شهید آوینی

امروز چهارشنبه نهم شهریور سال 1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و پنجم رجب المرجب سال 1426هجری قمری و برابراست با سی و یکم اوت سال 2005 میلادی .

 شهادت امام موسی کاظم ( ع ) :

در چنین روزی در  سال 183 ه ق حضرت امام موسی کاظم هفتمین امام شیعیان جهان به شهادت رسیدند .
 


حضرت امام موسى بن جعفر(ع ) روزیکشنبه هفتم صفرسال 128 قمرى درروستاى ابواء متولّد شد، نام مادرآن حضرت، حمیده و پدرآن بزرگوارحضرت امام جعفر صادق (ع ) است، آن حضرت دارای چند ین کنیه بودند که ازمیان آنها می توان به  کاظم و باب الحوائج و عبد صالح اشاره کردامام موسى بن جعفر(ع ) درطریق زندگی وتربیت مومنان همان راه وروش پدررا درپیش گرفت و محورهایی چون برنامه ریزى فکرى ، آگاهى عقیدتى و مبارزه با عقاید انحرافى را سرلوحه برنامه های خود قرار داد .آن امام همام با دلایل استوار، برافکارالحادى می تاخت ومنحرفان را به اشتباه راه وروششان آگاه می ساخت. پس ازمدتی با آگاهی شیعیان نسبت به روش ایشان ، جنبش فکرى امام ع درخشندگى یافت و قدرت علمی آن حضرت دانشمندان را تحت الشعاع خود قرار داد. امام کاظم(ع ) درحوزه عمل سیاسی نیز بسیار فعالانه با مسایل برخورد می کردند وهمین امرموجب می شد که دستگاه جوردربرابرامام (ع) موضع سختی اتخاذ نماید.آن حضرت دربرابر دستگاه ظلم وستم عباسى موضع سلبى ومنفى را درپیش گرفت و دستور داد تا شیعیان در دعاوى خصوصی وعمومی شکایت به نزد حاکم جورنبرند و با قرار دادن قاضى تحکیم و داوری  منازعات را فیصله دهند. اما دشمنی حکومت هارون الرشید زمانی با امام (ع ) بیشتر شد که  یحیى برمکى دریافت امام(ع) به پایگاه هاى خود در همه نقاط کشورهای  اسلامى نامه می نویسد و آنان را برضد حکومت می شوراند. براثرسعایت های بی دریغ  برمکی ، هارون امام را به زندان افکند واز شیعیانش جدا ساخت و امام (ع ) نزدیک به چهارده سال درزندان هارون گذراند. حضرت امام موسى کاظم (ع ) عابدترین و زاهد ترین، فقیه ترین، سخی ترین وکریم ترین مردم زمان خود بود. نوع عبادت ایشان شهره عام وخاص بود به گونه ای که آن حضرت ازترس خدا آن چنان می گریست که تمام محاسن شریفش به اشک آمیخته می شد .آن حضرت، صابر، صالح، امین و کاظم لقب یافته بود و به خاطر تسلط بر نفس و فروبردن خشم، به کاظم مشهور گردید. سرانجام دستگاه حاکمه نتوانست حضور آن حضرت را تاب آورد . در این حین سندى بن شاهک، به دستور هارون الرشید، غذاى آن حضرت را به سم آلوده کرد و امام (ع ) از آن غذا خورد. حضرت پس ازسه روزدر25 رجب سال 183 قمرى ، درزندان هارون الرشید عباسى ،  درسن 55 سالگى به شهادت رسید. مرقد شریفش درکاظمین، نزدیک بغداد ،  زیارتگاه شیفتگان حضرتش است .

سالگشت ناپدید شدن امام موسی صدر :

امام موسی صدر در چنین روزی در سال 1357 ه ش ناپدید شد .
امام موسی صدر در 24 اسفند 1317 در خانواده ای اهل علم و فضیلت و در قم به دنیا آمد . او اصالتا جبل عاملی بود . پدر ایشان ، آیت الله صدر یک دوره   رییس حوزه علمیه قم بود و مادر آن عالم ربانی نیز دختر آیت الله قمی است  . امام موسی صدر پس از پایان دروس حوزوی ، وارد دانشگاه تهران شد و دررشته حقوق تحصیل کرد . امام موسی صدر در سال 1959 میلادی به دعوت سید شرف الدین رهبر شیعیان لبنان و به پیشنهاد حضرت آیت الله بروجردی به این کشور مهاجرت کرد و امام جماعت یکی از مساجد شهر صور شد . او یکسال پس از رحلت سید شرف الدین ، رهبر شیعیان لبنان شد . امام موسی صدر در دهه هفتاد در لبنان به دنبال تجدید مجد و عظمت دنیای اسلام بود . در اثر مجاهدت های ایشان جوانان شیعه لبنانی ترس و وحشت را به کناری نهادند و در جهت احقاق حقوق حقه خود با امام موسی صدر بیعت کردند . ایشان را به حق بزرگترین یاور صدیق مقاومت فلسطین  نام نهاده اند .او خود و جوانان لبنانی را سپر بلای فلسطینیان ساخت و همواره آنان را به مبارزه مداوم علیه رژیم اشغالگر قدس تا آزاد سازی قدس شریف توصیه می کرد . هیات عمومی مجلس عالی شیعه در همان هنگام یعنی در سال 1975 ایشان را به عنوان رییس طایفه اسلامی شیعه تا پایان 65 سالگی منصوب کرد . او در جنگ داخلی لبنان از همان آغاز بر اصل همزیستی مسالمت آمیز فرق مذهبی تاکید می کرد و مبارزه مداوم با دشمن واحد اسراییل غاصب را عامل وحدت می دانست . وی  در طول عمر پر برکت خویش خدمات اجتماعی فراوانی نیز به مردم لبنان ارایه داد . سرانجام این مجاهد نستوه پس از سفر به الجزیره و مذاکره با مقامات ان کشور در تاریخ 25 اوت 1978 به دعوت رسمی  معمر قذافی، رهبر لیبی برای شرکت در جشن  انقلاب این کشور وارد  طرابلس شد و پس از پنج روز اقامت در هتل شاطی لیبی خبر ناپدید شدن او در افواه عمومی پیچید . هنوز نیز از سرنوشت آن عالم جیل القدر خبری نیست .  

آغاز نخستین دوره جشنواره جهانی  فیلم کن در فرانسه :

 

 


کن شهری است در جنوب فرانسه در حاشیه نوار ساحلی منطقه کوت دآزور . این شهر از سال 1939 میلادی  میزبان جشنواره جهانی فیلم است و همه ساله در آن بهترین فیلمهای کشور های مختلف  به رقابت گذارده می شوند . کن جشنواره ای است که تاحدود زیادی  به فیلمهای نامتعارف و هنری علاقه دارد و از این رو با جشنواره های معتبر دیگر فیلم نظیر اسکار  و یا گلدن گلوب تفاوت دارد . ایران در این جشنواره فیلم چندین بار صاحب عناوین مختلف شد . عباس کیارستمی ، جعفر پناهی ، وبهمن قبادی از جمله برندگان سینمای ایران در این جشنواره فیلم در سالهای اخیر بوده اند  . ریاست این جشنواره را ژیل ژاکوب به عهده دارد .

 

روز استقلال قرقیزستان :

 

قرقیزستان کشوری است کوهستانی  در مرکز آسیا در غرب چین و جنوب قزاقستان . مساحت این کشور یک نهم مساحت ایران است .  مردم این کشور از نژاد های قرقیز ، روس  و ازبک اند . زبان رسمی آنان قرقیزی و روسی است و نود در صد از آنان پیرو اسلام و بقیه  بودایی و مسیحی اند . حکومت این کشوور جمهوری است . این کشور در سال 1864 میلادی به روسیه الحاق و در سال 1936 به عنوان یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی سابق شناخته شد . قرقیزستان در چنین روزی در سال 1991 میلادی به استقلال رسید . پایتخت آن بیشکک نام دارد . 

 

روز استقلال مالزی :

 

مالزی کشوری است در منطقه استوایی جنوب شرقی آسیا . این کشور در جنوب تایلند ، شمال اندونزی ،  مابین در یای جنوبی چین و تنگه مالاکا و اندونزی قرار دارد . مساحت آن تقریبا یک پنجم ایران است . مردم آن از نژاد های زرد و زبان رایج میان آنان ماله ای است و البته به زبانهای انگلیسی و چینی نیز تکلم می کنند . اکثریت اهالی مردم این کشور پیرو دین اسلام می باشند . نوع حکومت این کشور مشروطه سلطنتی فدرا لی است  . مالزی تا سال 1957 میلادی مستعمره انگلیس بود و در همان سال در چنین روزی مستقل شد.  این کشور در تاریخ هفدهم سپتامبر 1975 میلادی به به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شد. نام پایتخت آن کوالالامپور است .

 

 


ماهاتیر محمد هم اکنون نخست وزیری این کشور را به عهده دارد .

 

روز استقلال ترینیداد توباگو :

 

این کشور دو جزیره در شمال ونزوئلا جزء جزایر آنتیل کوچک در آمریکای مرکزی است  که  مدار ده در جه و سی دقیقه عرض شمالی از آن می گذرد . مساحت آن یک سیصد و بیست و یکم ایران است . بیشترمردم این کشور از نژاد سیاه و بر خی از آنها نیز از نژاد های سرخ و سفید و سرخ و زرد چینی اند . زبانهای انگلیسی و اسپانیولی در میان آنها رسمیت دارد و اکثر مردم آن پیرو ادیان مسیحیت  ،  اسلام و تعدادی هم بت پرست اند .  حکومت این کشور از نوع فرمانداری کل است . که در سال 1962 در چنین روزی از انگلستان مستقل شد ولی در سازمان کشور های مشترک المنافع باقی ماند . این کشور در هجدهم سپتامبر سال 1962 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پرت آو اسپانی نام پایتخت آن است .

 

روز استقلال از بکستان :

 

از بکستان کشوری است که در آسیای مرکز ی قرار گرفته است . این کشور در سال 1220 میلادی   مورد هجوم مغولها واقع شد و در قرن چهاردهم ، مرکز امپراطوری تیموریان شد . ازبکستان  در سال 1925 میلادی به اتحاد جماهیر شوروی سابق پیوست و در چنین روزی در سال 1991 اعلام استقلال کرد . بیشتر مردم این کشور ازبک وده در صد آن روس هستند . مردم این کشور به زبان ازبکی گفتگو می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است و تاشکند نام پایتخت آن است .

 

احداث ایالت کبک :

 

در چنین روزی در سال 1608 میلادی احداث شهر و همچین ایالت کبک آغاز شد . بانی این شهر ساموئل دوشافپلن است .زبان مردم این ایالت فرانسه است .

 

وحدت دو آلمان :

 

در چنین روزی در سال 1990 میلادی  قرارداد اتحاد میان دو کشور آلمان شرقی و آلمان غربی منعقد گردید . 

 

تولد کالیگولا( گایووس سزار) :

 

کالیگولا( گایووس سزار )چهارمین امپراطور روم  در چنین روزی در سال 12 پس از میلاد به دنیا آمد . او در بین سالهای 37 تا 41 میلادی بر مردم روم حکومت می کرد .

 

تولد تئو فیل گوتیه :

 

گوتیه شاعر برجسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1811 میلادی متولد شد . وی علاوه بر شعر ، داستانهای بسیاری نیز نگاشته است ." آلبرتوس"  عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

 

تولد آمیلکار پونچیلی :

 

پونچیلی موسیقدیان و آهنگساز بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1834 میلادی دیده به  جهان گشود . "یک لیتوانی "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

 

تولد ویلیام سارویان :

 

سارویان نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد . او چند ین نمایشنامه نیز از خود به جای نهاده است . "زمان زندگی تان" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

 

آن جی لرنر :

 

لرنر آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1918 میلادی به دنیا آمد . بیشتر آثار او از مایه های تغزلی و عاشقانه بر خوردارندد ." لرنر و لوو" و" خانم خوب من "عناوین  مهمترین آثار موسیقایی اویند .

 

درگذشت جان بونیان :

 

جان بونیان نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1688 دار فانی را داع گفت . "مراحل  زیارت" عنوان مهمترین  اثر داستانی اوست .

 

در گذشت جرج اف براک :

 

 


براک نقاش معروف و بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1963 میلادی دار فانی را وداع گفت . او به عنوان یکی از سردمداران جنبش کوبیسم در نقاشی غرب مشهور است . وی در سن هشتاد ویک و سالگی در پاریس در گذشت .

منبع : خبرگزاری مهر
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo