شهید آوینی

 

امروز شنبه بیست و ششم شهریور سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با دوازدهم شعبان المعظم سال 1426هجری قمری و برابراست با هفدهم سپتامبر سال 2005 میلادی .

فرمان حضرت امام خمینی ره ، برای تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  :

 


در  چنین روزی در سال 1364 ه ش حضرت امام خمینی ره فرمانده کل قوا ، دستور تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کردند . حکم امام خمینی ره به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر تشکیل سه نیروی هوایی، دریایی و زمینی نشان می داد که امام خمینی ره ، سپاه پاسداران را نیروی قوی و مقتدر و با تمام امکانات   می خواهد تا در برابر هر نوع تجاوزی توان مقابله داشته باشد  وبتواند از کیان انقلاب و کشور در هر شرایطی دفاع کند . در حقیقت حضرت امام ره تلفیق ایمان و دانش روز را کامل کننده یکدیگر برای صلابت هر چه بیشتر نیروی نظامی می دانستند. پس از این فرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  برای حضور در  جنگ های منظم   آماد گی و توانایی بیشتری یافت .

 

درگذشت حافظ اندلسی :
در چنین روزی در سال 498 ه ق  حسن بن حافظ آندلسی از بزرگان ادبیات عرب دیده زا جهان فروبست . وی در حوزه علم رجال آثار مختلفی را از خود به جای نهاده است . 


لغو قرار داد 1975 الجزایر :
 


در چنین روزی در سال 1359 ه ش رژیم بعث عراق قرار داد سال 1975 الجزایر را ملغی اعلام کرد . صدام حسین با پاره کردن این قرار داد عملا  خوی تجاوزگری خود را به  نمایش گذاشت .   آنچه که رژیم بعث عراق و رئیس آن جهت تجاوز به ایران اسلامی ادعا می کردند عبارت بود از : دفاع از امت عرب ، استقلال عربهای خوزستان ، ظالمانه بودن قرار داد 1975 الجزایر ، تعیین خط مرزی در آب راه شط العرب ، مالک بودن جزایر سه گانه تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی ، و سر انجام به خاطر حمایت از اسلام وتحقق قادسیه ثانی ! و آنچه که بعدها معلوم شد وبیگانه ها هم اعتراف کردند عبارت بود از : قصد تجزیه ایران ، اشغال دائمی خوزستان ، طمع به منافع نفتی ایران ، تسلط بر شط العرب ، راه یافتن به خلیج فارس به قیمت تجاوز و دروغگویی در دفاع از عرب .
 
عملیات حسین ابن علی (ع ) :

در چنین روزی در سال 1361 ه ش عملیات حسین ابن علی ( ع ) آغاز شد . این عملیات پیروز مند به همت دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز گردید . این عملیات با رمزمقدس  یا جواد الائمه (ع) درمنطقه عملیاتی میمک شروع شد . 

فاجعه سپتامبر سیاه :
 


سپتامبر سیاه به سلسله حوادثی  گفته می شود که به کشتار فلسطینی ها و اخراج آنها از اردن انجامید .
پس از پیروزی فلسطینی ها در نبرد کرامه و  از پاییز  سال  1968 ، اردن به تدریج مرکز فعالیت فلسطینیان شد . بطوریکه شش  هزار چریک   فلسطینی و بیش از پانزده هزار جوان عرب با سازمان الفتح در  شهر عمان اردن جهت پیشبرد اهداف انتفاضه بایکدیگر  همکاری می کردند  . از سال 1969 بیشتر عملیات نظامی فلسطینیان علیه نظامیان رژیم صهیونیستی از داخل خاک اردن آغاز می شد . شاه حسین پادشاه اردن در دهم آوریل 1969 ، طرح ده  ماده ای خود را  علاوه بر پذیرش  قطعنامه 242 شورای  امنیت مبنی بر برقراری صلح  پایدار در منطقه که در آن همه کشور ها دارای حق حیات باشند ، ارایه کرد  و حتی آن را به طور مبسوطی گسترش داد  . این طرح که در زمینه کشتیرانی در خلیج عقبه و کانال سوئز امتیازی بیشتر از قطعنامه یادشده به  رژیم صهیونیستی می داد با واکنش تند فلسطینی ها مواجه شد . پس از عدم پذیرش این طرح از سوی فلسطینی ها ،  ارتش اردن در چهارم سپتامبر سال 1970 مقر کمیته مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین  را مورد حمله نظامی قرار داد  . دلیل این حمله  بروز سوء قصد در روز اول سپتامبر همان سال به شاه حسین بود . اما بعد از این تاریخ ، وضعیت  وخیم تری شکل گرفت و دولت اردن در روز 16 سپتامبر همان سال با تشکیل یک کابینه  نظامی عملا به ساف اعلان جنگ کرد . در همین وضعیت سی تا چهل هزار چریک فلسطینی نیز تحت فرماندهی یاسر عرفات ، وضعیت و آرایش نظامی به خود گرفتند . سرانجام در چنین روزی در سال 1970 ارتش اردن با حمله همه جانبه به مراکز تجمع چریک های فلسطینی در اردن طی ده روز به کشتار فلسطینیان پرداخت . بعد از این واقعه در تاریخ 26 سپتامبر همان سال دولت اردن کابینه نظامی را کنار گذاشت و یک کابینه غیر نظامی به رهبری احمد طوقان تشکیل داد . در جنگ های خونینی که در فاصله هفدهم سپتامبر تا ششم اکتبر همان سال اتفاق  افتاد هزاران فلسطینی کشته و مجروح شدند .

قتل عام فلسطینینان در اردوگاههای صبرا و شتیلا :
نیرو های رژیم صهیونیستی در پی توسعه طلبی های گسترده خود  ،  در روز های شانزدهم  و هفدهم سپتامبر 1982 میلادی به اردو گاههای صبرا و شتیلا حمله بردند و در اقدامی وحشیانه ، بیش از سه  هزار فلسطینی را به شهادت  رساندند . نیرو های فالانژ پس از شکست طرح فاس و مخالفت جبهه خلق برای آزادی فلسطین و جبهه مبارزه خلق با آن  و همچنین ناکام ماندن طرح برژنف ( هر دو طرح ضمن ارایه راهکاری  برای سازش در منطقه خاورمیانه به نوعی در جهت اهداف رژیم صهیونیستی بر نامه ریزی شده بودند)    ،  در اقدامی سبعانه  در ورودی اردو گاه صبرا  را بستند و با دور کردن مردم از این ناحیه خواستند که خبر نگاران و مردم لبنان از مساله بویی نبرند . آنگاه  نظامیان رژیم صهیونیستی و نیرو های فالانژ با گرد آوری فلسطینیان در حومه بیروت آنان را قتل عام کردند .

 


در عین حال گسترده ترین کشتار مردم فلسطین در اردوگاه شتیلا رخ داد . فالانژها طی چند ساعت بیش از هزار و چهارصد نفر از فلسطینی ها ی ساکن اردو گاههای برج البراجنه و شتیلا را در غرب بیروت به وحشیانه ترین وضع ممکن نابود کردند. پس از این وحشیگری ، شورای امنیت سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی خواست که نیروهای خود را بلا شرط به مرز های شناخته شده لبنان عقب بکشد . اما این رژیم همچنان به حرکت خود در کشتار مردم بی دفاع فلسطین ادامه داد . شورای امنیت سازمان ملل متحد در همان سال از این کشتار ها به عنوان قتل عام جنایی فلسطینیان یاد  وآن را به شدت   محکوم کرد .

 در گذشت آرداک مانوکیان :
آردا ک مانوکیان اسقف اعظم ارمنه ایران در چنین روزی  در سال 1378 ه ش دار فانی را وداع گفت .

آغاز به کار شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی :
در چنین روزی در سال 1369 ه ش نخستین نشست شورای زبان و ادب فارسی با حضور استاد محمد محیط طباطبایی تشکیل شد .

تولد چارلز سوم :
چارلز سوم  پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 879 میلادی به دنیا آمد . وی در بین سالهای 893 تا 923 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد ونسسلاس دوم:
ونسسلاس دوم پادشاه لهستان در چنین روزی در سال 1271 میلادی به دنیا آمد . وی در میان سالهای 1278 تا 1305 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد مارکز دو کندرسه :
دو کندرسه فیلسوف بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1743 میلادی به دنیا آمد .

تولد جوزف کاسپار مزوفانتی :
مزوفانتی زبانشناس بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1774 میلادی دیده  به جهان گشود . وی بیش از هفتاد زبان را فراگرفته بود .

تولد آبیلیو مانوئل گرا یونکیرو :
یونیکیرو ، شاعر بزرگ پرتغالی در چنین روزی در سال 1850 میلادی دیده به جهان گشود . نخستین های ساده عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد چارلز توملینسون گریفس :
گریفس آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1884 میلادی متولد شد  . طاووس  سفید عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد ویرجیلیو بارکو ورگاس :
ورگاس رییس جمهور کلمبیا در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد . او در بین سالهای 1986 میلادی تا 1990 بر این کشور حکومت کرد  .

در گذشت  آناستازیو سومازا :
سومازا رییس جمهور پیشین نیکارگوئه در چنین روزی در سال 1980 میلادی در پاراگوئه ترور شد .

منبع : خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo