شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و دوم شهریور سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با هشتم شعبان المعظم سال 1426هجری قمری و برابراست با سیزدهم سپتامبر سال 2005 میلادی .
 

درگذشت الیور کرامول :
در چنین روزی در سال 1658میلادی نخستین  نخست وزیر انگلستان با نام  اولیورکرامول  درگذشت. وی  به علت مخالفت  با شارل اول شاه انگلستان اعدام شد . 

پایان جنگ های روم و ایران  :
در چنین روز ی در سال 627 میلادی  جنگ های معروف به جنگ 24 ساله بین ایران روم پایان یافت . خسرو پرویز با فوکاس قاتل موریس امپراطور روم وارد جنگ شد و در سال 605 میلادی دارا را گشود و در 607 حران و در 609 قسمتی از ارمنستان و در 611 انطاکیه را از رومیان گرفت . بین سالهای 620 تا 627 بخت از ایرانیان روی برگرداند و سرداران ایران از هراکیلیوس شکست خوردند و دشمن تا تیسفون پیش آمد اما از حمله به این شهر خود داری کرد  و بازگشت . شاه که از این شکست ها دچا ر ناراحتی شده بود شروع به قتل اشراف  و شاهزادگان کرد.

امضای پیمان ساف – اسراییل در سال 1993 :

 


در چنین روزی در سال 1993 میلادی پیمان تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری عرفات با رژیم صهیونیستی به امضا رسید که طی آن نتیجه ای برای فلسطنیان  نداشت .  موافتنامه رژیم صهیونیستی و تشکیلات  خود گردان فلسطینی درباره خود مختاری موقت سرزمین های اشغالی (نوار غزه - اریحا ) توسط اسحاق رابین و یاسر عرفات در واشنگتن به امضا رسید .    


فرود نخستین سفینه شوروی بر ماه :
 


در چنین روزی  در سال 1959 میلادی نخستین سفینه شوروی سابق با نام مه نورد بر سطح کره ماه نشست .

تولد کلارا شومان :
 

شومان آهنگساز بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1819 میلادی دیده به جهان گشود . او مهارت ویژه ای در نواختن ساز پیانو داشت و قطعات زیبایی  از خود به جای نهاده است .

تولد آدولف میر :
میر روانشناس و روانپزشک بر جسته آمریکایی  در چنین روزی در سال 1866 میلادی دیده به جهان گشود . او برای نخستین بار در جهان علم بهداشت روانی را تدوین کرد .

تولد آرنولد شونبرگ :
 

شونبرگ آهنگساز بر جسته اطریشی  در چنین روزی در سال 1874 میلادی دیده به  جهان گشود . کوا رتت د وم عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


تولد ری چارلز :
 

چارلز آهنگساز بر جسته آمریکایی  در چنین روزی در سال 1918 دیده به جهان گشود . او بیشتر رهبر ارکستر را به عهده داشت . پری کومو عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد موریس ژار :
 

موریس  ژار آهنگساز فرانسوی در چنین روزی در سال 1924 میلادی به دنیا آمد . او موسیقی فیلمهای بزرگی چون دکتر ژیواگو را ساخته است . وی به همین خاطر در سال 1966 جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرد .

تولد اسکار آریاس اسنشز :
اسنشز رییس جمهور کاستاریکا در چنین روزی در سال 1941 میلادی به دنیا آمد . او در سال 1987 میلادی جایزه نوبل  صلح را از آن خود کرد . وی از سال 1986 بر این کشور حکومت می کند .

درگذشت دانته :
دانته  الیگیری شاعر و نویسنده بسیار معروف و بزرگ ایتالیایی در فلورانس زاده شد . او علاوه بر شاعری و نویسندگی در نقاشی و موسیقی هم دست داشت و گذشته از این که در همه دانش های زمان خود کار آمد و استاد شد  حوادث او را به عرصه  سیاست هم کشاند . وی در سال 1300م.  به عنوان یکی از شش تن حاکم پادوا برگزیده شد اما به علت مخالفتش با پاپ در سال 1302 تبعید شد و هرگز روی زادگاه خود را ندید . کمدی الهی اثر جاودانی او بی شک از جمله شاهکار های بزرگ هنری بشر است که از سه کتاب بهشت ، برزخ و دوزخ سروده شده است و دانته آن را به کان گرانده دلاسکا اهدا کرد . وی در چنین روزی در سال 1321 میلادی دار فانی را وداع گفت .

درگذشت فیلیپ دوم :
فیلیپ دوم پادشاه  اسپانیا در چنین روزی در سن هفتاد و یک سالگی دار فانی را وداع گفت . او در میان سالهای 1556 تا 1598 بر این کشور حکومت می کرد .

 

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo