شهید آوینی
 
فراخوان جهانی به منظور نگارش کتاب در مورد حضرت زینب (س)

به منظور جمع آوری آثار متنوع مربوط به حضرت زینب (س) و انتشار آنها در قالب یک کتاب ، از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق ، فراخوانی جهانی صادر شده است.

عناوین وموضوعات این مسابقه ، برای جمع آوری اطلاعات و تحقیقات فعالان و اندیشمندان ، در سه زمینه مختلف پیش بینی شده است .

مطالعات تاریخی ، مطالعات ادبی و شعری و مطالعات فکری و آفاق آینده ، سه موضوع پیش بینی شده برای این مسابقه است .

در بخش "مطالعات تاریخی" ، شخصیت حضرت زینب(س) در مراجع - مصادر ومنابع تاریخ اسلامی ، تحلیل جغرافیائی از مسیر کاروان اسیران وحضرت زینب(س) همراه با نقشه مستند ، جایگاه حضرت زینب(س) در رابطه با حدیث کساء ، مسند حضرت زینب(س) در فقه -حدیث و تفسیر و حضرت زینب(س) بعنوان اسیر نمونه و زنده در تاریخ  بعنوان موضوعات فرعی در نظر گرفته شده است .

نقش حضرت زینب در شکل گیری مفهوم تشیع در دوره صدر اسلام ، وفات حضرت زینب (س) و مرقد آن در شام ، حضرت زینب و نقش آن در شکل گیری جنبشهای شیعی پس از حادثه کربلا ،  کتابنامه حضرت زینب و نسخه های خطی وآثار کتبی که در مورد سیره حضرت زینب(س) در کتابخانه های شام - مصر- عراق وایران تدوین شده است و همچنین  حضرت زینب(س) در سفرنامه ها ، فرهنگ نامه ها و فهرستها از دیگر موضوعات فرعی پیش بینی شده برای بخش " مطالعات تاریخی " است .

خطبه ها ودعاهای حضرت زینب (س) و ابعاد ادبی آن ، نقش قرآن کریم در گفتمان وخطبه های حضرت زینب ،  ارتباط نهج البلاغه وبعد بلاغی در کلمات حضرت زینب، شاعرانی که از قرن اول تا قرن دهم هجری در مورد حضرت زینب(س) شعر سروده اند ، تحقیق وبررسی در مورد قصایدی که به حضرت زینب (س) منسوب است و  حضرت زینب در شعر عربی از جمله مباحث فرعی است که در بخش " مطالعات ادبی و شعری " جای می گیرد .

در بخش " مطالعات فکری و آفاق آینده " نیز مطالبی چون حضرت زینب(س) بعنوان الگوی مقاومت و کرامت انسانی ،  تعلیم وتربیت در جهان اسلام ، حضرت زینب(س) و چالشهای تبلیغات دینی ، مفهوم دین و دینداری در کلام حضرت زینب(س) و حضرت زینب(س) وتحول در خطاب دینی ومنبر حسینی جای می گیرد .

مفهوم توسل وشفاعت به مقام حضرت زینب (س) در نگاه تشیع ، حضرت زینب (س) وچالشهای آزادگی دینی ،  حضرت زینب(س) وگرایش به صلح وزندگی مسالمت آمیز ،  حضرت زینب(س) بعنوان الگوی اندیشه ومسئولیت پذیری ،  نقش سیاسی زن وحضرت زینب بعنوان یک الگو ، از دیگر موضوعات فرعی بخش " مطالعات فکری و آفاق آینده " است .

بر اساس اعلام رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق ، علاقمندان برای شرکت در این مسابقه  تا  22 بهمن امسال ، برای ارسال آثار خود فرصت دارند .

این مسابقه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با همکاری دفتر نمایندگی ولی فقیه در سوریه ، مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تهران  ومرکز تحقیقات ومطالعات حضرت زینب (ع) برگزار می شود .

بر اساس این گزارش ، حضرت زینب (س) پنجم جمادی الاوّل سال پنج هجری در خانواده عصمت و طهارت چشم به جهان گشود. پیامبر(ص) او را  "زینب" نام گذارد . معنای این نام مبارک همانطور که در " لسان العرب " آمده  درخت خوش منظر وخوش بو است .

حضرت زینب (س) با فرزند عمویش عبدالله فرزند جعفربن ابوطالب که به شجاعت و مروّت و کرامت معروف بود ازدواج کرد و حاصل این ازدواج مبارک فرزندانی شایسته بنام علی ، عون ، محمد ، عباس و ام کلثوم است.

حضرت زینب برادر خود سالار شهیدان را در واقعه کربلا با تمام وجود یاری کرد و دو فرزند وی محمد و عون نیز در این واقعه جانگداز به شهادت رسیدند.

این بانوی قهرمان در حقیقت مادر دو شهید است ، مادری که با عقل ، فکر، حکمت وشجاعت ، مشعلدار حقیقت و حق بود و اگر مبارزات سلحشور او نبود از کربلا و چهره درخشان مجاهدان اسلام چیزی باقی نمی ماند. 

این بانوی بزرگوار در 15 ماه رجب  سال 62 هجری وفات یافت. 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo