شهید آوینی
 
گزارشی از نمایشگاه «یادگاه شهدای دانشجو» در دانشگاه تهران

هفته گذشته نمایشگاهی با عنوان یادگاه شهدای دانشجو در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. نمایشگاهی از قاب های مشکی رنگ، "چفیه" و "پلاک"و ...

اولین چیزی که در بدو ورود به نمایشگاه یادگاه شهدای دانشجو چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کرد، قطعه شعری بود که بر سر در ورودی این نمایشگاه نصب شده بود.

رفته بودم سر حوض تا ببینم شاید
عکس تنهایی خود را در آب
آب در حوض نبود ماهیان می گفتند:
تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی
هست کن و بگو:
ماهی ها، حوضشان بی آب است

سالنی بزرگ در باشگاه دانشجویان به این نمایشگاه اختصاص یافته، سالنی خالی از بازدید کننده که در عین سکوت باز هم مظلومیت شهدا را فریاد می زند. شهدایی که این بار از میان همین دانشگاه تهران و نیمکت های آن به جبهه های جنگ رفته اند.

نمی دانم چه کسی باید خوشحال باشد. ما که راه یابی به دانشگاه را موفقیتی بزرگ می دانیم یا کسانی که دانشگاه را برای پاسخ به دعوت حق رها کرده اند.

اما حسین یکی ازمعدود بازدیدکنندگان نمایشگاه که به سختی حاضر به صحبت شد خلاف این نظر را دارد و معتقد است، علیرغم این که نمایشگاه برای عموم است اما کسانی باید به نمایشگاه بیایند که درک درستی از آن داشته باشند.

او می گوید، این که چند نفر از نمایشگاه دیدن می کنند مهم نیست، این که از همین تعداد اندک هم کسانی باشند که تاثیر بگیرند و دست پر بروند ارزشمند است. این گونه نمایشگاه ها، کارهای کوچک است که سبب ترویج فرهنگ غنی و ریشه دار جهاد و شهادت می شود.

اگرچه نسل ما تنها آژیرهای وحشتناک و خاطرات پدرانمان را از جنگ به یاد دارد، اما ماکتی که در نمایشگاه طراحی شده بود به خوبی روزهای تاریخی نبرد حق علیه باطل را به تصویر می کشاند.

با دیدن تصاویر نقاشی شده شهدا و حماسه آفرینی های آنها در قاب های مشکی رنگ، آذین شده با چفیه و پلاک، حتی اگر هنرمند هم نباشی تو را به فکر فرو خواهد برد که آن روزها این جوانان چه در سر داشته اند و ما امروز...

البته شاید هم کمی بی انصافی است، این نمایشگاه نشان می دهد که بسیاری از جوانان ما تنها عقایدشان را به روز کرده اند ولی آن ها را از یاد نبرده اند. عکس شهید آوینی و نقاشی یک شهید بسیجی در کنار هم به خوبی نشان دهنده این موضوع است که جوانان ما به خصوص دانشجویان شهدا را از یاد نبرده اند.

گفتنی است، نمایشگاه آثار هنرمندان سراسر کشور در خصوص طرح یادگاه شهدای دانشجو، 20 تا 25 تیرماه سال جاری توسط اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo