نمایشگاههای قرآنهای دست نویس قرون وسطی در سه کشور بحرین ، امارات و ترکیه برگزار می شوند
کشورهای بحرین، امارات متحده عربی، ترکیه از دوشنبه 4 مهر ماه (26 سپتامبر) تا 9 آبان ( آخر ماه اکتبر) نمایشگاههای منحصر به فردی را از قرآنهای دست نویس قرون وسطی برگزار می کنند.

 این نمایشگاهها از سوی بیت القرآن که بزرگترین مجموعه قرآنهای دست نویس را در اختیار دارد برگزار می شوند. بنیاد گنجینه های اسلامی این نمایشگاهها را «نفس روشن»، نمایشگاههای بین المللی قرآنهای دست نویس نام گذاری کرده است.

در این نمایشگاه 24 صفحه از قرآنهای دست نویس قرون وسطی که در دارالکتاب قاهره نگاه داری می شوند به نمایش گذاشته می شوند. این نمایشگاه اولین نمایشگاه بین المللی در نوع خود تلقی می شود که همزمان در سه کشور بحرین ، امارات متحده عربی و ترکیه برگزار می شود. پاره ای از افراد معتقدند این نمایشگاه  بهترین نمایشگاه نسخ دست نویس قرآن  از زمان برگزاری نمایشگاه دنیای اسلام در سال 1976 است.

این نمایشگاه در بحرین با سخنرانی شیخ عبدالله ابن خالد الخلیفه، قائم مقام نخست وزیر و وزیر امور اسلامی و با حضور نمایندگان بنیاد گنجینه اسلامی افتتاح می شود.

بنیاد گنجینه های اسلامی یک سازمان آموزشی مستقل است که در راستای پیشرفت، حمایت ،ترویج ، حفظ، مطالعه و انتشار میراث فکری، فرهنگی، هنری اسلام فعالیت می کند.

این بنیاد به تهیه نسخه های باکیفیت از ادبیات سنتی اسلامی و احیای هنرهای اسلامی بویژه امور مربوط به قرآن می پردازد.

بنیاد گنجینه های اسلامی در این نمایشگاه همچنین اثر "مارتین لینگز" با عنوان " شکوه خوشنویسی و تذهیب قرآن" درباره  خشنویسی  و تذهیب قرآن کریم ارائه خواهد شد که دربرگیرنده 180 تصویر از قرآنهای شاخص دنیا است.

این اثر همچنین با مقدمه پرنس ولز آغاز می شود که ابراز امیدواری کرده این اثر به احیای هنر مقدس تذهیب کمک کند تا این هنر بار دیگر با هنر خوشنویسی قرآن همراه شود.

منبع : خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/05/05.aspx?mode=print