شهید آوینی

امروز دوشنبه بیست و سوم خرداد سال 1384 هجری شمسی مقارن است با ششم جمادی الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با سیزدهم ژوئن 2005میلادی .

در گذشت بانو مجتهده امین :


در چنین روزی در سال 1363 ه ش حاجیه خانم امین معروف به بانوی مجتهده ایرانی در سن نود و هفت سالگی دار فانی را وداع گفت . پدر آن بانوی مجتهده  سید محمد على، امین التجار اصفهانى بود.بانو مجتهده امین پس از ط مقدمات علوم به تحصیل و فراگیری علوم صرف، نحو، بلاغت، تفسیر، علم حدیث، فقه، فلسفه و عرفان پرداخت و با وجود مشکلات متعدد ، تحصیل علم را تا 
سطوح عالیه  ادامه داد . مرتبت والای علمی ایشان  در چهل سالگى مورد تأیید علما و مراجع عظام تقلید روز گار  قرار گرفت  و در این زمان بود  که وی  به در یافت درجه اجتهاد نایل آمد  . بانو امین از چهل سالگى تا پایان عمر ضمن تاسیس برخی مکان های علمی و فرهنگی برای بانوان به تألیف کتب و  تدریس  علوم دینی مشغول بود . از جمله آثار وی می توان به  اربعین الهاشمیه (عربى)، جامع الشتات (عربى)، معاد یا آخرین سیر بشر ، النفحات الرحمانیه فى الواردات القلبیه (عربى)، اخلاق،  تفسیر مخزن العرفان (فارسى) ، روش خوشبختى و توصیه به خواهران ایمانى مخزن اللالى در مناقب مولى الموالى على علیه السلام ، سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء  اشاره کرد .

فرمان امام خمینی ( ره ) بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی :

در چنین روزی در سال 1359 ه ش حضرت امام خمینی ره فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند . در قسمتی از فرمان ایشان آمده است :«مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می‏باشد اعلام شده است و تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصاً دانشجویان با ایمان متعهد نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه گران که هم اکنون گاه گاه آثارش نمایان می ‏شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی‏ فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند. ادامه این فاجعه که مع الاسف خواست بعضی گروه های وابسته به اجانب است، ضربه ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد و تسامح در این امر حیاتی، خیانتی عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است. بر این اساس به حضرات آقایان محترم محمدجواد باهنر، مهدی ربانی املشی، حسن حبیبی، عبدالکریم سروش، شمس آل احمد، جلال الدین فارسی و علی شریعتمداری مسؤولیت داده می ‏شود تا ستادی تشکیل دهند و از افراد صاحب نظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیل کرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی دعوت نمایند تا شورایی تشکیل دهند و برای برنامه‏ ریزی رشته‏ های مختلف و خط مشی فرهنگی آینده دانشگاه ها، براساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته، متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی اقدام نمایند».

آغاز عملیات بیت المقدس هفت :

در چنین روزی در سال 1367 ه ش عملیات بیت المقدس هفت در منطقه عمومی شلمچه آغاز شد . رزمندگان اسلام در این عملیات  با حمله به مقر دشمن  موفق شدند ، یگانهایی از دشمن ازبعثی را  منهدم کرده  و تلفات و خساراتی را بر آنها وارد آورند  .

نخستین مبارزه علیه  صهیونیست ها : 
درچنین روزی در  سال 1921 میلادی  ، برای  نخستین بار شورش بزرگ اعراب  ساکن فلسطین ،  علیه صهیونیست های اشغالگر  آغاز شد.این نخستین حرکت جمعی ساکنان اصلی فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست محسوب می شود .

در گذشت امیل زولا :
درچنین روزی در سال 1320 ه ق امیل زولا نویسنده برجسته  به دنیا آمد . او از نویسندگانی است که در آثار خود به بیان مسایل اجتماعی می پردازد  . خانواده روجون ماکار و حقیقت عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد ویلیام بالتر یتز :
در چنین روزی در سال 1865 میلادی  یتز شاعر مشهور ایرلندی به دنیا آمد . وی به سال 1923 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

تولد لویی دبیلو آلوارز :
در چنین روزی در سال 1911 میلادی  آلوارز فیزیکدان مشهور آمریکایی به دنیا آمد . وی به سال 1968 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

در گذشت اسکندر کبیر :
در چنین روزی در سال 323 قبل از میلاد  ، اسکندر کبیر در بابل در گذشت .

قدیمی ترین پیمان اتحاد :
در چنین روزی در سال 1373 میلادی قرار داد اتحاد انگلستان - پرتغال میان سران دو کشور به امضا رسید . از این قرار داد به عنوان قدیمی ترین پیمان اتحاد در غرب یاد می کنند .

  تلاش برای آزادی :
در چنین روزی در سال 1980 شورای امنیت سازمان ملل متحد از آفریقای  جنوبی خواست دستور آزادی نلسون ماندلا را صادر کند .

آغاز پادشاهی فهد :
در چنین روزی  در سال 1982 میلادی پس از مرگ شاه خالد در سن شصت و نه سالگی ، پادشاهی فهد  در عربستان سعودی آغاز شد . 
   
تولد پاولووا:
در چنین روزی در سال  1807 میلادی ، "یاولووا "یکی از مشهورترین شاعران روسیه به دنیا آمد . وی نخستین مجموعه شعر را را در سال 1838 میلادی به بازار نشر عرضه کرد . 

 تشکیل شین فین :
در چنین روزی در سال  1906 سازمان مشهور " شین  فین " تاسیس شد . آرتور گریفیث یک روزنامه نگار ایرلندی این سازمان مبارز را تاسیس کرد . سازمان شین فین با هدف انسجام  ایرلندیها برای استقلال این کشور به وجود آمد .

اشغال پاریس :
در چنین روزی در سال  1940 و در میانه جنگ جهانی دوم  ، "پاریس " پاریس پایتخت  فرانسه   به تصرف نیروهای آلمان نازی درآمد . 

تخلیه کانال سوئز :
در چنین روزی در سال 1956 میلادی پس از مدت ها نیروهای انگلیسی منطقه کانال سوئز را تخلیه کردند .

در گذشت مارتین بوبر :
در چنین روزی در سال  1965 "مارتین بوبر "یکی از نقاشان برجیته اتریشی ، دیده از جهان فروبست . او از نقاشان نسل امپرسیونیسم در اطریش است .

منبع: خبرگزاری مهر

23/3/60

تلاش گسترده مقامات اجرایی ، قضایی و نیروهای كمیته‌ها و پاسداران انقلاب برای مقابله با عوامل ضد انقلاب و بمب گذار در خوزستان ؛ انتشار اطلاعیة دادستان انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر درباره محدودیت عبور و مرور شبانه از جاده‌های مرزی و ضرورت دریافت پروانه حمل سلاح در منطقه .

گزارش ملاقات شیخ عیسی خاقانی با استاندار خوزستان و آزادی زندانیان عرب دستگیر شده در وقایع خرمشهر .

مصاحبة شیخ عیسی خاقانی درباره حوادث خرمشهر , وحدت كلمه بین عرب و عجم , رد تجزیه‌طلبی , حمایت از مدنی ( استاندار ) و علوی ( فرماندار ) , نام خلیج فارس , كمیته‌های بررسی مسائل خرمشهر ، تشكیل مجدد كانون فرهنگی عرب و همچنین فعالیت‌هایش در قطر .

دیدار عده‌ای از نمایندگان عشایر خوزستان ، هیئتی از تركمن‌صحرا و همچنین عده‌ای از نظامیان تبریز با امام خمینی ؛ سخنان امام درباره تفرقه اندازی‌های ضد انقلاب در صفوف ملت ، ارتش ایده‌آل و شایعات وجود اختلاف بین ایشان و آیت الله شریعتمداری .

رئیس تشكیلات حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان در آذبایجان با ذكر علل انصراف از برگزاری راهپیمایی روز جمعه ( 25/3/58 ) ، هدف این راهپیمایی را اعتراض به فشار و اختناق در مملكت عنوان كرد . مصاحبه آیت الله شریعتمداری با خبرگزاری فرانسه و تهدید به عدم شركت در رفراندوم قانون اساسی در صورت تشكیل نشدن مجلس مؤسسان .

مصاحبه دكتر صادق طباطبایی معاون سیاسی وزیر كشور درباره چگونگی تشكیل مجلس خبرگان ، مراجعه به آرای عمومی و سابقه آن در دنیا و همچنین توضیح در مورد برخی موارد مندرج در پیش‌نویس قانون اساسی .

گزارش سفارت آمریكا در تهران از مذاكره مأمور سیاسی سفارت با دكتر ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی و جهانگردی درباره راه‌های بهبود روابط ایران و آمریكا ، آینده دادگاه‌های انقلاب و قانون اساسی جدید ایران .

اجتماع بزرگ مردم در پی آزادی آیت الله سید محمد باقر صدر از بازداشتگاه رژیم عراق و سخنرانی و استیضاح دولت عراق توسط ایشان .

روزنامه الثوره ( ارگان حزب بعث عراق ) : دولت ایران باید از بلندپروازی‌های قدیمی خود یعنی تسلط بر خلیج ( فارس ) صرف نظر نماید و سه جزیره كوچك ابوموسی ، تنب بزرگ و كوچك را به اعراب بازگرداند . پاسخ شدید روزنامه كیهان به الثوره : چه كسی با آتش بازی می‌كند ؟ … ایران كانون بزرگ آتش است كه آماده است هر خصم اهریمنی را در خود بسوزاند .

تحلیل نشریه مردم ( ارگان حزب توده ایران ) با عنوان “ سیاست خطرناك دولت عراق “ ، محكومیت مداخلات عراق در امور داخلی ایران و هشدار به رهبران بعثی كه ملت ایران دست متجاوز عراق را قطع خواهد كرد .

روزنامه كویتی الهدف : در حالی كه انقلاب ایران از آرمان‌های مردم فلسطین جانبداری می‌كند ، اعراب ایران دست به اقداماتی زده‌اند كه به سود منطقه نیست .

قطع روابط دیپلماتیك عراق و یمن جنوبی با فراخوانی سفیر عراق از عدن در اعتراض به سیاست خشونت‌آمیز یمن جنوبی در برابر مقامات عراقی در عدن .
61/03/23
مرگ مشكوك خالد و جانشینی فهد بجای او
62/03/23
شورای همكاری خلیج فارس نیروی واكنش سریع تشكیل می‌دهد.
64/03/23
عملیات انصارالله
66/03/23
سفر وزیر خارجه (دكتر ولایتی) به نیویورك
67/03/23

آغاز عملیات بیت المقدس هفت در منطقه عمومی شلمچه

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo