شهید آوینی

 

مسجد تاریخی بوسنی ده سال پس از جنگ بازسازی شد
مسجد تاریخی بوسنی که ده سال پس از جنگ و تخریب ( 1995-1992) بازسازی شده است ، با حضور هزاران مسلمان افتتاح شد .

یلادین میلیسویک "، شهردار ویسگراد روز شنبه و در مراسم افتتاح این مسجد ، طی سخنرانی خود در جمع سه هزار نفری که از سراسر بوسنی برای شرکت در این مراسم جمع شده بودند ، گفت : این مسجد به نمادی برای تساهل آینده در شهر ویسگراد تبدیل می شود.

این مسجد قدیمی در قرن 15 زمان امپراطوری عثمانی ساخته و در جنگ خونین بوسنی ، توسط نیروهای صرب تخریب شد.

سیاستمداران ارشد مسلمان از سراسر بوسنی و نمایندگان کلیسای ارتدکس صربی در این مراسم شرکت کردند.

سلیمان تیهیک، یکی از اعضای مسلمان ریاست جمهوری سه جزئی بوسنی مسلمانان را ترغیب کرد پس از جنگ به ویسگراد باز گردند .

براساس قرار داد صلح که به جنگ بوسنی هرزگوین پایان داد ، این کشور به دو نیم تقسیم شد، اتحادیه مسلمانان -کروات و جمهوری صربستان.

در زمان آغاز جنگ هزار نفر از غیر نظامیان که اکثر آنها را مسلمانان تشکیل می دادند در شهر ویسگراد توسط نیروهای صرب بوسنی کشته شدند.

پیش از جنگ بیش از 13 هزار مسلمان در شهر ویسگراد زندگی می کردند که این تعداد بیش از 60 درصد جمعیت کلی شهر را تشکیل می دادند. اما امروز تنها 2 هزار مسلمان به این منطقه باز گشته اند.

چندی پیش رهبران سیاسی بیش از 50 کشور و هزاران نفر از شهروندان در روستای پوتوکاری نزدیک شهر سربرنیتسا جمع شدند تا مراسم دهمین سالگرد قتل عام مسلمانان ، که از سوی یوگسلاوی سابق بین سالهای 1992 تا 1995 صورت گرفت را برگزار کنند.

مقامات عالیرتبه ای که در این مراسم شرکت کردند به سخنرانی پرداختند و این امر را تصدیق کردند که قتل عام و نسل کشی سربرنیتسا  شکست و شرم غرب را نشان می دهد، این مقامات عالیرتبه از طرف جهانیان از بوسنیائیها عذرخواهی کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo