شهید آوینی

 

آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهلول دعوت حق را لبیک گفت

آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهلول ، پس از یک قرن مبارزه و تلاش در راه اسلام ، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت .

شیخ محمد تقی بهلول در سال 1279 شمسی در روستای بیلند گناباد پا به عرصه حیات گذاشت . در کودکی به مکتب رفت و به فراگیری قرآن کریم مشغول شد و هشت ساله بود که حافظ کل قرآن شد.

وی خواندن و نوشتن را در مکتب پدر آموخت ، سپس به تحصیل در رشته علوم قدیمه پرداخت و دوره سطح را به پایان برد و اکثر تحصیلاتش از قبیل شرح لعمه - مطول - معالم - سیوطی، حاشیه و ... را نزد پدر فرا گرفت.

وی از 7 تا 14 سالگی به کار وعظ و روضه‌خوانی مشغول بود.

شیخ بهلول در سن 27 سالگی به مشهد رفت و چون در آنزمان مسئله بی ‌حجابی مطرح بود، رهبری مردم را برای حرکت و قیام علیه دولت رضاخان بر عهده گرفت. اولین مبارزه وی با رضاخان در برچیدن جشن و سروری بود که اول محرم در باغ ملی سبزوار بمنظور آمدن همسر شاه همراه با امان الله خان پادشاه افغانستان به سبزوار برگزار شده بود و بعد از این واقعه چون تحت تعقیب قرار گرفت ، پیاده عازم قم شد.

از دیگر مبارزات او می ‌توان به قیام مسجدگوهرشاد اشاره کرد که بعد از آن به افغانستان تبعید شد و مدت 30 سال را دراین کشور گذراند ، در این مدت کودکان بی ‌سرپرست بسیاری را سرپرستی کرد.

محمد تقی ملقب به شیخ بهلول در واقعه قیام مسجد گوهرشاد به خاطر حفظ جان همسرش در ادامه مبارزات، او را با رضایت خودش مطلقه نمود و پس از مدتی به عقد سیدی در آورد که همسرش فوت کرده بود. از ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی این شیخ بزرگ که زبانزد نزدیکان وی است ذوق و ادب است ، به طوری که او بیش از 200 هزار بیت شعر سروده است و 50 هزار بیت شعر از دیگر شاعران را از حفظ دارد.

وی مجتهد و مسلط به ادبیات عرب و سراینده اشعار، متون نغز و خواندنی به زبان عربی و مسلط به تاریج انبیای اسلام و شاهدی زنده بر تاریخ یکصد ساله اخیر ایران و جهان است .

همچنین وی به فقه اهل سنت مسلط بود و سابقه تدریس در دانشگاه الازهر مصر را داشت و همچنین دارای فعالیت علمی و فرهنگی در رادیو الشرق الاوسط مصر و رادیو بغداد در پایان دوران تبعید است .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo