شهید آوینی

 

 

 امروز چهارشنبه بیست و نهم تیر سال1384هجری شمسی مقارن است با سیزدهم جمادی الثانی سال 1426هجری قمری و برابراست با بیستم جولای سال 2005 میلادی .

عملیات والفجر 2 در منطقه حاج عمران :


پس ازموفقیت رزمندگان اسلام درعملیات والفجر1 درمنطقه عملیاتی فکه حمرین تا شمال غرب فکه که طی آن ضربات سختی به دشمن بعثی وارد آمد، منطقه  شمال غرب و مناطق سخت و صعب العبور کوهستانی حد فاصل بین ارتفاعات قمطیره وتمرچین که مامنی برای اشراروگروهکهای ضد انقلاب داخلی به شمارمی رفت، آماده انجام عملیات دیگری بود. ساعت یک بامداد روزبیست ونهم تیر1362عملیات والفجر2 با رمزیا الله آغاز شد . رزمندگان اسلام دراین عملیات ضمن محاصره چند روستا، جاده پیرانشهر و حاج عمران را از لوث وجود دشمن بعثی آزاد کردند . درنتیجه این عملیات  که به مدت شانزده روزبه طول انجامید،  تعدادی از شهر های مناطق کرد نشین ایران ازتیررس نیرو های عراقی خارج شد وبا تصرف ارتفاعات حساس منطقه وپادگان حاج عمران نیروهای ضد انقلاب نفوذ خود را دراین منطقه ازدست دادند. دراین عملیات چندین قبضه توپ ، بیش ازبیست تانک ، دهها دستگاه تفنگ وانواع ادوات نظامی به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد. مجموع کشته ها وزخمی های دشمن به بیش ازچهارهزارنفررسید ودویست نفر نیزبه اسارت رزمندگان اسلام در آمدند . پنج فروند هواپیما، ده فروند چرخبال وچهل دستگاه تانک ونفربرنیزدراین عملیات منهدم شد.    

تصویب قطعنامه 598 توسط ساز مان ملل :
 


در چنین   روزی در سال 1366 هجری شمسی ، قطعنامه 598 از تصویب اعضای ساز مان ملل متحد گذشت . 
متن قطعنامه بدین شرح است :
با تأیید مجدد قطعنامه 582 خود، با ابراز نگرانی عمیق از این که علیرغم درخواستهایش برای آتش بس، منازعة بین ایران و عراق به شدت سابق با تلفات شدید انسانی و تخریب مادی ادامه دارد،
با ابراز تأسف از آغاز و ادامة منازعه،
همچنین با ابراز تأسف از بمباران مراکز صرفاً مسکونی غیرنظامی، حملات به کشتیرانی بی طرف یا هواپیماهای کشوری، نقض قوانین بین المللی انسان دوستانه و دیگر قوانین ناظر بر درگیری مسلحانه، بویژه کاربرد سلاحهای شیمیایی برخلاف الزامات پروتکل 1925 ژنو،
با ابراز نگرانی عمیق نسبت به احتمال تشدید و گسترش بیشتر منازعه،
مصمم گردید به تمامی اقدامات نظامی بین ایران و عراق خاتمه بخشد،
معتقد گردید که می باید یک راه حل جامع، عادلانه، شرافتمندانه و پایدار بین ایران و عراق به دست آید،
با یادآوری مفاد منشور ملل متحد، بویژه تعهد همه دول عضو به حل اختلافات بین المللی خود از راههای مسالمت آمیز به نحوی که صلح و امنیت بین المللی و عدالت به مخاطره نیفتد،
با حکم به این که در منازعه ما بین ایران و عراق نقض صلح حادث شده است،
با اقدام براساس مواد 39 و 40 منشور ملل متحد،
1- خواستار آن است که به عنوان یک قدم اولیه جهت حل و فصل (مناقشه) از راه مذاکره، ایران و عراق یک آتش بس فوری را رعایت کرده، به تمامی عملیات نظامی در زمین، دریا و هوا خاتمه داده و تمامی نیروهای خود را بدون درنگ به مرزهای شناخته شده بین امللی باز گردانند.
2- از دبیرکل درخواست می کند که یک تیم ناظر ملل متحد را برای بررسی، تأیید و نظارت بر آتش بس و عقب نشینی نیروها اعزام نماید و همچنین از دبیرکل درخواست می نماید با مشورت طرفین درگیر تدابیر لازم را اتخاذ تموده، گزارش آن را به شورای امنیت ارائه نماید.
3- مصرانه می خواهد اسرای جنگی آزاد شده و پس از قطع مخاصمات فعال کنونی، براساس کنوانسیون سوم ژنو، اوت 1949، بدون تأخیر به کشور خود بازگردانده شوند.
4- از ایران و عراق می خواهد با دبیرکل در اجرای این قطعنامه و در تلاشهای میانجیگرانه برای حصول یک راه حل جامع، عادلانه و شرافتمندانه مورد قبول دو طرف درخصوص تمام موضوعات موجود، منطبق با اصول مندرج در منشور ملل متحد، همکاری نمایند.
5- از تمامی کشورهای دیگر می خواهد که حداکثر خویشتنداری را مبذول دارند و از هرگونه اقدامی که می تواند منجر به تشدید و گسترش بیشتر منازعه گردد احتراز کنند و بدین ترتیب اجرای قطعنامه حاضر را تسهیل نماید.
6- از دبیر کل درخواست می نماید که با مشورت با ایران و عراق، مسئله تفویض اختیار به یک هیئت بی طرف برای تحقیق راجع به مسئولیت منازعه را بررسی نموده، در اسرع وقت به شورای امنیت گزارش دهد.
7- ابعاد خسارات وارده در خلال منازعه و نیاز به تلاشهای بازسازی که با کمکهای مناسب بین المللی پس از خاتمه درگیری تصدیق می گردد، و در این خصوص از دبیرکل درخواست می کند که یک هیئت کارشناسان را برای مطالعة موضوع بازسازی و گزارش به شورای امنیت تعیین نماید.
8- همچنین از دبیرکل درخواست می کند که با مشورت با ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه، راههای افزایش امنیت و ثبات منطقه را مورد مداقه قرار دهد.
9- از دبیرکل درخواست می کند که شورای امنیت را در مورد اجرای این قطعنامه مطلع نماید.
10- مصمم است برای بررسی اقدامات بیشتر جهت رعایت و اجرای این قطعنامه در صورت ضرورت جلسات دیگری مجدداً تشکیل دهد.
بلافاصله پس از تصویب قطعنامه و در همان جلسه شورای امنیت، دبیرکل طی سخنانی اظهار داشت:
قطعنامه ای که اینک تصویب شد، اوج تلاشهای مشترک اعضای شورای امنیت به عنوان نمایندگان جامعة بین المییی برای برقراری راه حلی جامع، عادلانه و شرافتمندانه برای منازعه ایران و عراق است. برای پایان بخشیدن به جنگ در این منطقه لازم است که سیاستهای ملی همه اعضاء هماهنگ با نیات اعلام شدة شورا گردد. در این جهت، پاراگراف اجرایی قطعنامه مسئولیت مشترکی را برای همة کشورهای عضو سازمان ملل متحد در پی دارد... یک قدم اساسی با مشورت دو کشور و سایر کشورهای منطقه. برقراری ترتیباتی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد بود. در مورد مسئولیت منازعه در اسرع وقت با مشورت دوطرف احتمال تشکیل هیئت بی طرف برای رسیدگی به موضوع هدف اصلی خواهد بود... بیایید همه با هم همکاری کنیم، شما اعضای شورا، ایران و عراق و من به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد.  

در گذشت ابن هیثم : 

در چنین روزی در سال  430هجری قمری ابن هیثم» دانشمند برجسته اسلامی در گذشت .  ابن هیثم یکی از بزرگترین فیزیکدانان  مسلمان  بود ودر حوزه فیزیک خدمات شایانی به جامعه جهانی ارائه کرد . نام او به عنوان یکی از دانشمندان به نام فیزیک امروزه در میان کتب اندیشمندان غربی به بزرگی یاد می شود و بسیاری از اندیشمندان مسحی او را « الحسن»  می نامند . وی  از بزرگترین محققان‏  علم مناظر در تمام دوره هاست . ابن هیثم درحوزه نور وقواعد انکسار و انعکاس آن تلاش های گسترده ای به انجام رساند و منشا کشفیات بعدى شد.  وى بهر حال بهترین تجسم روح تجربى بود .


روز استقلال کلمبیا از اسپانیا :
این کشور در منطقه استوایی شمال آمریکای جنوبی ، بین پاناما و برزیل در ساحل در یای کاراییب و اقیانوس کبیر قرار دارد . نژاد مردم آن سفید ، سیاه ، سرخ و دو رگه است . زبان مردم این کشور اسپانیولی و مذهب اکثریت آنان کاتولیک است . این کشور در چنین روزی در سال 1819 از اسپانیا مستقل شد و در پنجم  نوامبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان مل متحد در آمد . نوع حکومت کلمبیا  جمهوری است و پایتخت آن بوگوتا نام دارد .
 
" نیل آرمسترانگ " و ادوین یوز آلرین " در  کره ماه :
 


آپولو 11، در ساعت هفده و دو دقیقه روز چهارشنبه بیست و پنج تیر ماه سال 1348 برابر ساعت نه و سی و دو دقیقه پیش از ظهر شانزدهم جولای سال 1969 میلادی از جزیره مریت فلوریدا به سوی کره ماه پرواز کرد . در داخل کابین فرماندهی آپولو 11 فرمنانده سفینه ، آرمسترانگ و در مکان دیگر آن  ادوین یوز آلرین  حضور داشتند . در فاصله چهار روز ی که قطار فضایی بین ماه و زمین حرکت می کرد ، کار دستگاههای سفینه آنان دقیق بود وفقط مسیر آن تصحیح می شد . سر انجام لحظه موعود فرارسید ، لحظه ای که کره ماه به تسخیر انسان در آمد . در ساعت یازده و سی هشت دقیقه روز یکشنبه بیستم جولای سفینه به آرامی به روی کره ماه نشست .

تولد فرانچسکو پتراک :
این شاعر ایتالیایی در چنین  روزی در سال 1304 میلادی دیده به جهان گشود . "ایتالیا میا "عنوان مهمترین اثر این شاعر نامدار  است .

تولد اریک کارفلت :
این شاعر سوئدی در چنین روزی در سال 1864 به دنیا آمد . وی در سال 1918 جایزه نوبل را برد اما از در یافت آن امتناع کرد . "متولد شده پس از مرگ پدر" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد توماس برگر :
این رمان نویس آمریکایی در چنین روز ی در سال 1924 به دنیا آمد . "بخش های حیاتی" و" بزرگمرد کوچک "عناوین مهمترین آثار این نویسنده مشهور اند .

تولد کارلوس سانتانا :
این آهنگساز مشهور مکزیکی در چنین روزی در سال 1947 به دنیا آمد . "زن جادویی" و" سانتانا "عناوین مهمترین  آثار موسیقایی اویند .

درگذشت فدریکو روکاری :
 روکار، نقاش موضوع گرای ایتالیایی در چنین روزی در سال 1609 میلادی دار فانی را وداع گفت . زمان تولد وی نامعلوم است .

منبع: خبرگزاری مهر

29/04/59
صدام: ضمن اصول اعلام شده منشور ملی اصل روشنی وجود دارد كه دخالت و عدم توسط به زور در مورد كشورهای همجوار جهان عرب را بیان مي‌كند براساس همین اصل مسئله ایران مطرح مي‌شود البته بعد از اینكه ایران با واقع‌بینی و شهامت مسئله حقوق اعراب را مدنظر قرار دهد و از جزایر سه گانه عقب‌نشینی كند.

صدام: اكنون ما نیروی نظامی كافی برای بازپس گرفته سه جزیره عربی اشغال شده توسط ایران را فراهم كرده‌ایم ما از هنگام اشغال این جزایر در مارس 1975 نه سكوت كرده‌ایم و نه دچار رخوت ... بلكه توان و قدرت نظامی اقتصادی خود را در مدت هفت سال افزایش دادیم.

29/04/61
آمادگی نیروهای واكنش سریع برای مانورهای نظامی در خلیج

اتك عراق در محور تیپ بعثت: در ساعت 8:40 دقیقه عراق موفق به تصرف خاكریز تیپ بعثت شد. این تیپ یپ با یك حمله در ساعت 10 مجدداً خاكریز را در اختیار گرفت، اما دشمن با تمركز انبوه آتش بر نیروهای خودی، بار دیگر خاكریز را پس گرفت. در آخرین ساعات امروز تیپ بعثت در سومین حمله خود ضمن كشتن چهل تن و انهدام 4 تانك، خاكریز را باز پس گرفت.

 براثر گلولهباران آبادان ، 7 تن شهید و 73 تن مجروح شدند. در پی بمبارانهای پیاپی شهر ایلام، مردم این شهر به مناطق اطراف كوچ كردند. امام جمعه ایلام: تا زمانی كه پدافندهای ضدهوایی مستقر در منطقه نتوانند مانع حملات جنگندههای دشمن شوند، مسئولیت شرعی خود میدانم كه به مردم اعلام كنم كه د رخارج از شهر اسكان گزینند. ورود 30 دستگاه تریلر حامل مهمات از منطقه مرزی "نویسیب" كویت به عراق. نامه نمایندگان استان همدان به رؤسای مجالس كوبا، یوگسلاوی، هند، الجزایر، سوریه، لیبی، كویت: حملات ارتش عراق به مناطق مسكونی را محكوم كنید. نامه وزارت امورخارجه به شورای امنیت درباره قطعنامه 514: قطعنامه از شناسایی متجاوز و اشغال طفره رفته است.

 سكوت 22ماهه شورای امنیت نشان میدهد كه این شورا عمداً از مسئولیتها سرباز زدهاست. ریگان در بحرین: امریكا برای دفاع از منابع امنیت ملی خود در خاورمیانه آماده است. ایران، یمن جنوبی، لیبی و سوریه در نامهای خطاب به رئیس شورای امنیت به برگزاری مانور امریكا در خلیج فارس و تشكیل نیروی واكنش سریع اعتراض كردهاند. تایم: ایران با همكاری لیبی و یمن جنوبی در حال طراحی توطئههایی برای سرنگونسازی دولتهای خلیج فارس است.

اعضای شورای سفیران عرب در انگلستان تصمیم گرفتند در تمام سطوح رسمی و مطبوعاتی ابعاد حمله ایران به عراق را برای مردم كشورهایشان توضیح دهند. دولت موریتانی با احضار هیئتهای دیپلماتیك كشورهای عربی از آنان خواست تا مراتب نگرانی موریتانی را از حمله ایران به عراق، به اطلاع دولتهای خود برسانند. حسین شاه اردن: «پیروزی ایران به ضرر منطقه و ملت عرب است و آینده ملت اردن را به خطر میاندازد.» انتقاد وی از امریكا به دلیل خودداری این كشور از فروش سلاح به عراق: موجودیت اسرائیل برای ما مورد سؤال نیست بلكه جنبش اسلامخواهی كه از ایران جهت میگیرد، خطر بزرگی برای منطقه است. باید برای نابودی این جنبش قیام كرد. تایمز مالی: بندر عقبه اردن به مثابه شاهرگ حیاتی برای واردات عراق مبدل شده است.

 اردن شدیداً نگران تشكیل دولت شیعه در عراق است. "میرحسین موسوی" نخستوزیر، پس از دیدار با رئیسجمهور و رئیس مجلس الجزایر: «به مقامهای الجزایری گفتم كه كشورهای منطقه نباید هیچگونه هراسی از ایران داشته باشند.» وی پس از الجزایر به لیبی سفر كرد. گزارش قائم مقام وزیر امورخارجه از گفتوگوهای میر حسین موسوی با مقامهای لیبیایی: مبارزه با صدام و رژیم صهیونیستی مورد توافق طرفین قرار گرفت. مقاله نشریه "لوسآنجلس تایمز" درباره هدف عراق از تجاوز به ایران و هدف ایران از عملیات رمضان، همچنین وضعیت اقتصادی عراق با توجه به جنگ و نقش دولتهای عربی منطقه خصوصاً عربستان در وضعیت اقتصادی عراق. مقاله مجله "اشپیگل" درباره روابط تجاری آلمان و عراق و فعالیت شركتهای تجاری آلمان در عراق و تأثیر پیروزی احتمالی ایران در این روابط: ارزش سفارشهای عراق از آلمان 25 میلیارد مارك تخمین زده میشود. پیروزی ایران میتواند میلیاردها مارك خسارت به آلمان وارد كند و 35 هزار كارگر آلمانی را بیكار كند.

29/04/62

عملیات والفجر 2 در منطقه حاج عمران

29/04/65
واحد بسیج سپاه: «به میزانی كه دانشآموزان در جبههها حضور داشتهباشند از مدت خدمت نظام وظیفه آنان كاسته خواهد شد.» گسترش اردوگاههای آموزشی قدس؛ پیریزی دو هزار پایگاه مخصوص آموزش خواهران بسیج؛ اعزام 7000 تن از دانشجویان تربیت معلم به جبهه، اعزام دو لشكر بسیجی از خراسان؛ آیتالله خامنهای در مراسم اعزام ایندو لشكر: «ما هدف متجاوزانه نداریم ولی ناچاریم متجاوز را با دنبال كردن در اعماق خاكش مجازات كنیم.» رئوس سخنان آیتالله خامنهای در اجتماع مردم مشهد: حركت در جهت ریشهكن كردن حزب بعث؛ توطئه كاهش قیمت نفت؛ طرح سپاه برای تشكیل 500 گردان.

 تفسیر رادیو اسرائیل از ادامه اعزام نیرو و وعده مسئولان نظام به پایان جنگ تا آخر سال جاری. طرح جدید مجلس درباره مجازات مشمولان غایب و فراری. وزیر اطلاعات عراق: بیش از 750 هزار رزمنده ارتش خلق عراق در حالت آمادهباش هستند. عراق آمادهاست تا بار جنگ را اگر صد سال هم به طول انجامد، تحمل كند. فرمانده نیروی هوایی عراق: هدف نیروی هوایی محروم ساختن تهران از همه امكاناتی است كه در عملیات خود علیه عراق استفاده مینماید. پیام ریگان به صدام: امریكا و بغداد باید به همكاریهای خود در جهت یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ ادامه دهند. تأكید مجدد دكوئیار بر لزوم حمایت از طرح 8 مادهای خود برای توقف جنگ؛ نماینده عراق در سازمانملل: «پذیرش آتشبس شرط قبولی طرح 8 مادهای نیست بلكه این طرح باید به صورت یك مجموعه واحد پذیرفته و اجرا شود.» كاردار موقت ایران در سازمان ملل: موضع ایران همانند گذشته در مورد طرح 8 مادهای ثابت است.

 متن طرح دكوئیار. گزارش ساوت درباره استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی و منابع تأمین كننده این مواد. پیام نخستوزیر فرانسه به صدام؛ حمایت مجدد مبارك از صدام؛ السفیر: به دنبال پیروزیهای اخیر رزمندگان ایرانی، سران سازشكارعرب با یك تحرك تازه سعی در نجات صدام دارند. دیدار صادقالمهدی نخستوزیر سودان از ایران در اواخر ماه آینده. پیام رهبر لیبی را فرستاده ویژه وی به رئیسجمهور ایران تسلیم كرد. دیدار معاون بینالملل وزارت نفت با سرگرد جلود عضو شورای فرماندهی لیبی در طرابلس. گزارش رادیو هند از چگونگی بازپرداخت بدهی دویست میلیون دلاری عراق به هندوستان.

29/04/66
پیشنهاد تشكیل نیروی دریایی سازمان ملل از سوی كمپانیهای كشتیرانی در خلیج فارس
29/04/67
جان وایت، معاون وزیر خارجه امریكا: تصمیم ایران به منزله پیروزی مهمی برای سیاست خارجی ریگان به شمار مي‌رود.

تهدید آمریكا مبنی بر توی هرگونه قطعنامه شورای امنیت كه حاوی محكومتی امریكا در حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی ایرباس باشد

دكوئیار: مذاكرات فوری با طرفین درگیر برای اجرای قطعنامه 598 آغاز شده است

درخواست ایران برای تشكیل اجلاس فوری شورای امنیت بدنبال حملات هوایی روز گذشته عراق

درخواست آلمان غربی از ایران و عراق برای همكاری با دبیركل درجهت آتش‌بس

اعلام آمادگی دولت ژاپن در مشاركت برای بازسازی بعد از جنگ در ایران و عراق

به تعویق افتادن اعلام تصمیم شورای امنیت نسبت به شكایت ایران از آمریكا

آتش‌بس جنگ به اوپك اجازه خواهد داد دوباره كنترل خود را بر تولید نفت اعمال نماید.

جرج شولتز: پس از حل مسائل در خلیج فارس حضور نیروی دریایی آمریكا در خلیج كاهش مي‌یابد.

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo