شهید آوینی
 
نخستین كامپیوتر ساخت داخل به زودی به تولید انبوه مي‌رسد
 وزیر صنایع معادن گفت: نخستین كامپیوتری كه از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در داخل ساخته شده، به زودی به تولید انبوه مي‌رسد.

 

اسحاق جهانگیر كه مراسم روز صنعت و معدن و در حضور سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سخن مي‌گفت، افزود: یكی ازمتخصصین ایرانی ساكن در خارج از كشور كامپیوتری را طراحی كرده كه یكی از شاهكارهای فنی و تخصصی صنعت ایران خواهد بود.
وی یادآوری شد: این كامپیوتر به گونه‌ای طراحی شده كه حتی افراد بالای 40 سال و یا افرادی كه اطلاعات بسیار كمی در این بخش دارند، قادر به استفاده از این كامپیوتر خواهند بود.

وی ساخت این كامپیوتر را یكی از افتخارات دولت خاتمی دانست و یادآوری شد: از سوی دیگر صادرات صنعتی و معدنی كشور كه در سال76 تنها 6/1 میلیارد دلار بود در سال گذشته به 5 میلیارد دلار رسید و هم اكنون 72 درصد صادرات غیرنفتی كشور متعلق به نسبت و معدن است.

جهانگیری گفت: در دوران خاتمی از واردات پنیر و آب نمك به صدور خدمات فنی و مهندسی رسیدیم میزان سرمایه‌گذاری دربخش صنعت و معدن كشور در طول برنامه سوم 6/19 درصد رشد داشته است.

وی تدوین استراتژی توسعه صنعتی را از موفقیتهای بزرگ بخش صنعت و معدن كشور در دوران خاتمی ذكر كرد و اظهار داشت: در مجلس هفت نیز مركز پژوهشهای مجلس تدوین این استراتژی را از نظر حقوقی پیگیری كرد كه در نهایت به این نتیجه رسید كه از نظر قانونی تدوین استراتژی توسعه صنعتی به عهده وزارت صنایع ومعادن گذاشته شود.

وزیر صنایع و معادن تاكید كرد: استراتژی توسعه صنعتی به عنوان سند مهم در تاریخ صنعتی و معدنی كشور باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت صنایع و معادن و دولت برای مدیریت دوره گذار كشور از اقتصاد دولتی به توسعه صنعتی، یادآور شد: براین اساس وزارت صنایع و معادن سعی كرد تا نقش خود را از بنگاه داری به سیاستگذاری تغییر دهد و در این جهت مداخلات اداری رابه ساز و كارهای اقتصادی و شناخت را تبدیل كرد.

وی گفت: براین اساس بسیاری از دخالت‌ها كه با عنوان‌های مقدسی نظیر حمایت ازتولیدشكل گرفته بود و نیز مداخلات دولت در قیمت‌گذاری كه با عنوان حمایت از مصرف كننده انجام می شد، برداشته شد و این اقدامات نقش جدی را در ایجاد انگیزه بخش خصوصی برای فعالیت در بخش صنعت ومعدن دانست.

جهانگیری به اقدامات وزارت صنایع و معادن در بخش خصوصی سازی اشاره كرد و افزود: براین اساس سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران طی دو سال 17 هزار میلیارد ریال سهام تحت پوشش خودرا به مردم واگذار كردند.

وی گفت: تمام شركت‌های بانك صنعت و معدن نیز كه تا پیش از این بیشتر به شركت‌های تحت پوشش خود وام مي‌دهد، از این بانك جدا شده و به مردم واگذار شد.

وزیر صنایع ومعادن با بیان این كه در طول برنامه 5 ساله سوم برای نخستین بار در كشور شاهد یك رشد دو رقمی در بخش صنعت و معدن كشور بودیم، خاطرنشان كرد: هم اكنون نیز 900 طرح صنعتی با اعتبار 3/6 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی كه یكی از افتخارات دولت خاتمی است، گشایش اعتبار شده است.

وی تاكید كرد: قرار گرفتن یك پشتوانه سیاسی قوی در بالاترین سطوح كشور در دولت خاتمی مهمترین عامل در ایجاد انگیزه و توسعه وتحرك در بخش صنعت و معدن كشور بود.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo