شهید آوینی

 

مجوز اكران "به‌رنگ‌ارغوان" صادر شد

سيد جمال ساداتيان گفت: مجوز اكران فيلم "به‌رنگ‌ارغوان" از سوي وزارت ارشاد صادر شد و ما براي حل و فصل مسائل حاشيه‌اي اين فيلم با وزير ارشاد و وزير اطلاعات وارد مذاكره خواهيم شد.

تهيه كننده فيلم سينمايي "به‌رنگ‌ارغوان" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بيان خبر بالا گفت: مجوز اكران اين فيلم به تازگي از سوي ارشاد صادر شده و اين مجوز به شكل مكتوب در اختيار ما قرار دارد، اما براي اكران عمومي اين فيلم بايد مسائل حاشيه‌اي آن را حل و فصل كنيم.
وي در خصوص چگونگي حل و فصل مسائل حاشيه‌اي "به‌رنگ‌ارغوان" گفت: با توجه به انتخاب حسين صفار هرندي به عنوان وزير ارشاد ابتدا با ايشان وارد مذاكره مي‌شويم و سپس با آقاي محسني اژه‌اي وزير جديد اطلاعات مذاكره خواهيم كرد و نظر ايشان را هم جويا خواهيم شد. البته با توجه به نظراتي كه ايشان داشتند و قول‌هايي كه دولت جديد در خصوص مسائل فرهنگي و اجتماعي داده‌اند فكر مي‌كنم مشكلي براي اكران عمومي "به‌رنگ‌ارغوان" نخواهيم داشت.
ابراهيم حاتمي‌كيا ساخت آخرين فيلم خود ( به رنگ ارغوان) را از بيست و هشتم دي ماه سال 82 در فيروزكوه شروع كرد. اين در حالي بود كه خبر صدور پروانه ساخت اين فيلم پنجم بهمن ماه به مطبوعات اعلام شد . "حاتمي كيا "در حالي فيلم خود را اواخر دي ماه كليدزد، كه قصد داشت آن را زودتر شروع كند؛ اما لو رفتن خلاصه داستان موجب شد تا وي فيلمبرداري را كمي به تاخير بياندازد و در اين فاصله فيلمنامه را مورد بازنويسي قرار داد. پس از آغاز فيلمبرداري خبر توليد فيلم از سوي روابط عمومي پروژه ،در اختيار مطبوعات قرار گرفت ؛ اما دراين خبرها اشاره اي به خلاصه داستان نشده بود و به جاي خلاصه متني شاعرانه در اختيار مطبوعات قرار گرفت . با وجود تمام اين ترفندها براي فاش نشدن موضوع و خلاصه داستان ،مشخص شد كه فيلم جديد "حاتمي كيا" به نوعي همان حال و هواي "آژانس شيشه‌اي " را دارد و حتي عنوان شد كه "به رنگ ارغوان، "آژانس شيشه‌اي2" است .
تقارن توليد فيلم با برپايي بيست ودومين جشنواره فيلم فجر موجب شد تا كمي توجه مطبوعات نسبت به اين فيلم كمرنگ شود."به رنگ ارغوان" در فضايي آرام و به دور از تنش توليد شد و مراحل فني‌اش را طي كرد و با پر كردن فرم جشنواره از سوي تهيه كننده ، همگان در انتظار تماشاي اين اثر در بيست و سومين جشنواره فيلم فجر بودند. پس از اعلام اسامي فيلم ها از سوي هيات انتخاب، حضور " به رنگ ارغوان" در جشنواره قطعي شد . در همان ايام حاتمي كيا درباره داستان فيلم گفته بود: "به رنگ ارغوان" نگاهي تغزلي به موقعيت آدم‌هاي آرمان خواه دارد . آرمان‌هايي كه در مقابل شرايط روز قرار مي‌گيرند. بنابراين اجازه بدهيد فيلم به نمايش عموم در بيايد و خلاصه داستان را از تماشاگر بپرسيم ."
وي در بخشي ديگر از صحبت‌هايش صراحتا اعلام كرد كه به هيچ وجه دوست ندارد" به رنگ ارغوان" را يك فيلم سياسي بدانند و در اين باره گفته بود: "من مدعي نيستم كه نمي‌شود از اين فيلم اشارات سياسي را درك كرد، بلكه اين بستگي به تعريف ما از سياست بر مي‌گردد؛ ولي با اين حال معتقدم نگاه سياسي در اين فيلم در حداقل‌ترين وضعيت است ."
پس از ارسال اين خبر روي خروجي خبرگزاري ايسنا، مطبوعات به شكل گسترده اي آن را پوشش دادند ، اين در حالي بود كه در روز انتشار مصاحبه "حاتمي كيا"در مطبوعات ، يكي از روزنامه‌هاي صبح در خبري به نقل از "سيد جمال ساداتيان "تهيه كننده فيلم ، خلاصه داستان را به شكل كامل منتشر كرد و پس از آن نيز ديگر مطبوعات و خبرگزاري‌ها اين خلاصه را منتشر كردند.
پس از انتشار خلاصه داستان، "ساداتيان " انجام داد . در گفت و گويي اعلام كرد كه " به رنگ ارغوان" را مي‌توان در ژانري تحت عنوان ژانر سياسي گنجاند و گفت: "اين اثر چون يك فيلم معمولي نيست و وارد عرصه‌هاي امنيتي مي‌شود،عده‌اي فيلم را ديده‌اند و به هر حال در جمعي كه فيلم را ديدند موافق و مخالف زياد داشت؛ اما در مجموع ، فكر نمي‌كنم موضوع‌ خاصي فيلم را تهديد كند و اميدواريم موضوع خاصي پيش نيايد."
در هر حال پس از انتشار خلاصه داستان ،نمايندگان امنيتي كشورخواستار نمايش فيلم شدند و فيلم‌ با حضور بيش از 50 تن از نمايندگان آنها در سينما كانون به اكران درآمد.
هشتم بهمن ماه ساداتيان در گفت و گويي اعلام كرد: با توجه به نظر مسوولين از نمايش فيلم " به رنگ ارغوان" در جشنواره فيلم فجر صرف نظر كرديم .
وي درباره دلايل اكران نشدن فيلم گفت: ما فكر مي‌كرديم چون پروانه ساخت گرفته‌ايم مشكلي براي فيلم پيش نمي‌آيد ؛ اما چون فيلم به حوزه امنيتي وارد شده به لحاظ تخصصي، نمايندگان وزارت اطلاعات مي‌خواستند در اين باره نظر بدهند .بنابراين فيلم براي آنان اكران شد و در جمع بندي نهايي به اين نتيجه رسيدند كه "به رنگ ارغوان " به نمايش در نيايد .
پس از اعلام اين خبر " ابراهيم حاتمي كيا" در نامه‌اي به وزير اطلاعات عنوان كرد كه فيلم را به درخواست خودش از جشنواره خارج كرده است.
اين فيلم پس از آن در اختيار وزارت اطلاعات قرار گرفت و از همان زمان تاكنون در محاق توقيف به سر ميبرد.
 

منبع : خبرگزاري فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo