جانباز دوران دفاع مقدس : بیش از هرچیز ، از دروغ‌ها در رنجیم
یک اراده ای در بنیاد وجود دارد که می خواهد درصدها را زیر 50 نگه دارد چون جانباز بالای 50درصد امتیازاتی دارد . البته بگذریم که آنها همه جا مطرح کردند که این امتیازات را می دهیم. اما من ثابت می کنم که دروغ است. این دروغگویی بیشتر ما را اذیت می کند.

یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری "مهر" گفت : صحبت ها زیاد شده و مسائل بارها مطرح شده است اما کمتر نتیجه گرفته ایم و برعکس ، از این مسائل بهره برداری منفی شده است. اما احساس من این است که شما در جهت مثبت قدم برداشته اید و دلسوزانه این کار را می کنید که ما امیدواریم نتیجه هم بگیرید.

این جانباز 45% که در نوجوانی به درجه رفیع جانبازی نائل شده است در خصوص چگونگی مجروحیتش گفت : سال 60 در سن 16سالگی با عضویت در نیروهای جنگهای نامنظم وارد جبهه شدم و در سال 61در عملیات فتح المبین مجروح شدم که حدود بیست و سه سال از آن زمان می گذرد. شاید تا ده سال پیش من اصلا از اینکه بنیاد جانبازان چه کارهایی می کند و چه خدماتی جزء وظایفش است بی اطلاع و بی ارتباط بودم کما اینکه در روزهای اول که به جنگ رفتیم پول تو جیبی خودمان را نیز برده بودیم و اصلا فکر نمی کردیم که به ما حقوق هم بدهند. نه تنها من بلکه اکثر رزمنده ها با این نیت رفتند چون آن زمان هم کار می کردیم و هم محصل بودیم و در پی مسائل مادی نبودیم . 

یک اراده ای در بنیاد وجود دارد که می خواهد درصدها را زیر 50 نگه دارد چون جانباز بالای 50درصد امتیازاتی دارد . البته بگذریم که آنها همه جا مطرح کردند که این امتیازات را می دهیم. اما من ثابت می کنم که دروغ است. از همه چیز بیشتر این دروغگویی ما را اذیت می کند

 

وی به مشکلاتی که اکثر جانبازان با آن مواجه هستند اشاره و تصریح کرد : صرف نظر از مصادیقی که وجود دارد و بسیار زیاد است یکسری مطالب کلی را که اکثر جانبازان با آن درگیرند بیان می کنم. اولین مسئله تعیین درصد است. من به این نتیجه رسیده ام که یک اراده ای در بنیاد وجود دارد که می خواهد درصدها را زیر 50 نگه دارد چون جانباز بالای 50 درصد امتیازاتی دارد . البته بگذریم که آنها همه جا مطرح کردند که این امتیازات را می دهیم. اما من ثابت می کنم که دروغ است. از همه چیز بیشتر این دروغگویی ما را اذیت می کند.


چرا باید زیر 50 درصد بچه ها را نگه دارند؟ چون به راحتی از برخی امتیازات آنها را محروم می کنند. به طور نمونه من بعد از سه چهار سال پیگیری مسئله تعیین درصد به این مسئله پی بردم. با وجود چندین مجروحیت برای من 40درصد تعیین شده و بعد از سالها در سال 80 تقاضای بررسی مجدد برای تعیین درصد کردم. تا اینکه در دیماه83 برای من کمیسیون پزشکی تشکیل شد و با نشان دادن چندین مورد مدارک پزشکی نهایت 45درصد به من دادند و من اعتراض کردم که چرا 5%؟ من که برای 5%نیامده ام. اگر قرار است چیزی به جانباز بدهید خب همه جانبازان باید بهره مند شوند اما اگر قرار نیست داده شود چرا مطرح می کنید؟

 

مصاحبه دکتر دهقان را به مسئول وام مسکن نشان دادم و ایشان گفت: آقا این حرفها زیاد است ما 5میلیون وام مسکن می دهیم و دو میلیون هم بنیاد آیا بدهد یا ندهد.من جانباز ابتدا به ساکن نیامدم که بگویم به من مسکن بدهید. خودتان اعلام می کنید داریم این امکانات و این تسهیلات را می دهیم. پس خدماتی را که ادعا می‌کنید ، به جانباز بدهید 

این جانباز دوران دفاع مقدس با انتقاد از تبلیغات خدمات رسانی به جانبازان و ایثارگران اظهار کرد : کاری کرده‌اند که مثلا این عینک را که من زده ام - اگر در خیابان بفهمند من جانباز هستم - می گویند بنیاد داده . یک ماشین قسطی خریدم و با این وضعیت جسمی کار می کردم و الحمدلله در هر کاری که خواسته ام روی پای خود بودم و مشکلی هم ندارم . وقتی این پیکان مدل پائین را خریدم در فامیل و دوستان و در و همسایه می گفتند بنیاد داده و این برای من عذاب بود. این مسئله به این دلیل است که در ذهن مردم به خاطر تبلیغات، این مطلب تداعی می شد که بنیاد همه چیز می دهد.  


وی با بیان اینکه ما با یک مسئله فرهنگی به نام تبعیض روبرو هستیم  به مقایسه ارائه تسهیلات رفاهی به قهرمانان ورزشی و برخی گروه ها با خدمات رسانی به ایثارگران پرداخت و افزود : مثلا قهرمانان ورزشی را بدون کنکور به دانشگاه می فرستند -البته حق این است و سرافرازی ملت ایران است -اما جانبازان که با کنکور وارد دانشگاه می شوند این در ذهن مردم وجود دارد که از حق مردم وارد دانشگاه شده اند در حالی که من در دوران تحصیل در دانشگاه در سال 74-73  تازه به دنبال درس خواندن بعد از چندین سال رفتم و با اینکه قبلا انگیزه ای نداشتم گاهی در روز 17ساعت درس می خواندم و حتی به دوستان جانباز سفارش می کردم که سر ساعت درکلاس حاضر باشند و نمرات عالی بگیرند تنها به این دلیل که ثابت کنیم جانبازان همین جوری وارد  دانشگاه نشده اند. این تداعی در جامعه نباید وجود داشته باشد که همه امکانات در دست این قشر هست اگر من هم جانباز نبودم قطعا اعتقاد داشتم که این حق آنهاست. تازه اگر حق آنها را بدهند.

جانباز 45 درصد به مشکلات مسکن جانبازان اشاره کرد و تأکید کرد: من هنوز نه وام مسکن گرفته ام و نه مسکنی که تبلیغ می شود. چند سال پیش به ما گفتند که بیاید در جاده ساوه - اسلامشهر آپارتمان هایی است که با وام بانکی و وام بنیاد به جانبازان واگذار می شود. وقتی رفتیم دیدیم در بیابانی است خارج از شهر که هیچ امکاناتی ندارد. حدود سه سال پیش قیمت تمام شده هر واحد از این ساختمانها از خانه ای درمنطقه متوسط تهران بالاتر می شد ثانیا به قدری این ساختمانها پرت ساخته شده که برای سکونت جای مناسبی نیست یعنی مهاجرین و افاغنه هم جرأت سکونت در آنجا را ندارند چون آنقدر ناامن است که آسایش و آرامش را از انسان می گیرد.ما متولد تهران هستیم و نمی توانیم با این وضع خانواده هایمان را آنجا ببریم.

کپی بخشنامه را نشان دادم ، گفت: بله دیده ام اما بنیاد در مسئله  اشتغال جانبازان مانده و نمی تواند حقوق آنها را بپردازد چه برسد به اجرای این بخشنامه! گفتم اگر نمی توانید چرا قانون را تصویب می کنید و چرا بخشنامه می کنید و چرا به مردم دروغ می گویید. مردم فکر می کنند شما جانبازان را احیاء می کنید

وی افزود : چند وقت پیش به بنیاد مراجعه کردم برای گرفتن وام مسکن که مسئول این بخش گفت : 5 میلیون وام مسکن می دهیم و دو میلیون هم بنیاد می دهد می شود 7میلیون. خب این هفت میلیون چه دردی از مسکن جانبازان حل می کند؟ علی رغم اینکه سال 83برای سال 84 دوازده میلیون وام در نظر گرفتند و در تاریخ 14تیرماه به نقل از دکتر دهقان این مطلب اعلام شد که ما دوازده میلیون وام مسکن برای جانبازان تهران در نظر گرفته ایم. یعنی باید آن را بدهند. این مصاحبه دکتر دهقان را به مسئول وام مسکن نشان دادم و ایشان گفت: آقا این حرفها زیاد است ما 5 میلیون وام مسکن می دهیم و دو میلیون هم بنیاد آیا بدهد یا ندهد.من جانباز ابتدا به ساکن نیامدم که بگویم به من مسکن بدهید. خودتان اعلام می کنید داریم این امکانات و این تسهیلات را می دهیم. پس خدماتی را که ادعا می‌کنید ، به جانباز بدهید . به مردم دروغ نگویید . 

این جانباز دوران دفاع مقدس با نشان دادن بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به ارتقاء سطح شغلی کارکنان دولت و مشمولین حالت اشتغال در سال 83 به اجرایی نشدن این بخشنامه اشاره کرد و گفت: بخشنامه ای از سازمان مدیریت و برنامه ریزی با عنوان طرح مسیر ارتقاء شغلی کارمندان دولتی از جمله جانبازان، شهدا و مفقودین مشمول قانون حالت اشتغال اعلام شد.همان سال به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کردم وگفتم چرا چنین بخشنامه ای را اجرا نمی کنید؟ ابتدا منکر شدند ولی وقتی کپی این بخشنامه را به آنها دادم وگفتم این بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی است گفت: بله دیده ام اما بنیاد در مسئله حالت اشتغال جانبازان مانده و نمی تواند حقوق آنها را بپردازد چه برسد به اجرای این بخشنامه! گفتم اگر نمی توانید چرا قانون را تصویب می کنید و چرا بخشنامه می کنید و چرا به مردم دروغ می گویید. مردم فکر می کنند شما جانبازان را احیاء می کنید .

همانطور که پیش از این مکرراً گفته شد به دلیل برخی برخوردهایی که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانبازان به دلیل گفتگو با « مهر» و بیان مشکلاتشان صورت گرفت ، از ذکر نام و مشخصات جانبازان عزیز در اخبار و گزارشات اجتناب کرده و متذکر می‌شود مستندات مصاحبه فوق به همراه نام و مشخصات کامل مصاحبه شونده جهت ارائه به هر مرجع صلاحیت‌داری در خبرگزاری مهر نگهداری می‌شود.

منبع : خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/07/09.aspx?mode=print