شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و پنجم مرداد سال1384هجری شمسی مقارن است با دهم رجب المرجب سال 1426هجری قمری و برابراست با شانزدهم اوت سال 2005 میلادی.

ولادت حضرت امام محمد تقی (ع ) : 
 


 درتاریخ ولادت حضرت امام محمد تقى ع ، ملقب به جوادالائمه ، اختلاف است اما قول مشهوراین است که آن حضرت در دهم رجب سال  195 هجری قمرى در مدینه چشم به جهان گشوده است. کنیه آن حضرت ابوجعفر و پدر گرامی اش حضرت على بن موسى الرضاع و مادر بزرگوارش سبیکه، معروف به خیزران است. دوران زندگى جوادالائمه ع مصادف است با دوران حکومت دو خلیفه عباسی یعنی مأمون و معتصم عبّاسى . زندگانى امام محمّد تقى ع ، ادامه راه خط و روش پدرش حضرت امام رضا ع بود. سعی مأمون در این دوران بر آن بود که امام علیه السلام  را به دارالخلافه نزدیک کند وبا این کار قصد داشت  بین امام و پایگاه مردمى او فاصله اندازد . مأمون، بر اساس همان نقشه قدیمى، امّ الفضل ،  دختر خود را به ازدواج ایشان  درآورد تا از تأیید امام ع برخوردار باشد . سن اندک  امام ع  از پدیده هاى اعجازآمیزمقام الهی اوست که در روحیه حاکمان آن زمان اثرى فوق العاده گذاشته بود.  وقتى پدر بزرگوارش درگذشت، از عمر امام جواد ع حدود هشت سال بیش نگذشته بود و در همان سن عهده دار منصب امامت گردید. امام ع همچنین در دوران امامتشان   با پایگاههاى مردمى طرفدار و مؤمن به رهبرى و امامتش به طور مستقیم در مسائل دینى و قضایاى اجتماعى و اخلاقى در تماس بودند . وقتى مأمون، امام ع  را به بغداد یا مرکز خلافت آورد، ایشان اصرار ورزیدند تا به مدینه بازگردند، مأمون با این درخواست موافقت کرد و آن حضرت بیشتر عمر شریف خود را در مدینه گذراند. اما معتصم در دوران خود،  از فعالیت و کوشش هاى  آن حضرت  برآشفت و از این رو، ایشان را به بغداد فراخواند . امام ع  ، چه در بغداد و چه در مدینه، از این فرصت براى انجام رسالت خود بهره بردارى کرد،  شیعیان نیز در مورد امامت او اتّفاق نظر داشته و از ایشان ، صد ها  روایت را در موضوعات  مختلف نقل کرده اند. زمانی که  که امام ع  وارد عراق شد، معتصم و جعفر، پسران  مأمون، پیوسته، توطئه  قتل آن بزرگوار را می چیدند ، تا این که آن حضرت در سال 220 هجرى در آخر ماه ذیقعده، به شهادت رسید. معتصم در بغداد تصمیم به قتل آن حضرت گرفت و سرانجام به وسیله ام الفضل ، همسر امام و دختر مأمون، آن پیشواى معصوم را در 25 سالگى، مسموم کرد و به شهادت رساند.

بر گزاری انتخابات چهارمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران :
در چنین روزی  در سال1364 چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بر گزار شد که طی آن حضرت آیت الله خامنه ای به مقام ریاست جمهوری ایران اسلامی انتخاب شدند .
 

حضرت امام خمینی ره حکم ریاست جمهوری ایشان را در تاریخ بیست ونهم شهریور برای دومین بار تنفیذ کردند .

در گذشت علامه بوزجانی :
در چنین روزی در سال 388 هجری قمری  ابوالوفا بوزجانی دانشمند بر جسته ایرانی دار فانی را وداع گفت . وی در حوزه ریاضیات و نجوم صاحب آراء متقنی است .

در گذشت آیت الله سبزواری :
در چنین روزی در سال 1372 ه ش  آیت الله سبزواری ازعلمای بر جسته جهان تشیع دار فانی را وداع گفت  .ایشان در طول عمر پربرکت خود ضمن تربیت شاگردان بسیار در حوزه علوم اسلامی به تالیف و نگارش آثار بسیاری پرداختند که از میان آنها می توان به مجموعه مهذب الاحکام در سی جلد اشاره کرد .

در گذشت استاد حسین لاهوتی :
در چنین روزی در سال 1378 ه ش استاد حسین لاهواتی از شاعران بنام ایرانی در گذشت . از او مجموعه های ادبی بسیاری باقی مانده است که از میان آنها می توان به  به مجموعه ساغر و سامان اشاره کرد .
 

در گذشت استاد شاطبی :
در چنین روزی در سال 590 ه ق ابوالقاسم شاطبی از علمای بزرگ جهان اسلام و قرآن پژوهان و قاریان   مشهور مصر دیده از جهان فروبست . وی همچنین آثار مکتوب بسیاری در حوزه علوم اسلامی از خود به جای نهاده  است که از میان آنها می توان به قصیده وجه التهانی او اشاره کرد .

آغاز عملیات عاشورای 3 :
 

عملیات عاشورای سه در چنین روزی در سال 12364 ه ش آغاز شد . محل استقرار و اجرای این عملیات منطقه فکه بود .

نخستین فرار محمد رضا پهلوی :
 

محمد رضا پهلوی روز 25 مرداد 1332، سه روز  پیش از کودتای آمریکایی بیست و هشت مرداد برای نخستین بار از ایران گریخت . وی ابتدا از تهران به رامسر رفت و از آن جا درکمال بحران روحی و نگرانی و اضطراب با هواپیما به بغداد فرار کرد.این واقعه هنگامی اتفاق افتاد که بیش از یکسال  از وقایع 30 تیرماه سال 1331 می گذ شت. دراین روز باقیام مردم ، محمد رضا پهلوی مجبور شد با عزل قوام از پست نخست وزیری ، پس از رای اعتماد مجلس به دکتر مصدق، وی را به ریاست دولت منصوب کند. زیرا مصدق به دلیل اختلاف با شاه در مورد پست وزارت جنگ ، استعفا کرده بود . این اختلافات با دربار پس از آن نیز ادامه پیدا کرد ، تا آن حد که محمدرضا مجبور به ترک کشور شد . 

روز استقلال قبرس :
 

قبرس جزیره ای است در مشرق دریای مدیترانه ، نزدیک به ساحل ترکیه و سوریه که مدار 35 در جه عرض شمالی و نصف النهار 23 در جه طول شرقی گرینویچ از آن می گذرد . مساحت این کشور یک ، صدو هفتاد و هشتم ایران است . نژاد مردم آن لاتین و زرد می باشد و به زبانهای یونانی و ترکی تکلم می کنند . اهالی این سرزمین ازدین های مسیحیت ارتدکس و اسلام پیروی می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . قبرس در چنین روزی در سال 1960 از انگلستان مستقل شد و در بیستم سپتامبر سال 1960 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد . پایتخت آن نیکوزیا نام دارد . این کشور بد نبال درگیری های ترک تباران ویونانی تباران در سه دهه قبل به دو بخش ترک نشین ویونانی نشین تقسیم شد که هربخش از مرکزیت و ساختار اداری و قانون گذاری جداگانه بر خوردار است و تلاش های سازمان ملل متحد نیز برای رفع اختلا ف های دو طرف برای یکپارچه شدن به جایی نرسیده است. زیرا اختلاف آنان ریشه در منازعات ترکیه و یونان دارد  تا آن حد که مسائل جزیره قبرس سبب شد تا کنون این دو کشور، چند  بار  تا آستانه جنگ پیش بروند.  

تولد  گابریل پیرن :
پیرن آهنگساز بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1863 میلادی به دنیا آمد ." ادیث "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد هارولد فوستر :
فوستر، پویانمای   (انیماتور  ) توانای آمریکایی در چنین روزی در سال 1892 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . او شخصیت "شاهزاده وایلانت "را خلق کرد .

تولد جرجت هیر :
هیر، نویسنده بر جسته  انگلیسی در چنین روزی در  سال 1902 میلادی به دنیا آمد ." بچه جمعه " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . 

تولد وندل استانلی :
استانلی بیو شیمیست آمریکایی در  چنین روزی در سال 1904 دیده به جهان گشود . وی نخستین کسی بود که توانست طرحی شماتیک از یک ویروس را ارایه کند . او در سال 1946 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد تد هیوز :
تد هیوز ملک الشعرای انگلستان در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . او یکی از شاعران مهم و موثر در ادبیات انگستان  نیمه دوم قرن بیستم است . وی در نوامبر سل 1998 میلادی د یده از جهان فروبست . از دواج غم انگیز او با سیلویا پلات شاعر از نکات مورد بحث زندگی اوست .

دستگیری لورکا :
 


در چنین روزی درسال 1936 میلادی فدریکوگارسیا لورکا شاعرمشهوراسپانیایی به دلیل اشعارخود دستگیروپس ازچندی اعدام شد . لورکا در سال 1898 میلادی  به دنیا آمد . از او نمایشنامه های بسیاری نیز به جای مانده است . عروسی خود عنوان مهمترین اثر اوست . آثاراین هنرمند بزرگ به چهار دسته تقسیم می شود . 1- نمایشنامه ها 2- نمایشنامه های کمدی 3- تئاتر تجربی مانند؛" پنج سالی که می گذرد"  4- شاهکارهای نمایشی لورکا ، که بیشتر در مورد زنان است مانند؛عروسی خون ، خانه برنادا و یرما. درآثار مذکور زنان علیه سنت غلط در جامعه طغیان می کنند و درآخر نیز شکست می خورند . از نکات قابل توجه  نمایشنامه هااین است که هیچ مردی در جامعه طغیان نمی کند.  تئاتر لورکا سرشار ازنمادهای شاعرانه است  . منظور از شاعرانه بودن تئاتر او، این نیست که بخشی از اثر با شعر گفته شده است بلکه تصویرهایی که می آفریند سرشار از تغزل و کلامی دراماتیک است . از نشانه های دیگر تئاتر لورکا این است که تئاتر او اثری نیست که رئالیست را به صورت تکراری و روزمره نشان دهد .آثاراودارای فضایی شاعرانه ، تخیلی و سرشار از رنگ ، ریتم و نماد است که قبل از هر چیز با عواطف انسان بازی می کند و از این طریق اندیشه ما را به طغیان ، فکر کردن به موقعیت خود دراجتماع و ارتباط با گذشته مجبورمی کند .

  


 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo