شهید آوینی
 

از لابه لای سخنان رییس جمهور منتخب

گزاره‌های فرهنگی محمود احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد رییس جمهور منتخب ملت در ایام رقابت‌های تبلیغاتی اظهار نظرها و گزاره‌های فرهنگی خود را هرچند كلی بیان كرده است، طبعا آنچه در زیر می‌آید بخشی از دغدغه‌های فرهنگی رییس جمهور منتخب است كه پس از استقرار دولت از شفافیت و از انسجام بیشتری برخوردار خواهد شد.

 این عبارات و گزاره‌ها از این قرار است:
- فكر و فرهنگ مرز نمی‌شناسد و مانند عطر گل منتشر می‌شود.
- انقلاب اسلامی یك انقلاب فرهنگی است و باید مراكز تولید فرهنگ را متحول كند.
- هدف از انقلاب فرهنگی، ساختن یك دانشگاه مستقل مولد علم بوده است.
- مشكلات فرهنگی ما متاثر از عدم حضور فعال مردم در عرصه فرهنگ است.
- حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی، مساجد و حسینه‌ها، پایگاه‌های اصلی فرهنگ‌ساز در جامعه اسلامی محسوب می‌شوند و باید همه توان خود را صرف حمایت مادی و معنوی و سخت افزاری و نرم افزاری از این پایگاه‌ها كنیم.
- دانشگاه‌های ما باید به كانون‌هایی برای تربیت انسان‌های فرهیخته، عالم، فهیم و خردمند و با كیاست تبدیل شوند تا بتوانند افراد صاحب صلاحیتی را برای مدیریت نظام جهانی پرورش دهند.
- اغلب كارهای فرهنگی جاری جهت روشنی ندارند و به همین دلیل فعالیت‌های فرهنگی در دست اقدام جواب نمی‌دهد.
- ما باید از حالت انفعال خارج شویم و نشانه خروج از انفعال، حركت مثبت و اثباتی است. بر ملا كردن بی‌مایگی و فرومایگی فرهنگ غرب یك بعد آن است و بعد دیگر نیز اثباتی است كه باید زیبایی‌ها و عظمت انقلاب و دین و فرهنگ خود را به رخ جهانیان بكشانیم و متناسب با زمان پاسخ درستی به نیازها بدهیم.
- آزادگی در اسلام علوی ارمغانی بی‌همتا برای بك مسلمان است و این آزادی با فرهنگ حزبی وارداتی كه هدفش فقط كسب قدرت به هر قیمت است، همسازی ندارد.
- انسجام ملی در سایه هدف گذاریهای دائم و نو به نو و مترقی، حاصل می‌شود و اگر این هدف گذاری نباشد، نیروها كار ضربه زدن به یكدیگر و خنثی كردن توان و استعدادهای هم را شروع می‌كنند.
- برخورد با نماد ناهنجار‌ی‌های ضد اجتماعی و ضد فرهنگی چاره ساز نیست و در ارتباط با رفتارها و تمایلات نامطلوبی كه افراد از خود بروز می‌دهند باید با یك رویكرد عالمانه، با یافتن ریشه‌ها بپردازیم.
- در عرصه مدیریت كلان كشور باید به سراغ ریشه‌ها رفت و كار فرهنگی ریشه‌ای را مورد توجه قرار داد.
ما یك ملت مسلمان و ایرانی هستیم و سابقه تاریخی و ویژگی‌های برجسته افتخار آمیزی در علم و هنر و صنعت و ریاضیات و پزشكی و سایر زمینه‌ها داریم و یك آینده درخشان نیز انتظارمان را می‌كشد، آینده‌ای كه به ما حركت و به گذشته به ما هویت می‌دهد.
- هر جا كه هویت یا ارتباط با گذشته و همچنین ارتباط با آرمان‌ها دچار مشكل بشود، رفتارهای نامتعادل مجال بروز پیدا می‌كند. بنابراین محور اصلی فعالیت‌های ما باید مبتنی بر بازیابی هویت و خودباوری و توجه به اهداف بلند باشد و این امر لازمه برخورد ریشه‌ای به معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی است.
- هر اقدامی كه ما در زمینه فرهنگ انجام می‌دهیم باید معطوف به دو نكته باشد و بدون رعایت این دو نكته كار فرهنگی معنا ندارد. نكته اول این كه اقدامات ما باید هویت ما را تثبیت كند و تجلی بخشد.
یعنی ما را به گذشته تاریخی و توانمندی‌هایمان برگرداند تا بهتر خودمان را بشناسیم. از محورهای تهاجم فرهنگی دشمن همین سلب هویت است.
- پس اولین اقدام ما باید این باشد كه تمام سنت‌های خوب و درست ایرانی، تمام برجسته‌‌گی‌های فرهنگی، گذشته افتخار علمی و فرهنگی و... دانشمندان ایرانی همگی معرفی شوند. حفظ میراث فرهنگی هم همین است كه این كارها و افتخارهای گذشته خود را حفظ و دوباره مطرح كنیم.
- نكته دوم آرمان‌های ماست. در طول تاریخ ملت ما همواره آرمان‌های بزرگ و انسانی الهی داشته است. ما جزو معدود ملت‌هایی هستیم كه همیشه الهی بوده‌ایم.
در طول تاریخ حتی یك سند پیدا نمی‌كنید كه ملت ایران موحد نبوده باشد و این خیلی مساله مهمی است. این كه ملت ایران به راحتی اسلام را پذیرفت، ریشه در آن داشت كه ملت ایران به لحاظ فرهنگ و تمدن برتر از كسانی بودند كه آنها را به اسلام فراخواندند.
- ما باید آرمان‌ها را مقابل جریانی كه آرمانخواهی را تخطئه می‌كند به طور جدی مطرح كنیم.
- ما باید توجه داشته باشیم كه آرمانحواهی با ایده‌ آلیسم تفاوت می‌كند. هر چند گروهی سعی می‌كنند با القای این شبهه، مانع چنین حركتی شوند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo