شهید آوینی
 
هزار سال عاشقی در نفیس‌ترین قرآن چاپی ایران

نفیس‌ترین قرآن چاپی ایران مجموعه ای دو جلدی و گرانبها از 180 نسخه خطی قرآن مجید است كه طی هزار سال اخیر توسط هنرمندان و خطاطان ایرانی كتابت شده و اكنون در مصحف ایران گردآمده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، این مجموعه سه جلدی است كه در تدوین آن تلاش شده تا سبك‌های مختلف هنری در زمینه‌های تذهیب، خط، جلد قرآن‌های ارزشمند گذشته و سیر تحولات و تغییرات آن نمایش داده شود. این نسخ خطی به همت سید محمد باقر نجفی جمع‌آوری شده است.

این مصحف در دو جلد گالینگور و طلاكوب در 7 هزار و 600 صفحه به صورت گلاسه تمام رنگی و زرین و یك مجله 136صفحه‌ای شامل شرح نسخ و معرفی كاتبان آن به زبان فارسی، عربی و انگلیسی توسط انتشارات Manuska واقع در كلن آلمان منتشر شده است.

نفیس‌ترین قرآن چاپی ایران از لحاظ ترتیب آیات، مجموعه یك قرآن كامل است و ترتیب انتخاب نسخ به گونه‌ای است كه ابتدای مصحف به خط كاتبان قرن چهارم و انتهای آن به كتابت خطاطان معاصر است. همچنین هدیه‌ای این مصحف شش میلیون و 800 هزار ریال است.

مصحف ایران در چهار هزار نسخه در آلمان انتشار یافته كه دو هزار نسخه از آن در خارج از كشورمان به فروش رسیده است. همچنین موسسه نشر شهر مسئول نشر و توزیع سایر نسخه‌های این مصحف در ایران است.

گفتنی است نفیس‌ترین قرآن چاپی ایران هم اكنون در نمایشگاه دائمی قرآن كریم واقع در خیابان پاسداران، سه‌راه‌ضرابخانه، خیابان شهید ناطق‌نوری(زمرد) به نمایش گذاشته شده است.
 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo