شهید آوینی

امروز شنبه دوازدهم شهریور سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و هشتم رجب المرجب سال 1426هجری قمری و برابراست با چهارم سپتامبر سال 2005 میلادی .
در گذشت پروفسور محمود حسابی :

 


پروفسور محمود حسابی در 5 اسفند 1381 ه ش در خانواده ای متمول در تهران دیده  به جهان گشود . پدرش معزالسلطنه از رجال سیاسی حکومت بود .او چهارساله بود که به همراه پدر سفیرش به لبنان رفت . در بیروت پدر تجدید فراش کرد و به همین سبب  همسر اولش را به همراه دو فرزندش ، محمود و محمد،  به دلیل مقررات از سفارتخانه اخراج کرد و هیچ کمکی هم به آنان نکرد. این دوران ، دوران فقر و تنگدستی برای محمود ومادر وبرادرش  بود  اما او در همان اوان کودکی و در همان اوضاع فلاکت بار توانست  قرآن و دیوان حافظ را بطور کا مل حفظ کند . محمود پس از طی در جات ابتدایی و دبیرستان در هفده سالگی  نخستین لیسانسش را دررشته ادبیات عرب از دانشگاه آمریکایی بیروت دریافت دارد . او بعدا در رشته های مهندسی راه و ساختمان ، پزشکی ، ریاضیات ، ستاره شناسی ، فارغ التحصیل شد و همزمان توانست در رشته مهندسی معدن در دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کند . وی  سرانجام رشته فیزیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و توانست در 25 سالگی در جه دکتری خود را دررشته فیزیک با دفاع از رساله خود با عنوان "حساسیت  سلولهای فتو الکتریک " دریافت دارد . او بعدها جزء برترین شاگردان انیشتن شد . دکتر حسابی در بازگشت به وطن تاسیس دانشگاه تهران را پیشنهاد داد و خود معمار دانشکده فنی آن شد و تا آخرین روز های عمر  ریاست گروه فیزیک این دانشکده را به عهده داشت . دکتر حسابی در دوران نخست وزیری دکتر مصدق وزیر فرهنگ دولت او شد  . پروفسور حسابی    به چهارزبان انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی و عربی سخن می گفت و به زبانهای سانسکریت ، لاتین ، یونانی ، پهلوی ، اوستایی ، ترکی و ایتالیایی  تسلط داشت . از آن دانشمند فقید  بیست و پنج مقاله وکتاب به زیور طبع آراسته شده است . دکتر حسابی در سال 1990 میلادی به عنوان مرد نخست علمی جهان معرفی شد و در سال 1366 در کنگره 60 سال فیزیک کشور لقب پدر فیزیک ایران را به خود گرفت . او در چنین روزی در سال 1371 در بیمارستان دانشگاه ژنو به هنگام معالجه قلبی دار فانی را وداع گفت . ازنکات جالب توجه   این دانشمند و فیزیکدان هموطن دلبستگی ویژه به مفاخر ایرانی اسلامی بود که از جمله می توان به تعلق خاطر ایشان به زبان فارسی یاد کرد ، به همین سبب وی برای  واژه های د خیل  در فارسی ، معاد لیابی می کرد که نتایج زحماتش در  فرهنگنامه ای گرد آمده که توسط انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی چاپ شده است.   

 

انعقاد قرارداد رژی :

 

درچنین روزی در سال 1307 ه ق قرارداد رژی میان دولتین ایران وانگلستان منعقد گردید. واقعه تنباکو(رژی)  سرسلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران است .  واقعه ازاین قرار است که درتابستان سال 1307ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصرالدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو درسراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .
متن حکم به این شرح است :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى .
با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه قراداد استعماری  امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پرداخت غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد .  
 

 امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند:آن مرحوم که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا دراسارت گرفته بودند ، به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکوحرام است وحتى بستگان خود آن جائر(ناصرالدین شاه ) هم وحرمسراى آن جائرترتیب اثردادند بـه آن فتوا وقلیانها را شکستند ودربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی " ره "  در مورخه  28/8/1359 )
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی ازعلمای عالیقدرشیعه درپانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم درحوزه های علمیه شیرازواصفهان به عراق رفت و در آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد . وی در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به به تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى ،  حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی   ،  حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که منتشر شده اند . سرانجام آن عالم ربانی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .

شهادت رییس علی دلواری :

رییس علی دلواری فرزند رییس محمد کدخدای د لوار در سال 1299 ه ق به دنیا آمد . اودر عصر مشروطیت جوانی بیست و چهار ساله بود و در  بلندی  همت ، شجاعت  ،  صداقت  ، وفا ، حب وطن کم نظیر و در توکل به خدا ضرب المثل بود . رییس علی بعد از این که قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود در آورد ند با شجاعتی وصف ناپذیر به مقابله با تجاوزگران  پرداخت و شکست سنگینی بر قوای انگلیس وارد کرد . وی  در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران ، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و در منطقه تنگک صفر در چنین روزی در سال 1333 ه ق به در جه رفیع شهادت نایل آمد . رییس علی دلواری در مبارزه با استعمار چهره واقعی و ژرفای ایمان خود را به نمایش گذاشت  و به قیام خونین ضد اجنبی مردم نواحی دشتی ، دشتستان و تنگستان رنگ خاصی بخشید . روح استقلال طلبی و عشق به میهن ، غیرت و حمیت ،  از او شخصیتی ساخته  بود که آوازه جانبازی و فداکاری اش در سراسر ایران طنین افکند .

ممنوعیت ممیزی در مطبوعات :

در بحبوحه انقلاب  اسلامی و  در چنین روزی در سال 1357 ه ش ،  رژیم پهلوی با هدف بر آورده ساختن دروغین  خواست های مردمی و به منظور جلب حمایت آنان  دستور ممنوعیت ممیزی مطبوعات را صادر کرد و حال آنکه مردم زمینه های اتخاذ  چنین تصمیم را به خوبی می توانستند حدس بزنند . در روز های انقلاب عظیم ملت ایران ماموران سازمان امنیت نظام شاهی و نظامیان حکومت نظامی با حضور در محل نشر مطبوعات به حذف وسانسورمقالات و اخبار می پرداختند.

روز استقلال قطر :

در جنوب غربی آسیا و  در منطقه خاور میانه کشوری  به صورت شبه جزیره قرار گرفته است که  خلیج فارس و شمال شرقی عربستان  آن را احاطه کرده اند . مساحت قطر  تقریبا یک ، صد و چهل و پنجم ایران است . نژاد مردم این کشور سامی و آریایی است و زبان رایج میان اهالی آن عربی ، فارسی و انگلیسی است . عموم مردم از دین اسلام و مذهب تسنن  (وهابی) پیروی می کنند . نوع حکومت این کشور مشروطه سلطنتی است که در سال 1971 در چنین روزی  از انگلستان مستقل شد و در 21 سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . در حال حاضر چهل در صد  عرب ، 18 در صد هندی ، 18 در صد پاکستانی ، 10 در صد ایرانی در آن زندگی می کنند . پایتخت این کشور بندر دوحه است .

تولد نیکولو آماتی :

آماتی موسیقیدان ایتالیایی در چنین روزی در سال 1596 میلادی متولد شد  . او سازنده ویولون بود ." استرادیواری و گوارنری "از جمله مهمترین آثار موسیقایی اوست .

تولد چارلز دهم :

چارلز دهم دوک پروس در چنین روزی در سال 1757 میلادی دیده به جهان گشود  .

تولد سارا ارن جوت :

جوت نویسنده بر جسته  آمریکایی در چنین روزی در سال 1849 میلادی به دنیا آمد. "کشور درخت بید نشان شده " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد لوییس هنری سوولیوان :

سوولیوان معمار بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1856 میلادی به دنیا آمد . او را پدر معماری جدید آمریکا دانسته اند .

تولد کارل دیوید اندرسون :

اندرسون ، فیزیکدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1905 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد  . او در سال 1936 نوبل فیزیک را از آن خود کرد .

تولد دکتر لورن ایزلی :

ایزلی ، مردم شناس  آمریکایی در چنین روزی در سال 1907 میلادی دیده  به جهان گشود . "رازهای حیوانات " عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت جیمز اول :

جیمز اول پادشاه انگلستان در چنین روزی در سال 1658 میلادی در سن 92 سالگی در گذشت . وی بین سالهای 1603 تا 1625 میلادی بر این کشور حکومت می کرد .

در گذشت هوشی مینه :

نگووین آی کوئوک ،  مبارز بزرگ ویتنامی است که برای  آزادی و استقلال کشورش نیم قرن جنگید . او که معروف به هوشی مینه است در سال 1940 جنبش نجات ملی ویتنام ( ویت مینه ) را پایه گذاری کرد و این جنبش با بیرون راندن ژاپنی ها از شبه جزیره هندوچین 14 سال با فرانسویان استعمارگر جنگید .  با شکست فرانسه در "دین بین فو" آمریکایی ها در هند و چین حضور یافتند ، اما مبارزه و استعمار ادامه یافت و در نبردی نابرابر نیمی از مردم و کشور ویتنام آماج بمبارانهای وحشتناک آمریکایی ها شد . هوشی مینه توانست ملت خود را در برابر استعمار به شایستگی و سرسختانه  به پیکار بگیرد . وی در چنین روزی در سال 1969 میلادی در گذشت .
 

منبع : خبرگزاری مهر
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo