسطو به هستی علمی و عقلی تر .اساس فلسفه  ارسطو مشتمل بر سیاست و نظام های گوناگون اجتماعی است  . اگر افلاطون آرمانگراست ،  ارسطو پراگماتیست  است . گویند ارسطو استاد اسکندر نیز بوده است و به همین دلیل  یرخی نظرات عملگرایانه او در مشی دیکتاتوری اسکندر موثر افتاده است .  اما به حال  ارسطو همواره خشونت را نفی کرده است . علم منطق و استنتاج مدیون ارسطوست و نظرات او در سیاست و حکومت و اخلاق مدنی تا امروز محل بحث و تحقیق بوده است  .متافیزیک ،  اخلاق نیکوماخوس ،  سیاست و  فن شعر ازجمله کتب معروف ارسطویند که وی در آنها به بیان نظرات خود در باب جامعه ، اخلاق ، حکومت  . و ادبیات پرداخته است  

در گذشت پاپ اوربان چهارم :

پاپ اوربان چهارم در چنین روزی در سال 1264 میلادی دار فانی را وداع گفت . او در میان سال های 1261 تا 1264 میلادی سمت پاپ اعظم کاتولیک ها را به عهده داشت . 

 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/10/01.aspx?&mode=print