شهید آوینی

 

امروز شنبه یکم مرداد سال1384هجری شمسی مقارن است با شانزدهم جمادی الثانی سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و سوم جولای سال 2005 میلادی .

تایید نخست وزیری محمد مصدق توسط مجلس سنا :

در چنین روزی در سال 1331 ، حکم نخست وزیری دکتر محمد مصدق پس از وقایع سی ام تیر از تصویب نمایندگان مجلس سنا گذشت . مصدق از اکثریت قاطع نمایندگان مجلس سنا رای اعتماد گرفت و فقط هشت نماینده  اورا  شایسته احراز پست نخست وزیری ندانستند  . مصدق در مجلس سنا طی سخنانی ضمن تاکید بر رعایت اصول قانون اساسی ، اجرای بندهای مختلف آن را بر خود واجب دانست و در ادامه با تجلیل از شهیدان روز سی ام تیر خواستار تعطیلی رسمی و نیمه برافراشته شدن پرچم ها در روز دوم مرداد شد .
دکتر محمد مصدق ، فرزند میرزا هدایت الله  در  تهران دیده به جهان گشود .وی  پس از طی دوره های   مقدماتی در تبریز و تهران  ، به عنوان مستوفی محاسب خراسان مشغو ل  به کار شد . این شغل روح پر تلاطم او را آرام نمی داد و به همین منظور به سوی نمایندگی مجلس شورای ملی گام برداشت و از سوی مردم تهران در دوره اول مجلس شورای ملی انتخاب شد  اما به دلیل پایین بودن سن وی از میزان قانونی ،  اعتبار نامه اش مورد تصویب قرار نگرفت . مصدق پس از آن برای ادامه تحصیل  عازم  فرانسه شد و  در مدرسه علوم سیاسی پاریس مشغول به تحصیل گردید . وی سپس به  سوئیس رفت و در دانشکده حقوق دانشگاه نوشاتل تا در یافت در جه دکترای حقوق خصوصی به تحصیل ادامه داد  . او از  پایان نامه خود  با نام «وصیت در حقوق اسلام» دفاع کرد . مصدق پس از آن به ایران بازگشت و به عنوان  والی فارس مشغول به کار گردید  . وی چند بار به نمایندگی مجلس ، وزیر مالیه و وزیر امور خارجه منصوب شد و آخرین سمت او نخست وزیری در  اوائل دهه سی شمسی بود . مصدق روی هم رفته دو سال و چهار ماه نخست‌وزیر ایران بود، که این مدت شامل دو دوره است:  آغاز نخست‌وزیری تا 25 تیر سال 1331 .و از 30  تیر همان سال تا کودتای 28 مرداد سال 1332 .
در دوره اول به علت استقلال رای مقابل مقابل شاه ایستاد و نظرات خود را اعمال نمود .مهمترین اقدامات او در دوران نخست وزیری  اش را می توان  در چند جمله خلاصه نمود : الف  اخراج انگلیسی‌ها از پالایشگاه جنوب،  ب -   تصویب نهایی قانون ملی شدن صنعت نفت ایران ، ج -  پایان دادن به اختیارات شرکت نفت ایران و انگلیس و د -  پیروزی در دادگاه لاهه.
نهایتا پس از دو سال و چهار ماه نخست وزیری ، با وقوع کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 وی ازقدرت خلع و پس از یک دادگاه به دوازده سال تبعید محکوم گردید .
او همچنین آثار شایان توجهی در  حوزه حقوق از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به  اصول و قوانین مالیه ، دستور در محاکم ، حقوق پارلمانی در ایران و اروپا ،مدارک حقوق اسلامی و وصیت در مذهب شیعه به ضمیمه حقوق مدنیه و  وصیت در حقوق اسلام اشاره کرد .
وی   در روستای احمد آباد قزوین ، در سال 1345 چشم از جهان فروبست .

درگذشت حمدان موصلی :
در چنین روزی در سال 654هجری قمری احمد بن حمدان موصلی از بزرگترین شاعران عرب در گذشت . از او آثار بسیاری در حوزه شعر عربی به جای ماندذه است که از میان آنها می توان به  عقور الجمان اشاره کرد . 

عملیات قدس 4 در منطقه جنوب شرقی العماره :
رزمندگان اسلام در چنین  روزی در سال 1364 هجری شمسی عملیات قدس چهار را در جنوب شرقی العماره در هور الهویزه آغاز کردند .

اشغال شهر گیلان غرب توسط عراق :
 در چنین  روزی در سال 1367  بخش هایی از شهر گیلان غرب به اشغال نیروهای نظامی رژیم بعث در آمد . 

قیام افسران ناراضی مصر :
در چنین روزی در سال 1952  افسران ناراضی مصر علیه ملک فاروق قیام کردند. ژنرال نجیب رئیس گروه افسران آزادی خواه مصری در یک کودتای نظامی زمام امور را به دست گرفت و اعلام کرد که بر تمام امور مملکت مسلط است . پس از این کودتا ملک فاروق مجبور به  تر ک مصر شد .

گلویاس ویلیامز :
در چنین روزی  در سال 1888 گلویاس ویلیامز کارکاتوریست آمریکایی به دنیا آمد .

تولد هایل سلاسی :
هایل سلاسی پادشاه مستبد اتیوپی در چنین  روزی در سال 1892 میلادی به دنیا آمد . وی در سال 1930 به پادشاهی رسید و در سال 1974 در گذشت .

تولد بن وبر :
بن وبر آهنگساز آمریکایی در چنین  روزی در سال 1916 دیده به جهان گشود . وی جایزه " ثورن موزیک" را در سال 1965 از آن خود کرد . 
 
در گذشت شاه حسن :
شاه حسن پادشاه مراکش در چنین روزی  در سال 1999 میلادی در گذشت . وی مدت سی و هشت سال پادشاه کشور مراکش بود .

در گذشت  جو  ترنر :
در چنین  روزی جو ترنر پیانیست معرف آمریکایی دار فانی را وداع گفت  . وی در سن هشتاد و دو سالگی ،  در حالی که آثار بسیاری از خود به جا گذاشته بود به دیار باقی شتافت .

روز ملی مصر:

این کشور در شمال شرقی آفریقا واقع شده  و از شمال به دریای مدیترانه ، از شرق به فلسطین اشغالی و دریای سرخ ،  از جنوب به سودان و از مغرب لیبی منتهی می شود . اکثریت اهالی این سرزمین از دین اسلام پیروی می کنند و عده قلیلی نیز پیرو ادیان مسیحیت و یهودیت اند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . مصر  در چنین  روزی در سال 1952 از مشروطه سلطنتی به جمهوری تبدیل شد و به همین دلیل همه ساله چنین روزی در این کشور به عنوان روز ملی گرامی داشته می شود .   مصر در تاریخ بیست و چهارم اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل در آمد.

منبع: خبرگزاری مهر

1/05/59

 

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo