شهید آوینی

 

 امروز پنج شنبه سیزدهم مرداد سال1384هجری شمسی مقارن است با بیست و هشتم جمادی الثانی سال 1426هجری قمری و برابراست با چهارم اوت سال 2005 میلادی .

شهادت سردار موحد دانش :
 


علیرضا موحد دانش در سال 1337 در تهران به دنیا آمد . وی  در 12 بهمن سال 1357 به عضویت کمیته استقبال از امام (ره) در آمد و در سمت نیروی های انتظامات به خدمت پرداخت.  پس از انقلاب اسلامی در « کمیته انقلاب اسلامی شمیران » فعالیت کرد؛ تا اینکه در فروردین 1358 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و مدت سه ماه محافظت از بیت حضرت امام (ره) را بر عهده گرفت. بعد از این مدت عازم کردستان شد و به همراه شهید « وزوایی » به عنوان جانشین وی در بیشتر عملیات های پاکسازی شرکت کرد.  پس از شروع جنگ در سر پل ذهاب فرماندهی یک گردان را به عهده گرفت و در یکی از حماسی ترین و حساس ترین عملیاتهای دوران دفاع مقدس که عملیات « بازی دراز» است شرکت کرد و در این عملیات بر اثر انفجارنارنجک صوتی دست راستش قطع شد. در عملیات فتح المبین به عنوان فرمانده گردان " حبیب بن مظاهر" وارد عمل شد . موحد دانش در عملیات بیت المقدس برادرش محمد رضا و همرزمش « محسن وزوایی » را که شهید شده بودند از دست داد و خود نیز از ناحیه پا مجروح شد.  پس از آزادی خرمشهر عازم سوریه و لبنان شد و پس از بازگشت از آنجا در عملیات « والفجر 1 » مسئولیت فرماندهی تیپ را به عهده گرفت و در همان شب از ناحیه سر به شدت مجروح شد.  علیرضا موحد دانش سرانجام در عملیات « والفجر 2 » روز سیزدهم مرداد ماه سال 1362 در حالی که از پا ا فتاده بود، آخرین ضربه را به دشمن می زند و با قطع سیم ارتباطی عراقی ها با دندانهایش، هدف گلوله قرار گرفت و به درجه  شهادت نایل آمد.

در گذشت استاد شاطبی :
در چنین روزی در سال 590 ه ق ابوالقاسم شاطبی از علمای بزرگ جهان اسلام و قرآن پژوهان و قاریان   مشهور مصر دیده از جهان فروبست . وی همچنین آثار مکتوب بسیاری در حوزه علوم اسلامی از خود به جای نهاده  است که از میان آنها می توان به قصیده وجه التهانی او اشاره کرد .


پیروزی نیروهای ویتنام در خلیج تونکن بر آمریکا :
 

در چنین روزی در سال 1964 میلادی ، نیروهای ویتنام در  خلیج تونکن بر نیروهای آمریکایی  پیروز شدند .
از سال 1964 که نبرد دراز مدت ویت مینه برای آزادی ویتنام از اشغال فرانسوی ها وارد دور تازه ای شد ه بود آمریکا به دلیل موافقت با  حفظ سلطه استعماری فرانسه بر هند و چین ، به کمک فرانسویان شتافت . طرح دولت آمریکا این بود که در ویتنام نیروی به اصطلاح ملی تشکیل شود و سپس از جهان آزاد برای مقابله با شورشیان و نیز دفاع در مقابل طرح های توسعه طلبانه شوروی در خواست کمک کند . این کشور بعد ها تلاش خود را برای  سلطه علنی بر ویتنام آشکار ساخت . دو سال بعد از قرار دا د ژنو به منظور اتحاد ویتنام شمالی و جنوبی ، آمریکا به بهانه جلوگیری  از آشفتگی بیشتر، از انجام انتخابات جلوگیری کرد  و البته این دخالت ها موجبات مبارزه عظیم طبقات مختلف را علیه آمریکا آماده می ساخت. در جریان نبر دهای مبارزان جنوب علیه رژیم نظامی جانشین دیم ، آمریکا این مبارزان را ویت کنگ ( کمونیست ویتنامی ) نامید و علنا با نیروی نظامی خود به مقابله با آنها پرداخت . در نتیجه این عمل آمریکا هر روز بر شمار سر بازان خود می افزود . جنگ ویتنام از رسوا ترین مراحل زندگی سیاسی آمریکا بوده که ماهیت این دولت را بیش از پیش بر جهانیان آشکار ساخت به گونه ای که حتی در بین اتباع آمریکایی هم مخالفت های  دامنه داری  را به دنبال آورد . گذشت زمان وتجاوزوحشیانه علیه ویتنامی ها ، رفته رفته پشتیبانی مردم جهان رااز دفاع قهرمانانه مردم ویتنام برانگیخت . در خلال این جنگ و خونریزی بیش از 51 هزار آمریکایی به قتل رسیدند . همچنین در ویتنام جنوبی حدود چهار صد هزار و در ویتنام شمالی   حدود نهصد هزار نفر کشته شدند . آمریکا که دریافته بود در ویتنام کاری از دستش ساخته نیست به هر طریق ممکن می خواست از منطقه خارج شود ، بنابراین با طرح  مذاکرات  صلح پاریس ، در سال 1968  به مذاکره با ویت کنگ پرداخت . این مذاکرات که چهار سال به طول انجامید به معاهده آتش بس منجر شد . پس ازشکست و  ترک نیر وهای نظامی آمریکا از ویتنام درسال 1973   و سقوط سایگون در سوم آوریل 1975 ،  ویتنام بطور کلی از استعمار رهایی یافت .این شکست تاریخی در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون به وقوع پیوست . جنایات نظامیان آمریکایی در ویتنام از شنیع ترین پرده های تاریخ استعمار غربی در جهان است . دراین جنگ امپریالیسم آمریکا از تمام امکانات متعارف ونا متعارف مانند بمب های خوشه ای ، از بین بردن منابع طبیعی مثل جنگل ها با ریختن مواد شیمیایی از طریق هواپیما برای ایجاد زمین سوخته ، ازبین رفتن و دچار نقص عضوشدن هزاران نفرویتنامی به دلیل درمعرض مواد شیمیایی قرارگرفتن شان ، به آتش کشید ن دهکده ها و مزارع مردم بی دفاع و بمباران مناطق غیرنظامی استفاده کرد ،اما هرگز نتوانست اراده ملت قهرمان و شجاع ویتنام را درهم بشکند به همین دلیل ، روح زنده وبلند و  تسخیر نا پذیر ویتنامی ها بر برقد رت واقتدار پوشالی و متکی بر توان تسلیحاتی بی عاطفه آمریکایی ها پیروزشد وهیمنه ظاهری امپریالیسم درهم شکست.  

به قدرت رسیدن هیتلر :
 

آدولف هیتلر ، دیکتاتور ، پایه گذار و رهبر حزب ناسیونال سوسیالیسم آلمان پس از جنگ جهانی اول در چنین روزی در سال 1934 به قدرت رسید . او در جنگ جهانی نخست گروهبان ارتش ایالت باواریا بود و به سبب توطئه در سال 1923 به زندان افتاد . وی پس از رهایی از زندان به   تجدید فعالیت حزب خود  پرداخت و با پول سرمایه داران ضد کمونیست و ضد یهود و تبلیغات گسترده ، هواداران بسیاری را گرد آورد . اوج پیشرفت سیاسی او در سال 1930 آغاز شد ، بطوری که دو سال بعد تعداد نمایندگان حزب او در مجلس آلمان از دوازده نفر به دویست نفر افزایش یافتند . هیندنبورگ رییس جمهور وقت ،  هیتلر را به صدر اعظمی منصوب کرد واو  دو سال بعد با مرگ هیندنبورگ و تار مار شدن رقبای سیاسی ، رییس جمهور آلمان شد .  هیتلر چهره واقعی خود را در زمان  تسلیح سریع نیروهای نظامی و اشغال کشور های دیگر از جمله اطریش ، چکسلواکی و لهستان نشان داد . در جنگ جهانی دوم نیز ارتش آلمان ، فرانسه را اشغال کرد و سریعا در سال 1941 میلادی شوروی را مورد تجاوز قرار داد ، اما گرفتار سرمای کشنده زمستان روسیه  و دفاع سرسختانه تمام مردم از ملیت های مختلف تحت حاکمیت شوروی شد و شکست خورد و مجبور به عقب نشینی شد که سرانجام با ورود متفقین به برلین ،آلمان نازی تسلیم شد وهیتلر به همراه معشوقه اش در پناهگاه خویش خود کشی کرد. درحقیقت نظام هیتلری یکی ازنشانه های شکست اندیشه های صرفامتکی به انسان غربی هاست که از روح معنویت ماورایی و اخلا ق خداباورانه خالی است و به قدرت ازهر نوعش می اندیشد تا بتواند سیطره خویش را بر تمام هستی تسری بخشد .         

حمله همزمان  ایتالیا به چند کشور :
در چنین روزی در سال 1940  کشور ایتالیا در پی یافتن عظمت و مجد گذشته خود بطور همزمان به سه کشور سودان ، کنیا و سومالی حمله کرد  . این سه کشور هرسه مستعمره انگلستان بود ند .

در گذشت آندرسن : 
درچنین روزی در سال 1875 میلادی  هانس کریستین آندریس نویسنده  بر جسته دانمارکی درگذشت. وی  در سال 1805 میلادی  دیده به جهان گشود . این نویسنده کودکان در کارنامه ادبی خود بیش از یکصد و پنجاه اثر داستانی و قصه برای کودکان به یادگار نهاده است . آثار او همگی جذاب و خواندنی اند . وی در بدو امر می خواست بازیگر شود و به همین دلیل به نمایش روی آورد اما نمایش تنها بهانه ای شد که وی به نگارش قصه برای کودکان مشغول گردد . « جوجه اردک زشت » ، «سوزن » و  «دخترک کبریت‌فروش»  از جمله مهمترین آثار اویند . 

روز ملی بورکینا فاسو :
این کشور با مساحت 275000  کیلومتر مربع در منطقه استوایی غربی بین غنا ومالی قرار گرفته است . پایتخت آن "اوا آگادوگو" بوده و شهرهای مهمش بوبودویلاسو و کور گو می باشند . مردم این کشور از نژاد موسیس بوده و زبان رسمی آنان فرانسه است . ادیان رایج در این کشور نیز اسلام وآنیمیسم است . نوع حکومت این کشور جمهوری دموکراتیک است  . بورکینا فاسو  در سال 1960 از فرانسه مستقل شد و در تاریخ بیستم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

روز استقلال ولتای علیا :
این کشور ، به دوراز در یای آزاد  و در همسایگی کشور های مالی ، ساحل عاج ، غنا ، توگو ، بنین و نیجر واقع شده است . پایتخت آن واگادوگوبا است . مردم این کشور  عمدتا سیاهپوست بوده و از دو تیره اصلی ولتایی و ماندینگو می باشند . اکثر مردم آن آنیمیست و چهل در صد مسلمان و پنج در صد نیز مسیحی اند . زبان رسمی آنان فرانسه است و زبانهای محلی نیز در این کشور رواج دارد . حکومت این کشور جمهوری بوده و واحد پولش فرانک سی اف آ است . چنین روزی در سال 1983 به دلیل وقوع انقلاب در این کشور به روز ملی بورکینا فاسو نامگذاری شد. این کشور در چنین روزی  در سال 1960 به عضویت سازمان ملل در آمد .

به کار افتادن نخستین چراغ راهنمایی :
نخستین چراغ راهنمایی جهان در چنین روزی در سال 1914 در شهر کلیولند ایالت او هایو آمریکا نصب شد تا موجبات راهنمایی رانندگان را فراهم کند .

تـولد نیکلاس ژاک کونته :
کونته خالق خودکار جدید  در چنین روزی به دنیا آمد .

تولد پرس بیش شلی :
این شاعر رومانتیک انگلیسی در چنین روزی در سال 1792 دیده به جهان گشود ." آدونیاس "عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد گاسپار نفوئز دو آرچ :
این شاعر اسپانیایی در چنین روزی در سال 1839 دیده به جهان گشود . " تنیسون اسپانیایی "از مهمترین آثار اوست .

تولد والتر پاتر :
پاتر نویسنده بزرگ انگلیسی در چنین روزی در سال 1839 دیده به جهان گشود . "افلاطون و افلاطون گرایی " از مهمترین  آثار اوست .

تولد گونت همسان :
همسان نویسنده برجسته نروژی در چنین روزی در سال 1859 به دنیا آمد . وی در سال 1920 جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

تولد یومیر آرمسترانگ :
این آهنگساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1901 به دنیا آمد . وی دررشته موزیک جاز آثار متعددی  به جامعه هنری  ارایه کرد ه است ." سلام دالی" عنوان مهمترین اثر اوست . 

تولد ویلیم هاوارد شومان :
شومان، آهنگساز  آمریکایی در چنین  روزی در سال 1910 میلادی به دنیا آمد ." اورتور جشنواره آمریکایی " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد دیوید راکسین فیلا پنس :
این آهنگساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1912 به دنیا آمد . "دوران جدید" عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

منبع: خبرگزاری مهر


 
13/12/57

چگونگي تشكيل و اهداف و برنامه هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ؛ آيت الله لاهوتي ( نماينده امام در سپاه ) : مامورت سپاه حفظ انقلاب و مقابله با ضدانقلاب است . عناصر سپاه از ميان افراد مسلمان و معتقد به نهضت اسلامي به رهبري امام خميني انتخاب مي شوند . ماركسيستها و فداييان جايي در سپاه ندارند . تعارضي بين سپاه و ارتش وجود نخواهد داشت . ويژگي يك ارتش اسلامي از نظر دكتر يزدي : با ايجاد يك انقلاب فرهنگي در ارتش مي توان يك ارتش ايده آل براي حكومت اسلامي تدارك ديد . اخبار نيروهاي مسلح : احضار سربازان گارد جاويدان و مراكز آموزشي گارد شاهنشاهي به دستور ستاد كل ارتش . اعلام بازنشستگي 39 سرتيپ و 13 سرهنگ ارتش و شهرباني . قدرداني پرسنل لشكر 77 خراسان از مهندس بازرگان به دليل حمايت وي از حفظ ارتش و اعلام آمادگي براي جانبازي در راه اهداف دولت اسلامي به رهبري امام خميني . اعتراض گروهي از درجه داران و همافران پايگاه يكم شكاري مهرآباد به ارائه يك برنامه در تلويزيون كه در آن براي موجه جلوه دادن انتصاب اخير ، تلويحاً امرا و افسران ارتش لايق فرماندهي قلمداد شده و به درجه داران نسبت كوته نظري و … داده شده بود . اعلاميه گروهي از پرسنل پادگان بانه در حمايت از انحلال كامل اطلاعات و ضداطلاعات ؛ اخراج كليه مستشاران خارجي ؛ خدمت نيروهاي كادر و وظيفه در زادگاه خود ؛ انتخاب فرماندهان توسط شوراهاي درجه داران و افسران . موضع دولت دربارة اوضاع كردستان ؛ امير انتظام ( سخنگوي دولت ) : از نظر دولت مسأله كردستان هيچ مسأله بغرنجي نيست . كردها مثل ديگر استانها مي خواهند در كارهاي محلي نقش مستمري داشته باشند ؛ دولت در اين مورد هنوز تصميمي نگرفته است . بازتاب مرگ ملامصطفي بارزاني در ايران و عراق : شوراي انقلاب اشنويه سه روز عزاي عمومي اعلام كرد . خبرگزاري عراق : بغداد آماده است كه ترتيب به خاك سپردن جنازه ملامصطفي بارزاني را در هر گوشة عراق بدهد . خبرگزاري فرانسه : عراق بارها براي به چنگ آوردن زنده يا مرده ملامصطفي بارزاني دهها هزار دلار تعيين كرده بود . تحركهاي نظامي عراق در مرزهاي غرب كشور و واكنش نيروهاي خودي به گزارش ركن دوم ژاندارمري كل كشور . اعلام مخالفت سازمان مجاهدين خلق با خلع سلاح هواداران تازة خود كه در مراكز جديد اين سازمان گرد آورده است و تهديد ضمني به مقابله مسلحانه : در صورت هرگونه حمله به مراكز جنبش ، مسؤوليت هيچ برخورد و حادثه اي متوجه مجاهدين خلق ايران كه مجبور به دفاع از خود هستند ، نخواهد بود . سخنان احمد صدرحاج سيدجوادي ( وزير كشور ) درباره تلاشهاي انجام شده براي ميانجيگري بين بختيار و امام خميني در اوج انقلاب به منظور انتقال بدون خشونت قدرت و جلوگيري از فروپاشي ارتش و نيروهاي انتظامي . ارائه متن نهايي امضانشدة استعفاي بختيار . سياست منطقه اي ايران را وزارت خارجه و ستاد كل ارتش اعلام كردند كه مبني است بر بازگر داندن نيروهاي ايراني از جولان و عمان و نيز تاكيد بر اينكه ايران ديگر نقش ژاندارم منطقه را ايفاء نخواهد كرد . گزارش خيلي محرمانه سفارت آمريكا در تهران از مواضع گروههاي چپ و ميانه رو درباره مباني حكومت اسلامي ؛ سپاه پاسداران انقلاب ؛ ارتش و پاكسازي آن . بازتاب انقلاب اسلامي در نشريه هاي اخوان المسلمين و سخنان هاني الحسن ( رئيس دفتر ساف در تهران ) و منتظر داجاني ( نماينده ساف در تهران ) .

13/12/59

انجام اولين مرحله از مانور واحدهاي واكنش سريع (چند ميليتي) در خليج فارس توسط امريكا و عمان.

13/12/63

تشكيل جلسه شوراي امنيت جهت رسيدگي به وضع اسرا بدرخواست صدام و عدم شركت ايران براي اعتراض در اين جلسه (از طرف رجايي خراساني).

13/12/64
محكوم نمودن اشغال خاك عراق (فاو) توسط ايران در بيانيه پاياني وزراي امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس

به دعوت جعفري‌ها و وزير خارجه انگليس، فاروق الشرع وزير خارجه سوريه براي گفتگو پيرامون جنگ ايران و عراق، روند وضع خاورميانه و مسائل جنوب لبنان عازم لندن شد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo