امروز شنبه دوم مهر سال1384 هجری شمسی، مصادف است با نوزدهم شعبان المعظم سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و چهارم سپتامبر سال 2005 میلادی.

محاصره منزل امام خمینی (ره) درنجف اشرف :


 


درچنین روزی درسال 1357 ه ش منزل امام خمینی (ره) درنجف اشرف توسط رژیم بعث عراق به محاصره درآمد. مقامات عراقی این عمل را به منظورحفظ روابط خود با رژیم ستمشاهی انجام دادند. دراین حال رژیم بعث عراق امام را ازمصاحبه با خبرنگاران ممنوع کرد .اما امام ره همچنان به وظیفه الهی خویش عمل می کردند .
سابقه تبعید امام خمینی ره باز می گردد به سیزدهم آبان سال 1343 ه ش .پس از آنکه رژیم پهلوی نتوانست حضرت امام خمینی  را از تبلیغ اصول دین اسلام و احیای اندیشه حکومت اسلامی بازدارد تصمیم گرفت که ایشان را تبعید کند . به همین دلیل پس از قیام 15 خرداد 1342 رژیم به دنبال بهانه ای برای حذف شخصیت حضرت امام خمینی ره می گشت ،  غافل  از اینکه اندیشه های آن حضرت دردل وجان مردم نفوذ یافته بود. به نظر تصمیم گیران رژیم پهلوی دراین حوزه تنها گزینه ای که معقول به نظر می رسید ، تبعید حضرت امام بود، چراکه شخصیت آن حضرت به حدی بزرگ و شناخته شده درمیان آحاد مردم بود که آنان حتی نمی توانستند اجازه تصورحذف فیزیکی آن حضرت را به خود بدهند. براین اساس بود که درشب سیزدهم 1343ه ش صدها کماندوچتربازمسلح به همراه ماموران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی رییس  ساواک تهران، بیت  امام را محاصره کردند وازبام ودیواروارد منزل امام شدند وپس ازضرب وشتم حاضران درمنزل ، امام خمینی (ره) را دستگیرکردند وایشان را به تهران انتقال دادند. رژیم فردای آن روزنیزامام خمینی را ازفرودگاه تهران به ترکیه تبعید کرد . ساواک به همین مناسبت دراطلاعیه ای اعلام داشت  :" طبق اطلاع موثق و شواهد کافی چون رویه روح الله  موسوی خمینی وتحریکات مشارالیه علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی تشخیص داده شد لذا در تاریخ 13 آبان 1343 از ایران تبعید گردید." جرم امام خمینی ره در آن روزگار تنها  پایداری و حمایت از استقلال و آزادی ملت مسلمان ایران ، مخالفت با اصلاحات ارضی شاه - که بیشتر یک مانور سیاسی در جهت تحمیق توده ها بود - ، مبارزه با احیای کاپیتولاسیون و مبارزه با انحرافات  سیاسی  رژیم  بود .  پس از انتشارخبر تبعید امام تظاهرات وسیعی درنقاط گوناگون ایران به نشانه اعتراض به این عمل شاه برپا شد.


تعیین اولین اعضای هیات منصفه مطبوعات :

 

در چنین روزی در سال 1370 ه ش اعضای نخستین هیات منصفه مطبوعات پس از انقلاب اسلامی ،  انتخاب و معرفی شدند . طبق قانون اساسی  جمهوری اسلامی ایران باید به کلیه جرایم سیاسی و مطبوعاتی با حضور هیات منصفه رسیدگی  شود . نهاد هیات منصفه یکی از نهاد های بر گرفته از حقوق غرب است که  در حقیقت به عنوان وجدان جمعی  جامعه تلقی می شود . این هیات در باره گناهکار بودن و یا عدم گناهکاری متهم  تصمیم می گیرد و در برخی موارد نیز متهم را در صورت گناهکار تشخیص دادن ، مستحق تخفیف و یا تشدید مجازات معرفی  می کند  اما با این حال در حقوق اسلامی صدور و اعلام حکم نهایی با قاضی رسیدگی کننده است .


بمباران شدید پالایشگاه آبادان :


در چنین روزی در سال 1359  پالایشگاه آبادان که در زمان خود ،  بزرگترین پالایشگاه نفت در دنیا ، به شمار می آمد  توسط نیروهای رژیم بعثی عراق  مورد حمله قرار گرفت . این پالایشگاه پس از بمباران به شدت  آسیب دید و در میزان تولیدات نفتی آن تغییراتی حاصل شد  . 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/07/02/01.aspx?&mode=print