شهید آوینی

 

همایش بین المللی "همبستگی امت اسلامی" آغاز شد
همایش بین المللی "همبستگی امت اسلامی" روز گذشته ، سه شنبه 28 شهریورماه با پیام دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور و حضور هیئتی به سرپرستی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، در باکو آغاز به کار کرد .

 دکتر احمدی نژاد در پیام خود با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش در زمینه برقراری وحدت امت اسلامی را هدف استراتژیک خود می داند، ابراز امیدواری کرد تلاشهای حاضران در کنفرانس همبستگی امت اسلامی، گامی به سوی وحدت میان مسلمانان باشد.

رئیس جمهوری در ادامه این پیام افزود: دنیای اسلام که در زمان حاضر با فقر، مشکلات اقتصادی، علمی، بی عدالتی، روند جهانی سازی و دخالت بیگانگان در سرنوشت ملت ها روبرو است، برای ایجاد امت نمونه و متعادل و نوسازی زندگی و حیات خود بیش از پیش به وحدت و یکپارچگی نیازمند است.

در این مراسم، آیت الله محمد علی تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت : در زمان حاضر، همه مسلمانان جهان وظیفه ای سنگین در زمینه برقراری وحدت و یکپارچگی امت اسلامی برعهده دارند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: امت اسلامی امروز مورد تهاجم عظیم قرار گرفته و دشمنان اسلام سعی دارند با توسل به روشهای مختلف و با ایجاد اختلافات سیاسی، اقتصادی و اخلاقی باعث عقب ماندگی آن شوند.

وی با تأکید بر اینکه امت اسلامی باید در قله تمدن و ارزشهای خود قرار گیرد، گفت: در شرایط انواع هجمه ها و توطئه های دشمنان و بیگانگان، باید اقدامات لازم برای تقریب 95 درصد مذاهب اسلامی و افزایش مشترکات بین آنها انجام و تقویت شود.

آیت الله تسخیری، توسعه مشترکات و برقراری روابط نزدیک میان مذاهب مختلف اسلامی را از اهداف اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دانست و افزود: امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران طی سالهای مدید عمر خود درباره تحقق ایده وحدت اسلامی تأکید و تلاش کرد.

حجت الاسلام محمود محمدی عراقی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز در این کنفرانس با تأکید بر اینکه مذاهب اسلامی در مقابل اختلافات ناچیز، از ملاک وحدت و مشترکات زیادی برخوردار هستند، گفت: خدای واحد، دین واحد و قبله واحد ایجاب می کند که مسلمانان هرچه بیشتر به یکدیگر نزدیک باشند.

 
وی در ادامه افزود: جهان اسلام، امروز با چالشها و مشکلات فراوانی روبرو است و برخی محافل و رسانه های غربی موج تهاجم علیه اسلام و مسلمانان را راه انداخته و آن را در زمینه های مختلف از جمله ترور متهم می کنند.

 مفهوم امت و ویژگیهای آن از نظر قرآن و سنت، هویت، مسئولیت و سرنوشت مشترک اسلامی، راهکارهای عملی برای وحدت اسلامی ، امام خمینی(ره) منادی بزرگ وحدت اسلامی در عصر حاضر، اسلام آئین همبستگی، همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان در آسیای میانه و قفقاز از موضوعات مورد توجه در این همایش است .

همچنین ریشه های اختلاف از دیدگاه قرآن و سنت، راهکارهای غلبه یافتن بر اختلافات مذهبی، نقش حکام، استعمارگران و فرقه های ساختگی استعمار در پیدایش یا تشدید اختلافات در میان امت اسلامی، راهکارهای غلبه یافتن بر اختلافات مذهبی و تکیه بر عناصر مشترک و گفتگو برای نزدیک سازی دیدگاهها در موارد اختلافاتی و راهی برای رسیدن به وحدت اسلامی از دیگر محورهایی است که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در این همایش دو روزه که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران و اداره روحانیت مسلمانان قفقاز برگزار می شوند، نمایندگان محافل فرهنگی و دینی این کشور، جمهوریهای مسلمان نشین روسیه، گرجستان، کشورهای آسیای مرکزی و همچنین سفیران دولتهای اسلامی از جمله سفیر ایران در باکو، شرکت دارند.

همایش بین المللی " امت اسلامی"  امروز چهارشنبه 30 شهریور ماه در باکو به کار خود پایان می دهد.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo