شهید آوینی
 
مراسم معنوی اعتکاف در 880 مسجد کشور آغاز شد
مراسم معنوی اعتکاف با حضور نزدیک به 300 هزار نفر در 880 مسجد سراسر کشور ، سحرگاه امروز آغاز شد.

 اعتکاف، دوره کوتاه مدت خود سازى است، که حداقل سه روز طول مى ‏کشد و انسان را از حاکمیت غریزه‏ها،عادتها و اشتغالات معمول زندگى آزاد می کند.

اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است.

اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را بعنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجالهاى زندگى مادى خسته مى‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند .

در طول سال ، هر زمانى که انسان بتواند، حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرد ، اعتکاف صحیح است ، ولى بهترین زمان براى انجام این عمل عبادی ، ماه مبارک رمضان است.

یکی از ایامی که مسلمانان معتکف می شوند ، ایام البیض ، یعنی 13 تا 15 رجب است که در ایران فراگیری بسیاری دارد .

بر اساس آماری که از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است ، امسال 300 هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت خواهند داشت .

این در حالیست که بدلیل محدودیت مکانی که وجود دارد ، بسیاری از داوطلبان امکان حضور در مکانهای در نظر گرفته شده برای اعتکاف را نمی یابند و این فرصت معنوی را از دست می دهند .

سال گذشته 210 هزار نفر در 680 مسجد کشور معتکف شدند که بیشترین آمار مربوط به بانوان بوده است و البته 70 درصد معتکفین نوجوانان و جوانان بوده اند .

امسال این ارقام رشد صعودی داشته و علاوه بر افزایش تعداد مساجد واجد شرایط ، بطور طبیعی تعداد معتکفین نیز رشد خواهد داشت .

هزینه های مربوط به اعتکاف توسط مردم پرداخت می شود و سازمان تبلیغات اسلامی در راستای هماهنگی و حمایتهای فرهنگی با مساجد همکاری می کند .

مراسم اعتکاف از سحرگاه روز 13 رجب ( 28 مرداد ماه ) مصادف با میلاد فرخنده حضرت علی (ع) آغاز و بمدت سه روز ادامه خواهد داشت .

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo