شهید آوینی

 

امروز شنبه بیست و نهم مرداد سال 1384 هجری شمسی ، مصادف است با چهاردهم رجب المرجب سال 1426 هجری قمری و برابراست با بیستم اوت سال 2005 میلادی .
دستگیری مصدق :


پس از انجام کودتای آمریکایی بیست  و هشت مرداد ، بازگشت  شاه به کشور  و روی کار آمدن ارتشبد زاهدی ،  دکتر مصدق و چند تن از اطرافیانش از جمله دکتر شایگان و دکتر صدیقی دستگیر شدند و در مقابل به کسانی که در جریان کودتا نقش موثری ایفا کرده بودن ترفیعات قابل ملاحظه ای اعطا شد .  دکتر  مصدق بعد از مدتی  که در بیرجند زندانی بود به احمدآباد ساوجبلاغ   تبعید شد . مصدق در این دوره تنها از دور بر مناسبات سیاسی کشور نظر داشت و بیشتر به مطالعه و تحقیق می پرداخت .
دکتر محمد مصدق ، فرزند میرزا هدایت الله  در  تهران دیده به جهان گشود .وی  پس از طی دوره های   مقدماتی در تبریز و تهران  ، به عنوان مستوفی محاسب خراسان مشغو ل  به کار شد . این شغل روح پر تلاطم او را آرام نمی داد و به همین منظور به سوی نمایندگی مجلس شورای ملی گام برداشت و از سوی مردم تهران در دوره اول مجلس شورای ملی انتخاب شد  اما به دلیل پایین بودن سن وی از میزان قانونی ،  اعتبار نامه اش مورد تصویب قرار نگرفت . مصدق پس از آن برای ادامه تحصیل  عازم  فرانسه شد و  در مدرسه علوم سیاسی پاریس مشغول به تحصیل گردید . وی سپس به  سوئیس رفت و در دانشکده حقوق دانشگاه نوشاتل تا در یافت در جه دکترای حقوق خصوصی به تحصیل ادامه داد  . او از  پایان نامه خود  با نام «وصیت در حقوق اسلام» دفاع کرد . مصدق پس از آن به ایران بازگشت و به عنوان  والی فارس مشغول به کار گردید  . وی چند بار به نمایندگی مجلس ، وزیر مالیه و وزیر امور خارجه منصوب شد و آخرین سمت او نخست وزیری در  اوائل دهه سی شمسی بود . مصدق روی هم رفته دو سال و چهار ماه نخست‌وزیر ایران بود، که این مدت شامل دو دوره است:  آغاز نخست‌وزیری تا 25 تیر سال 1331 .و از 30  تیر همان سال تا کودتای 28 مرداد سال 1332 .
در دوره اول به علت استقلال رای مقابل مقابل شاه ایستاد و نظرات خود را اعمال نمود .مهمترین اقدامات او در دوران نخست وزیری  اش را می توان  در چند جمله خلاصه نمود : الف  اخراج انگلیسی‌ها از پالایشگاه جنوب،  ب -   تصویب نهایی قانون ملی شدن صنعت نفت ایران ، ج -  پایان دادن به اختیارات شرکت نفت ایران و انگلیس و د -  پیروزی در دادگاه لاهه.
نهایتا پس از دو سال و چهار ماه نخست وزیری ، با وقوع کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 وی ازقدرت خلع و پس از یک دادگاه به دوازده سال تبعید محکوم گردید .
او همچنین آثار شایان توجهی در  حوزه حقوق از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به  اصول و قوانین مالیه ، دستور در محاکم ، حقوق پارلمانی در ایران و اروپا ،مدارک حقوق اسلامی و وصیت در مذهب شیعه به ضمیمه حقوق مدنیه و  وصیت در حقوق اسلام اشاره کرد .
وی   در روستای احمد آباد قزوین ، در سال 1345 چشم از جهان فروبست .
 

تظاهرات علیه رژیم پهلوی :


در چنین روزی در سال 1358 ه ش مردم شهر آبادان در تظاهراتی گسترده خشم و انزجار خود را نسبت به رژیم پهلوی در به آتش کشیدن سینما رکس و کشتار عده ای از مردم بی گناه  این شهر به نمایش گذاشتند . سینما رکس آبادان به دست عمال محمد رضا پهلوی به آتش کشیده شد . تمامی حاضران در این سینما در آتش سوختند . این اقدام با هد ف متهم ساختن انقلابیون صورت گرفته بود تا شاید رژیم بتواند تبلیغات وسیعی به نفع خویش و علیه انقلاب اسلامی ملت ایران به راه اندازد که چنین نشد.   

در گذشت آیت الله خاتون آبادی  :
در چنین روزی در سال 1272 ه ق  آیت الله میرمحمد صادق مدرس خاتون آبادی علمای بزرگ جهان تشیع در اصفهان دیده از جهان فروبست .  حدیث، تفسیر، کلام و  ریاضیات  از دیگر حوزه هایی بود که آن عالم ربانی در آن به تحقیق مشغول بود . 

منبع : خبرگزاری مهر


 

58/05/29

بركناری قاسملو از مجلس خبرگان بعد از اینكه توسط حضرت امام بعنوان فاسد و مفسد معرفی شدند.

61/05/29

گلوله های منور بر فراز شهر بصره شلیك شد. پیام رزمندگان ایران به مردم این شهر در خصوص این گلوله ها: برادران شما قادرند حتی تا قلب بصره نیز گلوله های توپ و موشك بفرستند. هدف ما نجات شما از ظلم و جور رژیم حاكم بر عراق میباشد. توپخانه عراق با گلولهباران آبادان، یك تن را شهید و 30 تن را نیز مجروح كرد. ناكامی هواپیماهای نیروی هوایی عراق در تجاوز به حریم هوایی آبادان. مقاله تهدیدآمیز روزنامه "جمهوریه" عراق: هشدار عراق فقط در مورد ترمینال نفتی جزیره خارك نیست بلكه تمامی بنادر ایران در شمال خلیج [فارس] را در بر میگیرد. بمباران این كشتیها حق قانونی عراق است. مشاهدات فرمانده نفتكش نروژی "هادرین" از حمله نیروی هوایی عراق به خارك و چگونگی حمایت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از این نفتكش. هفتاد و پنج دستگاه تریلر حامل مهمات و تجهیزات جنگی از كشورهای كویت، اردن و عربستان روانه عراق شدند. پانزده تن از كاركنان وزارت راه در حوالی پل میان سردشت و بانه توسط افراد ضدانقلاب به گروگان گرفته شدند. در حمله چته های كومله و عناصر ضدانقلاب به سنندج و بوكان، 9 تن مجروح و دو تن به گروگان گرفته شدند. همچنین یك پیشمرگ مسلمان كرد و یك پاسدار را در مقابل چشمان زن و فرزندانشان به شهادت رساندند. شبكه ضدانقلاب "اشرف دهقان" و "پیكار" در باختران كشف و شماری از افراد آنها دستگیرشدند. حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی نتایج سفر خود به هند در خصوص جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان، موضع هند درباره تغییر محل كنفرانس غیرمتعهد از بغداد به دهلی، مشتركات فرهنگی و وجوه اشتراك و سوابق تاریخی دو كشور را در خطبه های نماز جمعه تشریح كرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (از همراهان آقای رفسنجانی در سفر به هند): در گفتوگو با هندیها استفاده از خدمات مشاورهای كارشناسان عالی رتبه هند در مورد پروژه ناتمام نیروگاه اتمی بوشهر مطرح شد. "ولاجكوویچ" عضو شورای ریاست جمهوری یوگسلاوی: برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهد در بغداد غیرممكن است و این اجلاس احتمالاً در هند برگزار خواهد شد. یوگسلاوی از برگزاری این كنفرانس در دهلی نو بسیار راضی و خشنود خواهد شد. گزارش رادیو بغداد از حمله به ساختمان سفارت و دفتر خطوط هواپیمایی عراق در وین. تظاهرات گروهی از دانشجویان مسلمان عراقی در لندن به منظور محكوم كردن جنایات دولت بعثی عراق در كشتار مردم بی دفاع این كشور.

64/05/29

نگرانی روسیه از نزدیك شدن روابط ایران و چین.

موافقت ایران مبنی بر آزادی اسرای سودانی كه در جنگ ایران و عراق به اسارت ایرانیان درآمدند.

دیدار رئیس جمهوری یوگسلاوی با رئیس جمهوری و نخست وزیر ایران.

65/05/29

اجرای عملیات آموزشی در اسكله آذرپاد در حضور فرمانده كل سپاه به منظور كسب آمادگی برای عملیات تصرف اسكله العمیه. افزایش فعالیتهای مهندسی دشمن و تقویت نیرو در شرق بصره. حمله هواپیماهای عراقی به یك كشتی 256 هزار تنی لیبریایی بهنام میسترا؛ گزارش تلویزیون اسپانیا ازحمله هوایی دو روز پیش عراق به یك كشتی لیبریایی دیگر بهنام آكاریتا. آقای هاشمی رفسنجانی: «قدرتهای استكباری با آتش بس  در منطقه میخواهند ما را در یك مسابقه دائمی تسلیحاتی انداخته و وضعیتی كه اكنون در مرزهای اسرائیل، سوریه و لبنان وجود دارد، بین ما و عراق نیز ادامه یابد. مهمترین و مناسبترین زمان برای رفتن به جبهه ها همین مقطع كنونی است كه باید سرنوشت جنگ برای همیشه درآن رقم زده شود. اگر مسئله جنگ با 500 گردان حل نشد، باید به 1000 گردان رساند تا جنگ را به نقطه خوب و درخشانی برسانیم.» محسن رضایی در پیامی از فرماندهان سپاه خواست تا با استفاده از تمامی امكانات، زمینه را برای تأمین نیروی 500 گردان رزمی فراهم نمایند. اعزام نیروهای داوطلب از استان كهكیلویه و بویراحمد به جبهه. بررسی تحولات و اوضاع جاری جبهه های جنگ در جلسه رئیس جمهور با رئیس ستاد مشترك ارتش، وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای سهگانه ارتش. گزارش منابع اقتصادی انگلیس از بروز احتمالی تغییراتی در تركیب سیاسی، اقتصادی عراق برای پایان دادن جنگ. وزیر امورخارجه: كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی به طور غیررسمی پذیرفتهاند كه عراق مهاجم است ولی باید این مطلب را اعلام كنند. سفر وزیر امورخارجه به هند؛ بی.بی.سی.: این آخرین تلاشهایی است كه ایران در جهت مهیا كردن زمینه لازم برای كنفرانس سران كشورهای غیرمتعهد انجام میدهد. اظهارات مشاور سابق وزیر امورخارجه فرانسه درباره حمایت این كشور از عراق؛ ناخشنودی نخست وزیر فرانسه از قلمداد كردن وی بهعنوان تنها مقام طرفدار عراق. تشییع پیكر شهید محمد شیختبار كه بر اثر سلاحهای شیمیایی عراق پس از اعزام به هلند، دو روز پیش در این كشور به شهادت رسیده بود، در خیابانهای هلند به تظاهرات اعتراضآمیز علیه عراق تبدیل شد. گزارشی از درگیری میان نیروهای دو تیپ عراقی و احضار فرمانده سپاه آنها به بغداد.

ورود وزیر خارجه سوریه به ایران و تسلیم پیام حافظ اسد به آقای خامنه‌ای.

66/05/29

 هلند با تغییر موضع خود ، برای اعزام كشتی مین جمع كن به خلیج فارس اعلام آمادگی كرد . حمایت شوروی از پایان جنگ و حفظ امنیت خلیج فارس با نظارت سازمان ملل متحد در سخنان گراسیموف .

حمله مطبوعات عراق و كویت به موضع شوروی در قبال خلیج فارس و دفاع از حضور نیروهای امریكایی در منطقه .

عراق گزارش یونایتدپرس در مورد موافقت این كشور با درخواست امریكا برای خودداری از حمله به كشتیها در خلیج فارس را رد كرد .

پس از آزادی گروگانهای امریكا در لبنان ، رویتر اعلام كرد : « سفیر امریكا به سوریه بازخواهد گشت . امریكا در پی آن است كه سوریه را از ایران جد اكند . » لوماتن : فرانسه برای آزادی گروگانهای خود در لبنان به سوریه امید بسته است . تحلیل “ فرهاد كیمیار “ استاد سابق دانشگاه هاروارد از سیاست متناقض امریكا در منطقه خلیج فارس و فروش اسلحه به ایران .

درگیری شدید میان دو گرو گشتی لشكر 64 با تعدادی از عناصر حزب دمكرات در “ كانی‌خدا “ و “ مله‌بران “ پیرانشهر . دست‌گیری چند تن از افراد حزب دمكرات در خلخال و ادعای سخن‌گوی این حزب درباره اقدامات نظامی علیه نیروهای جمهوری اسلامی ایران .

اعلام زمان برگزاری سمینار توجیهی سپاه در مورد تشكیل ارتش بیست میلیونی . اردوی عشایر با نام “ لبیك یا امام “ و برگزاری مانور “ ذوالفقار “ در تهران به همت لشكر احتیاط مالك‌ اشتر .

اعزام كاروان تداركاتی پشتیبانی بانك‌ها به جبهه‌های جنگ در هفته بانك‌داری اسلامی .

مصاحبه مطبوعاتی آقای هاشمی رفسنجانی رییس مجلس شورای اسلامی با شبكه تلویزیونی ان . بی . سی . امریكا و پاسخ به پرسش‌های آن در خصوص فاجعه مكه ، سیاست ایران در قبال بحران خلیج‌فارس ، حضور ناوگان نظامی كشورهای غربی ، تلاش‌های دبیركل سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق ، شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ و كمك برای آزادی گروگان‌های غربی در لبنان .

مصاحبه مطبوعاتی دكتر كمال خرازی با خبرنگاران خارجی در مورد مین‌روبی خلیج‌فارس و حضور نیروهای بیگانه در منطقه .

بازتاب مصاحبه‌های آقای هاشمی رفسنجانی و دكتر كمال خرازی در برخی رسانه‌های جهان .

واكنش وزارت خارجه امریكا در برابر سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در مورد آزادی گروگان‌ها در لبنان .

گزارش رادیو بی . بی . سی . از جلسه خصوصی اعضای شورای امنیت در مورد اوضاع خلیج‌فارس .

بازدید خبرنگاران رسانه‌های گروهی جهان از عملیات مین‌روبی در خلیج‌فارس و گزارش خبرنگاران بی . بی . سی ، رویتر و روزنامه شیكاگو تریبون از این عملیات .

تكذیب حمله قایق‌های ایران به كشتی یوگسلاوی .

67/05/29

طرح مسئله بازسازی و پیشنهاد كشورهای شرق و غرب برای مشاركت در این امر

اجرای مقررات آتش بس در ساعت 6/30

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo