شهید آوینی
 
اولین ماهواره ایران با نام «مصباح» سال جاری به فضا پرتاب می‌شود

در اولین جلسه شورای عالی فضایی گزارش پیشرفت ماهواره مصباح مطرح و اعلام شد مدل فضایی ماهواره آماده است و انتظار می‌رود این ماهواره در سال جاری پرتاب شود.

ماهواره مصباح یك ماهواره كوچك مخابراتی است كه با همكاری ایتالیا و مشاركت ایران در طراحی و ساخت، آماده پرتاب خواهد شد.

در این جلسه ترویج كاربردهای متنوع فناوری فضا در متن زندگی مردم، همچنین توسعه و رشد نیروی انسانی و خوداتكائی در فناوری فضا مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

شایان ذكر است این سازمان مهم‌ترین و عظیم‌ترین شبكه همكاری های فضایی در آسیا و اقیانوسیه خواهد بود كه انتظار می‌رود پس از تاسیس، كشورهای متعددی در آن درخواست عضویت نمایند.

بر اساس قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور با عضویت وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم تحقیقات و فناوری، امور خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنایع و معادن همچنین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس سازمان صدا و سیما، سه نفر از صاحب‌نظران و همچنین رئیس سازمان فضایی ایران تشكیل و سازمان فضایی ایران مجری مصوبات شورا است كه رئیس سازمان فضایی ایران دبیر شورا و سازمان فضایی ایران مجری مصوبات شورای عالی فضایی است.

دبیر شورای عالی فضایی پس از اجلاس مزبور اقدام دولت در تشكیل شورا و تاسیس سازمان فضایی را گامی مهم برای تقویت و انسجام فعالیت‌ها در فناوری فضایی برای مقاصد صلح‌آمیز خواند و اظهار امیدواری كرد با حضور فعال نیروهای جوان و مستعد كشور در علوم فناوری فضایی در سال‌های آتی خدمات فضایی در ایران با كمترین وابستگی در اختیار مردم قرار گیرد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo