شهید آوینی
 
جانباز 45 درصد : اصلا به فریادمان نمی‌رسند
من با تمام این شرایط از اینکه به جبهه رفتم راضی هستم . از اینکه در آن زمان هر کاری از دستم بر می آمد برای دین و میهنم انجام دادم ، هیچ وقت پشیمان نیستم . اما الان می بینیم که کسانی که نرفتند موقعیت شان بهتر از کسانی است که سلامتیشان را دادند!

یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر ضمن گلایه از وضعیت نابسامان ایثارگران به مشکلات دارو و درمان جانبازان اشاره کرد و گفت: به ما داروهای ساخت ایران را می دهند که از لحاظ کیفیت  در مقایسه با داروهای خارجی مرغوبیت ندارد، خصوصا داروهای اعصاب و روان. این داروها به خودی خود دارای عوارض زیادی است . داروهای ایرانی دارای خاصیت دارویی ضعیف‌تر و عوارض بیشتر هستند . بخاطر همین وقتی نوع ایرانی آن را مصرف می‌کنیم ، مجبوریم مقدار بیشتری استفاده کنیم . در نتیجه عوارض بیشتری هم برایمان دارد .

جانباز مجبور می شود که برای امرار معاش در بدترین شرایط یا کارگری یا مسافرکشی کند. بنده به دلیل اینکه از پس مخارج خانواده برنمی آیم مجبور به مسافر کشی شدم که حالا هم بر اثر تصادف پاهایم زخمی شده  است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت خاص جانبازان اعصاب و روان و اهمیت ویژه داروهای مورد مصرف این دسته از جانبازان افزود : اکثر داروهایی که برای کنترل حملات عصبی به جانبازان می دهند حالت مخدر دارد. این داروها باعث تغییر چهره می شود و تبعات اجتماعی زیادی نیز برای آنها دارد . 

این جانباز 45% تصریح کرد: چند سال به دلیل تشنج دارویی به ما می دادند که از انگلیس یا کشورهای دیگر می آمد. واردات این دارو را یکدفعه قطع کردند و گفتند ایران خودش این دارو را تولید می کند. من هم به علت عوارض زیادی که داشت و حساسیت، آن را قطع کردم . گفتم یکدفعه می میریم و راحت می شوم، بهتر از این است که بیشتر اذیت شوم. یا حتی اسپری هایی که برای مشکلات تنفسی به ما می دهند هندی است و کیفیت آن بسیار بد است.

وی در خصوص نوع تعیین درصد جانبازی گفت: اصلا به فریادمان نمی رسند.شاید من نسبت به درصدم ادعای کذب داشته باشم اما حتی یک پزشک مرا معاینه نکرد که بر فرض بگوید این فرد دروغ می گوید، این بی توجهی آنان را می رساند.

این جانباز همچنین در مورد سایر خدماتی که دریافت می‌کند ، با اظهار اینکه از بنیاد شهید و امور ایثارگران فقط ماهی شش هزار و چهارصد تومان می گیرد به کنایه گفت : شش هزار تومان را پس انداز می کنیم و چهارصد تومان را خرج می کنیم که این 400تومان هم تمام نمی شود و اضافه می‌آوریم!

دارویی را که مصرف می‌کردم، وارداتش را یکدفعه قطع کردند و گفتند ایران خودش آن را تولید میکند. من هم به علت عوارض زیادی که داشت و حساسیت، آن را قطع کردم . گفتم یکدفعه می میریم و راحت می شوم، بهتر از این است که بیشتر اذیت شوم.

وی با اشاره به شرایط بد اقتصادی جانبازان تأکید کرد: جانباز مجبور می شود که برای امرار معاش در بدترین شرایط یا کارگری یا مسافرکشی کند. بنده به دلیل اینکه از پس مخارج خانواده برنمی آیم مجبور به مسافر کشی شدم که حالا هم بر اثر تصادف پاهایم زخمی شده  است. حتی باید در روز جمعه هم مسافرکشی کنم . می‌گویند مرده ها عصر پنج شنبه تا غروب جمعه آزاد هستند اما ظاهرا وضعیت ما از مرده ها هم بدتر است!

رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس در پایان با حسرت از دوران دفاع مقدس یاد کرد و گفت: من با تمام این شرایط از اینکه به جبهه رفتم راضی هستم . از اینکه در آن زمان هر کاری از دستم بر می آمد برای دین و میهنم انجام دادم ، هیچ وقت پشیمان نیستم . اما الان می بینیم که کسانی که نرفتند موقعیت شان بهتر از کسانی است که سلامتیشان را دادند! امام(ره)فرمود: نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی روزمره گم شوند . اما متأسفانه این سفارش‌ها در حال فراموشی است.

همانطور که پیش از این مکرراً گفته شد به دلیل برخی برخوردهایی که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانبازان به دلیل گفتگو با « مهر» و بیان مشکلاتشان صورت گرفت ، از ذکر نام و مشخصات جانبازان عزیز در اخبار و گزارشات اجتناب کرده و متذکر می‌شود مستندات مصاحبه فوق به همراه نام و مشخصات کامل مصاحبه شونده جهت ارائه به هر مرجع صلاحیت‌داری در خبرگزاری مهر نگهداری می‌شود.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo