شهید آوینی

 

امروز یکشنبه سوم مهرسال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیستم شعبان المعظم سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و پنجم سپتامبر سال 2005 میلادی .

درگذشت محمد علی سیاح :
درچنین روزی درسال 1304هجری شمسی محمد علی سیاح سفرنامه نویس برجسته ایرانی دارفانی را وداع گفت ، از او در حوزه سفر نامه نویسی آثار مختلفی به جای مانده است که از میان آنها می توان به سفرنامه حاج سیاح و خاطرات حاج سیاح  اشاره کرد .

قتل ابومسلم خراسانی :
درچنین روزی در  سال137هجری قمری  ابومسلم خراسانی به دستوردومین خلیفه عباسی کشته شد .  زمان حکومت امویان ، بخشی از خلافت اموی  به منطقه ایران نیز کشیده شد . اما ایرانیان تحقیر و توهین خلفای عباسی را که  بر خلاف  روش های عدالت خواهانه اسلامی بود و صرفا به دلایل قدرت طلبی  و منبعث از خلصت ستمگرانه بنی امیه اعمال  می شد  ، تحمل نمی کردند  .  بنی امیه در زمان عبدالملک و ولید بن هشام ، تنها در اثر توفیق در فتوحات  شرق و غرب و سیاست داخلی مبنی بر فشار بسیار زیاد بر طبقات مردم توانستند به حکومت خود ادامه دهند . در این دوره مردم خراسان با استفاده از خصومت میان قبایل عرب حاکم بر خراسان و ماوراء النهر ،  جانب داعیان  و مبلغان بنی عباس را گرفتند . بنی  عباس به سبب خویشاوندی نزدیک تر با حضرت رسول اکرم ص و این که در صد د ند حکومت را به اهل بیت رسول خدا ص بر گردانند عواطف مردم به ویژه ایرانیان را به خود جلب کردند . در این راستا ابومسلم خراسانی سردار ایرانی توانست با حمایت ایرانیان و قبایل عرب، حکومت بنی  امیه رادر ایران  سرنگون سازد و عباسیان را به  قدرت  بر ساند . وی گروهی را تشکیل داد که این گروه به دلیل به تن کردن جامه های سیاه به " سیاه جامگان" شهرت یافتند .  اما خود ابو مسلم خراسانی نیز در نهایت مورد غضب عباسیان قرار گرفت و منصور خلیفه دوم عباسی با قتل وی ناسپاسی خود را به این امرظاهر ساخت .

درگذشت راجربیکن :
درچنین روزی درسال 1296 میلادی ، راجر بیکن فیلسوف مشهورانگلیسی دارفانی را وداع گفت . وی علاوه برفلسفه درحوزه علم شیمی نیزصاحب رای و اندیشه است . اوبرای نخستین بار توانست فرول شیمیایی باروت رابنویسد . 


الوس ریمر :
این دانشمند بزرگ دانمارکی درچنین روزی درسال 1644 میلادی به دنیا آمد ،  وی اولین کسی بود که توانست سرعت نوررا اندازه گیری کند .

تولد ژان فیلیپ رامو :
 


راموآهنگسازتوانمند فرانسوی درچنین روزی درسال 1683 میلادی به دنیا آمد غسل تعمید داده شدهعنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد نیکلاس ژوزف کونیو :
 


کونیو مهندس بر جسته فرانسوی ،  سازنده نخستین اتو مبیل در جهان در چنین روزی در سال 1725 میلادی به دنیا آمد . او با طراحی نخستین خودروی جهان ، محصولی  عظیم الجثه و سنگین که با سوخت بخار کار می کرد را به جهانیان  عرضه داشت   .

تولد توماس هانت مورگان :
مورگان زیست شناس برجسته آمریکایی در چنین روزی درسال 1866 میلادی به دنیا آمد . او درسال 1933نوبل این رشته را ازآن خود کرد .

تولد ویلیام فاکنر :
ویلیام فاکنر درچنین روزی درسال 1897  دیده به جهان گشود . وی درطول زندگی خود به کشورهای مختلفی ازجمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا وانگلستان سفرکرد. حاصل این سفرها وتجربیات زندگی درکشورهای مختلف به وضوح درآثارمختلف اونمایان است . روشنایی درماه اوت،  گل سرخی برای امیلی ومیراث زشت نژادی ازمهمترین آثارداستانی این نویسنده بزرگ است . وی 65 سال زندگی کرد ودراین مدت یک بارنیزبرنده جایزه نوبل ادبی شد .

تولد دیمیتری شوستاکوویچ :
 

شوستاکوویچ آهنگسازبرجسته روس درچنین روزی درسال 1906میلادی به دنیا آمد . نهمین عنوان مهمترین اثرموسیقایی اوست .

تولد رابرت برسون :
برسون کارگردان معروف فرانسوی  در چنین روزی در سال 1907 میلادی به دنیا آمد . جیب بر و موشت عناوین مهمترین آثار سینمایی اویند .

تولد سرژی بوندار چاک :
بوندارچاک کارگردان بر جسته اوکراینی درچنین روزی درسال 1920 میلادی به دنیا آمد .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo