خانواده اخوان خواستار فعال شدن كميته حقيقت ياب درباره سرنوشت چهار ديپلمات ايراني شد

خانواده " كاظم اخوان " خبرنگار و عكاس ربوده شده ايراني توسط عوامل رژيم صهيونيستي خواستار فعال شدن كميته حقيقت ياب و پيگيري جدي پرونده فرزندشان و سه ديپلمات ديگر ايراني شدند.


كاظم اخوان ‪ ۱۴‬تيرماه ‪ ۱۳۶۱‬به همراه سه ديپلمات كشورمان در لبنان توسط عوامل رژيم صهيونيستي ربوده شدند.

حسين اخوان برادر كاظم در اين زمينه در گفت و گو با ايرنا گفت : كميته حقيقت ياب كه خاتمي در زمان رياست جمهوري‌اش قول داده بود بايد وضعيت اين چهار ديپلمات را پيگيري كند و فعال شود.

وي افزود : با همه پيگيري‌هايي كه داشتيم طي سالها گذشته اقدام جدي در اين زمينه و سرنوشت اين افراد صورت نگرفته است.

وي ادامه داد : فقط طي ‪ ۱۰‬سال گذشته به بيش از ‪ ۱۸۰‬نماينده مجلس نامه نوشته‌ام و مصاحبه‌هاي بسياري هم با رسانه‌ها و استمداد از مسوولان پيرامون رسيدگي به اين قضيه داشتم اما تا كنوني به نتيجه‌اي نرسيده است.

وي افزود : هم اينك هم در جلساتي كه با چند تن از نمايندگان مجلس داشتيم قول داده‌اند اين بحث را پيگيري نمايند.

وي طرح جدي اين مساله در مجلس و تحرك جدي دولت و دستگاه قضايي در اين مساله و مشخص وضعيت و سرنوشت اين افراد را در حفظ حقوق انساني اين كشور موثر دانست و گفت: امروز مردم به طور خودجوش در اين زمينه تحركاتي را آغاز كردند.

اخوان از جمله اين اقدامات را امضاي طومار ‪ ۵۰۰‬ متري طي ‪ ۱۶‬روز در تهران توسط مردم و تاكيد آنان بر پيگيري اين قضيه و نيز امضاي طوماري به‌طول ‪۴۶۰‬ متر در مشهد طي پنج روز گذشته اعلام كرد.

وي افزود : در اين طومار كه قرار است به دستگاه قضايي كشور ارائه شود، از رياست قوه قضاييه خواسته شده تا اين موضوع را از طريق مراجع و محاكم بين‌المللي پيگيري نمايند.

اخوان اظهار داشت: حتي ما براي پيگيري وضعيت فرزندانمان سفري به لبنان داشتيم و با مقامات اين كشور ديدارهايي هم صورت گرفت ، كه آنان براي روشن شدن اين قضيه قول مساعد دادند اما تاكنون خبري نشده است.

وي با استناد به برخي شواهد مبني بر زنده بودن اين چهار ايراني ربوده شده، گفت : بايد بحث آزادي اين گروگانها در دادگاه لاهه به طور جدي پيگيري شود.

خواهرزاده كاظم اخوان هم با اشاره به اقدامات چند روز اخير در زمينه امضاي طوماري براي رسيدگي به‌وضعيت اين ربوده‌شدگان گفت : ما اين اقدام را مديون حركت‌هاي مردمي مي‌دانيم.

شاهرخ سلطان احمدي افزود : كميته حقيقت يابي هم كه در دولت خاتمي تشكيل شد مشخص نيست تاكنون چه اقداماتي انجام داده و در دولت جديد به چه شكلي عمل خواهد كرد.

وي با بيان اينكه اين كميته همچنان بايد در شوراي عالي امنيت ملي كار را دنبال كند، اظهار داشت : حدود سه سال است كه اين پرونده از وزارت امور خارجه به شوراي امنيت ملي منتقل شده است.

وي گفت : منوچهر متكي هم زماني كه در مجلس بود قول مساعد براي پيگيري اين پرونده داد و امروز كه در سمت وزارت امور خارجه قرار گرفته انتظار ما ان است كه رسيدگي به وضعيت پرونده را در دستوركار خود قرار دهد.

 

 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/03/04.aspx?&mode=print