شهید آوینی

 

ناديده گرفتن حقوق زنان و جايگاه خانواده باعث فروپاشي تمدن غرب خواهد شد

 

رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد كردند:سيل خطرناك ناديده گرفتن حقوق و نقش واقعي زنان و جايگاه خانواده در تمدن مادي غرب،در بلند مدت باعث فروپاشي اين تمدن خواهد شد.

در خجسته سالروز ميلاد دخت گرامي نبي مكرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) و سالگرد ولادت امام خميني (رض) شماري از مداحان و شاعران، صبح امروز چهارشنبه در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و جمعي از عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) به قرائت سروده‌هايي در مدح و منقبت فضائل بانوي دو عالم حضرت صديقه كبري (س) پرداختند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين مراسم، نامگذاري ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را به نام روز زن و روز مادر، فرصتي براي بررسي منزلت و جايگاه رفيع زن در دين مبين اسلام برشمردند و با اشاره به برخي از كج‌فهمي‌هايي كه در اين زمينه وجود دارد، بازجويي و بازگويي ارزش و كرامت زن در اسلام را يك ضرورت حقيقي خواندند.
ايشان نقش زنان در تاريخ بشري را حساس‌ترين، ماندگارترين، ظريف‌ترين و موثرترين نقشها دانستند و با اشاره به لزوم نگاه صحيح و منطقي به اين مقوله، خاطرنشان كردند: جرم بزرگ تمدن غرب اين است كه به نام حمايت از زنان به آنان خيانت مي‌كند و نقش حقيقي آنان را در تاريخ و جامعه و خانواده تضعيف مي‌كند و يا ناديده مي‌انگارد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به تاثير بي‌بديل روشهاي پر عطوفت و مادرانه زنان در انتقال فرهنگ و معرفت و تمدن و اخلاق يك جامعه افزودند:دنياي غرب با وعده‌هاي پوچ،زن را از ايفاي نقش بي‌مانند او در خانواده باز مي‌دارد و ضمن ناديده گرفتن حقوق واقعي زنان،خانواده يعني پايه و مبناي جامعه را تضعيف مي‌كند و از اين طريق، نسل‌هاي آينده را نيز با خطر روبرو مي‌سازد.
ايشان در همين زمينه افزودند:سيل خطرناك ناديده گرفتن حقوق و نقش واقعي زنان و جايگاه خانواده در تمدن مادي غرب،در بلند مدت باعث فروپاشي اين تمدن خواهد شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تكريم واقعي زنان در دين اسلام،افزودند: تجليل اسلام از نقش زنان در خانواده به هيچ وجه به معناي منع فعاليتهاي اجتماعي آنان نيست،اما عده‌اي كج فهم و عده‌اي مغرض چنين وانمود مي‌كنند كه در نگاه اسلام،زن يا بايد مادر و همسر خوبي باشد و يا در فعاليتهاي اجتماعي شركت كند. در حالي كه حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زينب كبري (س) مظهر و نمونه يك همسر و مادر خوب و نيز يك زن حاضر در فعاليتهاي اجتماعي بوده‌اند.
 
ايشان، درك نكردن مفهوم تكريم زن در اسلام همراه با بدآموزيهاي القا شده در باره نقش زنان در غرب را باعث ايجاد يك جريان فكري غلط دانستند و افزودند: بايد در زمينه‌ ارزش و كرامت زن در اسلام حقيقتا يك بازبيني، بازنويسي و بازگويي انجام داد.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان،عبوديت پروردگار را ارزش حقيقي حضرت فاطمه زهرا (س) ناميدند و خاطرنشان كردند: مقامات معنوي آن حضرت و پيامبر خاتم و ائمه هدي از دايره درك ما خارج است و به همين علت گاه در توصيف و تمجيد آنان از تعابيري استفاده مي‌كنيم كه صحيح نيست، در حالي كه هر نوع تمجيد از حضرت صديقه كبري (س) بايد به عبوديت خداوند و افزايش تقوا منجر شود.
 
ايشان مداحي را از با شرافت‌ترين منزلتها خواندند و با اشاره به اقبال مردم و جوانان كشور در اين زمينه افزودند: مداحان در تبيين و تبليغ حقايق زيباي وجود مبارك ائمه اطهار وظيفه خطيري دارند و بايد در محتوا و مضامين سخنان و اشعار خود كاملا دقت كنند.

ايشان با انتقاد از برخي تعابير غلو‌ آميز در بعضي مداحي‌ها و يا تمجيدها و تعاريف بي‌معنا و بي‌مورد از ويژگي‌هاي ظاهري ائمه هدي و ساير اولياي الهي،افزودند:اين بي‌دقتي‌ها، سطح معارف اسلامي را در ذهن مخاطبان پايين مي‌آورد،در حالي كه معارف اسلامي در اوج اعتلا قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با توصيه به مداحان در باره استفاده از معارف غني اسلام و مفاهيم اخلاقي،انتخاب اشعار خوب و هنرمندانه را در افزايش تاثيرگذاري بر مخاطب موثر دانستند و با انتقاد از استفاده از برخي آهنگهاي نامناسب افزودند:مي‌توان براي مناسبتهاي مختلف آهنگهاي مناسب ساخت تا مراسم اعياد اسلامي شبيه مراسم عزاداري نشود و تاثير مداحي صحيح، پرمحتوا و پرمضمون در ترويج معارف اسلامي و فضائل اخلاقي و معنوي ائمه هدي و ساير اولياءالله افزايش يابد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo