شهید آوینی

 

امروز دوشنبه هفدهم مرداد سال1384هجری شمسی مقارن است با دوم رجب المرجب سال 1426هجری قمری و برابراست با هشتم اوت سال 2005 میلادی .

درگذشت آیت الله خویی : 
 


حضرت آیت الله سید ابوالقاسم خویی عالم بزرگ جهان اسلام در نیمه ماه رجب سال 1317 ه ق در شهر خوی در استان آذر بایجان به دنیا آمد . ایشان به همراه پدر به منظور تحصیل علوم دینی به نجف ، که در آن زمان بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام به حساب می آمد،  عزیمت کرد . آیت الله ابوالقاسم خویی در  سالهای  تحصیل در نجف اشرف از محضر استادان بزرگواری چون شیخ مهدی مازندرانی ، شیخ ضیاء الدین عراقی و شیخ محمد حسین نایینی بهره های فراوان برد . ایشان  در حوزه های مختلف علوم حوزوی صاحب رای و اندیشه است که از آن جمله می توان به بحث های گسترده آن عالم ربانی  در علوم فقه و اصول اشاره کرد . آن عالم فرزانه همچنین در علم رجال با نگارش کتابی در بیست و چهار مجلد با عنوان" معجم رجال حدیث و تفصیل طبقات رواه"  سمت استادی خود را در این علم به نمایش گذارد . آیت الله خویی  شاگردان بسیاری را از کشور های مختلفی چون جمهوری اسلامی ایران ، کویت ، پاکستان ، سوریه ، لبنان ، بحرین ، هند ، افغانستان ، آفریقا ، خاور دور و عراق تربیت کرد که از میان شاگردان برجسته ایرانی ایشان می توان به آیت الله میزا جواد آقا تبریزی  ، آیت لله حسین وحید خراسانی و از شاگردان ایشان در دیگر کشورها  از سید محمد حسین فضل الله ، علاء  الدین بحرالعلوم و شهید آیت الله محمد باقر صدر اشاره کرد . از آن عالم ربانی کتب بسیاری در موضوعات مختلف علوم اسلامی بجا مانده است که از میان آنها می توان به کتاب هایی چون : اجود التقریرات در اصول فقه ، البیان فی علم التفسیر در تفسیر قرآن کریم ، نفحات الاعجاز فی علوم القرآن ، منهاج الصالحین فی بیان احکام الفقه که تا کنون بیست و هشت بار تجدید چاپ شده است ، مناسک الحج و توضیح المسائل اشاره کرد . آیت الله خویی سرانجام درهفدهم مرداد سال 1371 به دیار حق شتافت .

 درگذشت ابوریحان بیرونی :

در چنین روزی در سال  440 هجری قمری « ابوریحان بیرونی» دانشمند پرآوازه ایرانی در گذشت .  ابوریحان محمد بن احمد بیرونی منجم، ریاضیدان، جغرافیدان و فیلسوف برجسته ایرانی درسال 362 ه ق در  خوارزم به دنیا آمد. وفات او را در غزنه در حدود 78 سالگی شب دوم ماه رجب سال 440 ذکر کرده  اند  .ابوریحان تألیفات فراوان و مهمی در رشته های مختلف  علمی  چون  نجوم ، ریاضیات ، تاریخ ، فلسفه  ، گیاهشناسی ، ادبیات و...داشته است .  از جمله آثار او می توان به  التفهیم
لأ وایل الصناعه التنجیم اشاره کرد .کتاب التفهیم حاوی  مطالبی در هندسه ، شرح احوال آسمان و زمین و احکام نجوم است و در آن از حرکت فلک ، قطر زمین و سیارات ، فواصل آنها ، کسوف و خسوف ، منازل قمرو سایرمسایل نجوم سخن گفته شده است . وی در  کتاب الصیدنه مى‏گوید: «از همان دوره نوجوانى، به سبب علاقه‏مندى فراوان در دانش‏اندوزى، بر حسب سن و حال، در نهاد خود حظى یافته‏ام و یک شاهد در این مورد بسنده است که یک رومى در سرزمین ما اقامت گزید و من دانه‏ها و تخمها و میوه‏ها و گیاهان و جز اینها را مى‏آوردم و نامهاى آنها را در زبان او، از وى مى‏پرسیدم و مى‏نوشتم‏».  بیرونى از سال 408 تا 421 ه ق همراه سلطان محمود غزنوى بوده و در مدت اقامت‏سیزده ساله خود در هندوستان توانست زبان سانسکریت را بیاموزد و تحقیقات گسترده‏اى را در باب آداب و رسوم، عقاید و فرهنگ و دیگر جنبه‏هاى علمى و فرهنگى هندوها انجام دهد. وى در همین زمان چندین کتاب را از زبان سانسکریت ‏به عربى و بالعکس ترجمه کرد.  وی علوم ریاضى و نجوم را  نزد ابونصر منصور بن على بن عراق‏ وعلوم عقلى و حکمت را نزد عبدالصمد اول آموخت . الآثار الباقیه عن القرون الخالیه ،  فى تحقیق ماللهند، رساله فى فهرست کتب الرازى ، الجماهر فى معرفة الجواهر و الصیدنه  ، رسالة فى فهرست کتب الرازى ،  القانون المسعودى فى الهیئة و النجوم ،  الجماهر فى معرفة‏الجواهر  درباره کانى‏شناسى ،   التفهیم فى اوائل صناعة التنجیم (به زبان فارسى و عربى )  در چهار علم اصلى یعنى هندسه و حساب و هیات و احکام نجوم و یک فن فرعى عملى، بنام  اسطرلاب  از جمله آثار اوست . 

روز خبرنگار :
 


پس از شهادت محمود صارمی ، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی  ایران (ایرنا) هنگام انجام وظیفه در شهر مزار شریف در سال 1377 توسط گروه منحط طالبان،  هفدهم مرداد ماه هر سال به نام   روز خبرنگار نامگذاری شد . با توجه به شغل خطیر خبر نگاری و با عنایت به اینکه خبرنگار  وجود ش را هزینه آگاه سازی  دیگران  می کند ، لزوم تعیین چنین  روزی  برای بیان مشکلات و مسایل این صنف از جامعه فرهنگی کشور ضروری می نماید . باید گفت بیان واقعیات و حقایق جامعه  از جمله وظایف  خبرنگاراست  .

روز شهادت دیپلمات های ایرانی درافغانستان :
دیپلمات های ایرانی به همراه یک خبر نگار ایرنا -که پیشتر ذکر آن رفت - در چنین روزی به دست عمال رژیم منحط طلبان در منطقه مزار شریف در سال 1377 به درجه رفیع شهادت نایل آمدند .

تصویب تشکیلات صلیب سرخ جهانی در ژنو :
در چنین روزی تشکیلات صلیب سرخ جهانی در ژنو در سال 1864 میلادی به تصویب رسید . 
هانری دونان موسس صلیب سرخ در 8 مه 1826 در خانواده‌ای مذهبی در شهر ژنو دیده به جهان گشود . در زادگاه هانری دونان، پس از انتشار کتاب خاطرات سولفورینو تعدادی از افراد خیرخواه و سرشناس شهر ژنو از پیشنهادات وی استقبال نمودند و یک کمیته پنج نفره را تشکیل دادند. این کمیته در 23 اکتبر 1863 با دعوت از 16 کشور اجلاس را در ژنو برگزار نمود که براساس مصوبه اجلاس، کمیته صلیب سرخ تأسیس گردد. صلیب سرخ که معکوس رنگهای پرچم کشور سوئیس زادگاه هانری دونان بود به احترام وی به عنوان نشان کمیته بین‌المللی انتخاب گردید. با تلاشهای هانری دونان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جریان اجلاس سال 1864 در ژنو که با شرکت 15 کشور اروپایی برگزار شد اولین کنوانسیون ژنو در مورد کمک‌رسانی به مجروحین جنگهای زمینی به تصویب رسید. در جنگ سال 1870 میان آلمان و فرانسه که به محاصره پاریس انجامید، هانری دونان ضمن سازماندهی و جمع‌آوری کمکهای مردمی و انتقال پتو و غذا به جبهه‌ها، به مجروحین جنگ کمک نمود تا از منطقه درگیری خارج شوند و سال بعد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به سرپرستی دونان اسامی اسراء جنگ را اعلام کرد و خانواده‌های آنان را از نگرانی خارج ساخت. در سال 1875 نام کمیته به ” کمیته بین‌المللی صلیب سرخ “ تغییر یافت. در سال 1876 دولت عثمانی بجای استفاده از نشان صلیب سرخ از معکوس رنگهای پرچم خود یعنی هلال احمر در زمینه سفید برای جمعیت ملی خود استفاده کرد که بعدها بسیاری از کشورهای اسلامی آن را به عنوان نشان جمعیت ملی خود بکار بردند. هانری دونان در سال 1901 اولین جایزة صلح نوبل را بخاطر تلاشهای بشردوستانه‌اش دریافت داشت و در سی‌ام اکتبر سال 1910 در سن 82 سالگی در گذشت. ( بر گرفته از سایت سازمان هلال احمر )

استعفای نیکسون بر اثر رسوایی واتر گیت :
ریچارد نیکسون سیاستمدار معروف آمریکایی در سال 1953 به معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده  رسید . وی در انتخابات سال 1960 از جان اف کندی شکست خورد ولی سرانجام در سال 1968 ، همفری رقیب خود را شکست داد و به ریاست  جمهوری آمریکا رسید . او در دوران ریاست جمهوری خود روابط سیاسی  بین آمریکا و چین را دوباره برقرار ساخت . نیکسون بر اثر ماجرای رسوای واتر گیت ، که در آن با برقراری سیستم شنود در ساختمان حزب دموکرات قصد جاسوسی در ایام انتخابات را داشت ، در سال 1974مجبوربه استعفا از مقام خود شد و از آن به بعد تنها به نگارش کتاب های سیاسی و خاطرات خود از سالهای زندگی سیاسی اش  پرداخت .

تولد چارلز بولفینک :
چارلز بولفینک معمار بر جسه آمریکایی در چنین روزی در بوستون در سال 1793 به دنیا آمد . وی نخستین معمار دوره جدید آمریکاست . کاخ عظیم ایالتی  مهمترین اثر اوست .

تولد هنری آزبورن :
هنری آزبورن نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1857 دیده به جهان گشود .  وی دیرینه شناس معروفی نیز بود ." پنجاه و دو سال تحقیق" عنوان مهمترین اثر این نویسنده است .

تولد امیلیانو زاپاتا :
امیلیانو زاپاتا انقلابی مکزیکی در چنین روزی در سال 1879 دیده به جهان گشود . او رهبر روستایی یک جنبش آزادی خواهانه در مکزیک بود  و برای استقلال طبی در این کشور  مبارزه می کرد . زاپاتا یکی از انقلابیونی است که به منظور احیای حقوق دهقانان از ید زمین خواران به مبارزه گسترده ای علیه زمینداران بزرگ دست زد . بعدها افراد دیگری نظیر نوستیانو کارانز ، آلوارو برگون ، و خوزه اسکونسلوس راه آنها را ادامه دادند . انقلاب اجتماعی مکزیک در سال 1910 آغاز شد و زاپاتا یکی از نخستین انقلابیون به شمار می رفت . او و پانچو ویلا  در هدایت انقلاب نقش به سزایی ایفا می کردند . الیا کازان با ساخت فیلمی به نام زنده باد زاپاتا ،  نام زاپاتا را به جهانیان شنا ساند.   

تولد سارا تیز دال :
تیزدال،  شاعر برجسته آمریکایی در چنین روزی  در سال 1884 به دنیا آمد . وی نخستین در یافت کننده جایزه پولیتزر ادبی بود . "آواز های عشق" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد دکترارنست او لارنس :
این مخترع  آمریکایی در چنین روزی در سال 1901 میلادی به دنیا آمد.  وی به خاطر اختراع وسیله سیکلو تورن در سال 1939 نوبل علمی را به خود اختصاص داد .

تولد پل ای ام دیراک :
دیراک فیزیکدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1902 میلادی به دنیا آمد . وی در رشته فیزیک نظری صاحب آرا و اندیشه های جالب توجهی  است . او در سال 1933 نوبل فیزیزک را به خود اختصاص داد .

تولد آلکس استور د هال :
این رهبر ارکستر و آهنگساز آمریکایی در چنین  روزی در سال 1913 میلادی دیده به جهان گشود . اجرا ی" فرانک سیناترا "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد اندی وارهل :
وار هل کار گردان، بازیگر  و تهیه کننده معروف فیلم  هالیوود آمریکا در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . "فرانکیشتن" و" بد" از  جمله آثاری است که وی در تهیه آنها نقش مهمی ایفا کرده است  .

تولد اسوتلانا ای ساویتسکایا :
وی به عنوان دومین زنی که به فضا رفت در چنین  روزی در سال 1948 میلادی دیده به جهان گشود . او با سفینه" سویوز تی - هفت و تی- دوازده به  فضا پرتاب شد .
 


58/05/17

اعلام فتوی امام مبنی بر حرمت تظاهرات و تحصن علیه انقلاب اسلامی.

تعطیل روزنامه آیندگان بحكم دادستان انقلاب به اتهام همكاری با سیا و اسرائیل
60/05/17
دکتر رجایی: ما سرنوشت جنگ را در میدان جنگ تعیین می‌كنیم.
61/05/17
شهادت 3 تن و مجروح شدن 12 تن در گلولهباران شهر آبادان. هشت پرواز ناموفق هواپیماهای عراق بر فراز این شهر.

پنجاه و یك تن از مسلمانان عراقی به جمهوری اسلامی ایران پناهنده شدند.

حمله دو تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق به ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی.

سخنان امام خمینی در دیدار وزیر كشور، فرمانده ژاندارمری، استانداران و ...: تمام قوای نظامی و انتظامی باید بدانند كه ما الان در حال جنگ هستیم. مادامی كه آنها به شرایط ما عمل نكرده اند، جنگ ما باقی است. ما با كسانی كه اشرار هستند نمیتوانیم صلح كنیم.

پیام آقای خامنه ای رئیس جمهور ایران به "ضیاءالحق" رئیس جمهور پاكستان، درباره جنگ ایران و عراق، كنفرانس آتی غیرمتعهدها و تجاوز ارتش حكومت صهیونیستی به جنوب لبنان.

سخنان صدامحسین در مصاحبه با نشریه "لوموند" درباره كنفرانس آتی غیرمتعهدها، دلیل عقب نشینی ناتمام عراق از خاك ایران، قرارداد 1975 الجزایر و روابط عراق و فرانسه: هیئتهای اعزامی دعوت كننده عراق با جواب های تشویق آمیز به ویژه از جانب كشورهای بنیانگذار جنبش عدمتعهد باز گشته اند. به علت مشكلات ظاهری زمین و برای حفاظت خود، نیروهای ما حدود یك یا دو كیلومتر از آن اراضی را كه متعلق به كسی نیست، در اختیار دارند. ... صدام در پاسخ به پرسش خبرنگار لوموند كه "آیا شما نبودهاید كه به ایران حمله كردید؟" گفت: ما راه حل دیگری برای حفظ شهرهای خود كه مورد حمله ایرانی ها قرار گرفته بودند، نداشتیم. ما به جای اجرای قرارداد 1975 الجزایر، چند اصل را پیشنهاد كرده ایم.

گزارش شبكه دوم تلویزیون آلمان از عملیات عمرانی عراق برای احداث اتوبان بصره ـ بغداد و احداث یك كانال در موازات اروندرود و فرودگاه بصره كه به دست شركتهای آلمانی صورت میگیرد.

"حبیب شطی" دبیركل كنفرانس اسلامی: طبق محاسباتی كه در امریكا به عمل آمده بود، فتح خرمشهر حداقل هشت ماه جنگ لازم داشت و فتح دو روزه خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، امریكاییها را متحیر ساخت.

65/05/17
در بمباران حومه بانه، 13 تن شهید یا مجروح شدند؛ نمایش فیلم تصاویر هوایی بمباران خارك از تلویزیون عراق.

به تلافی حملات روزگذشته هواپیماهای عراقی، تأسیسات نظامی و صنعتی شهرهای بغداد، مقدادیه، سعدیه، العماره و بصره را هواپیماها و توپخانه خودی بمباران و گلوله باران كردند.

ایران قویاً ادعای عراق مبنی بر گلوله باران یك مجتمع مسكونی در سیروان را تكذیب كرد.

اخراج 22 تن از مردم عراق از این كشور؛ این عده از منطقه جوانرود وارد ایران شدند.

ارسال كمكهای بنیاد مستضعفان و انجمناسلامی چند سازمان و نهاد به جبهه های جنگ.

پاسخ آیت الله خامنهای به پیشنهاد صلح صدام: آنروز كه شما از گرفتاریهای اجتناب ناپذیر انقلاب ما استفاده كردید و هزاران كیلومترمربع از خاك ما را گرفتید چرا آن روز صلحطلب نبودید؟ سرپرست كمیسیون حمایت از اسیران: «عراق پیشنهاد مبادله اسیران را رد كرده است. هماكنون حدود 18هزار رزمنده ایرانی در عراق اسیر هستند كه تنها نام 10هزار نفر از آنها به ایران اعلام شدهاست.» صلیب سرخ فقط نامه رسان بوده و علیه ما جاسوسی هم كرده است.

ادامه رایزنیهای سیاسی ایران و عراق در آستانه شروع اجلاس غیرمتعهدها؛ دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور غنا؛ معاون رئیس جمهور عراق از سفر به مالی، گینه و كنیا بازگشت.

در پی دستگیری یك جاسوس امریكایی در ایران، رادیو امریكا گفت: سفارت سوئیس در ایران میكوشد یك مهندس امریكایی مخابرات را كه شش هفته پیش دستگیر شدهاست، آزاد كند.

قاسم حمادی رئیس كمیته روابط خارجی حزب بعث عراق: تنها راه خاتمه جنگ یافتن راه حل از طریق مذاكرات سیاسی است.
66/05/17
پاتك سنگین عراق روی ارتفاع “ بلفت “ ، مقاومت نیروهای خودی و عقب نشینی دشمن .

حملات هوایی دشمن به منطقه عملیاتی “ نصر7 “ و سقوط یك فروند از هواپیماهای مهاجم

پاتك عراق به منطقه عملیاتی “ فتح9 “ در اطراف شهر زور ( سید صادق ) در داخل خاك عراق .

قتل یك پاسدار وظیفه روستایی “ سر رود “ به دست ضدانقلاب .

اعزام نیروهای رزمی تخصصی “ مدافعان خلیج‌فارس “ از شهرهای كشور .

عبور كاروان جدید نفت‌كش‌های كویتی با پرچم امریكا از تنگه هرمز به مقصد كویت . تعقیب این كاروان به وسیله شناورهای ایران

حركت ناو موشك‌انداز “ الیور “ و “ آیووا “ ی امریكا به سوی خلیج‌فارس و گزارش رادیو مسكو از تقویت نیروهای امریكایی در منطقه .

گزارش رویتر در مورد ناتوانی تجهیزات پیش‌رفته امریكا در مقابله با ابتكار و شجاعت نیروهای ایرانی .

واهه پتروسیان ( نشریه مید ) : ایران عهد كرده است كه به خاطر كشتار حجاج از امریكا انتقام بگیرد و اگر موفق به این كار نشود ، به كویت حمله خواهد كرد .

آغاز مشورت‌های رسمی امریكا با دیگر اعضای شورای امنیت در مورد اعمال مجازات علیه ایران .

تحلیل هفته‌نامه “ اكونومیست “ از اوضاع داخلی ایران .

گزارش تایمز مالی و آسوشیتدپرس در مورد جایگاه چین و كره شمالی در خریدهای تسلیحاتی ایران .

انتقاد شدید “ یاسین رمضان “ از موضع آلمان و ژاپن به دلیل خودداری از اعزام نیرو به خلیج‌فارس و قدردانی وی از كویت به دلیل دعوت از امریكا برای حضور نظامی در خلیج‌فارس.

آزمایش موشكهای ضدكشتی ایران در خلیج فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo