شهید آوینی
 
شکوائیه فرزند مرحوم آقاسی از سوء استفاده یک آهنگساز

غلامرضا آقاسی - فرزند ارشد مرحوم محمد رضا آقاسی ، گفت : چند رکن اساسی بود که پدرم را به این جایگاه رساند، اول مردمی بودن آقاسی بود و این که هیچگاه اسیر مادیات نشد ، یعنی به دنبال این نبود که مادیات جمع کند . همیشه با وضعیتی معمولی و بدون کت و شلوار ، با یک پیراهن و یک کیف که ادکلن ، شانه ، سیگار ، شکلات و دفترش را در آن می گذاشت ، به سفر می رفت 

غلامرضا آقاسی با اعلام این مطلب افزود : آقاسی به این خاطر بین مردم محبوب شد که متواضع بود ، اگر از دورترین نقاط سیستان وبلوچستان هم دعوتش می کردند ، به راحتی دعوتشان را می پذیرفت و به آنجا می رفت .

وی درباره ساده زیستی پدرش گفت : من نمی خواهم از آقایانی اسم ببرم که پیشنهادات آنچنانی به او دادند و او خودش را نباخت و به مادیات نفروخت ، این روش برای پدرم دشمنانی را به وجود آورده بود ،  دشمنانی که با او دشمن نبودند بلکه با تفکر وشیوه اندیشیدن او مشکل داشتند .

فرزند ارشد مرحوم آقاسی در ادامه یاد آور شد : این اقشار که می ترسیدند که با اشعار آقاسی جاه  و مقامشان به خطر بیافتد، با فکر وی مخالف بودند ، چرا که او می گفت :
این تجمل ها که بر خوان شماست / زنگ مرگ و قاتل جان شماست
 

یا در جای دیگری گفته بود :
جان مولا حرف حق را گوش کن ! /  شمع بیت المال را خاموش کن !

وی با ذکر گوشه هایی از زندگی پدر و دوران آغازین سرودن شعر، گفت : پدرم سرودن شعررا از سال 1351 آغاز کرده بود ، اما از این که آیا این اشعار در مطبوعات آن دوره  منتشر شده است یا نه ،  اطلاع دقیقی نداریم . درباره سبک کاری و شیوه سرودن او هم درآن سالها اطلاع چندانی در دسترس نیست ، اما به نظرمی رسد که اشعارمذهبی ودیگرقالب ها را تجربه کرده است ، خودش همیشه به ما می گفت که من شعر گفتن واقعی را از سال 1368آغاز کردم واین سال آغاز دوران کاری جدید او در عرصه شعر بود که تا سال 184 ادامه یافت و مردم او را بیشتر با اشعار اجتماعی اش شناختند .

غلامرضا آقاسی درباره میزان اشعار باقی مانده از پدرش توضیح داد : من از میزان دقیق این اشعار اطلاع ندارم و فعلا ما سرگرم جمع آوری این آثارهستیم . ما این کار را از زمان حیات وی آغاز کرده بودیم واشعار او را دفتر های خاصی می نوشتیم وفکر می کنم که شعرهای زیادی باقی نمانده باشد که ما از آن اطلاع نداشته باشیم . البته پدرم خودش به دنبال این کارها نبود واشعارش را گردآوری نمی کرد .

وی در ادامه افزود : مثلا " مثنوی شیعه "  را اولین بار او سرود و اصولا او بود که نخستین بار این موضوع را درشعر امروز مطرح کرد ، اما خیلی زود ، دیگران از آن تقلید کردند ... ، این مثنوی بیش از 800 بیت است واو همیشه می گفت : پرانتز این شعر را من باز نکرده ام که خودم ببندم .

آقاسی اضافه کرد :  پدرم  درخانه شعرهایش را بر روی کاغذ هایی به صورت پراکنده می نوشت ، ولی هنگام خواندن این شعر ها ، همیشه آنها را از حفظ می خواند .  او عادت نداشت شعرهایش را روی کاست بخواند و ضبط کند .

وی درباره آثار صوتی بر جای مانده از مرحوم محمد رضا آقاسی تصریح کرد : آثار صوتی پدرم در زمان حیاتش بدون اجازه و رعایت کپی رایت ضبط و توزیع  شده است . 

وی در ادامه افزود :  پدرم در تمام دوران زندگی هنری اش تنها یک کاست به بازار ارائه داد باعنوان "عشق ازلی (1) " که توسط شرکت ایران مولانا منتشر شد واین کار با نظارت خود پدر تهیه شده بود. این اثر یک کاست 60 دقیقه ای و شامل هفت قطعه شعر است که درسال 1383 توزیع شد . اما دراواخر زمستان 1383 محمد جلیل عندلیبی ، آهنگساز- کاستی با عنوان  "عشق ازلی ( 2) " ازاشعار پدرم وبدون اجازه و رضایت او منتشر کرد . کار آهنگسازی وتنظیم این کاست توسط خودش (عندلیبی ) انجام شده بود. البته تاسف ما از این بابت است که ابن کاست با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده ، ولی ارشاد بدون رعایت این مطلب که آیا شاعر برای انتشار کاست اشعارش اجازه ای به این فرد داده است یا نه ؟ به این کاست مجوز داده است .

وی تصریح کرد : ما از محمد جلیل عندلیبی که یک هنرمند است انتظار نداریم که این کار را انجام دهد . پدرم بعد از مطلع شدن از این کار توسط وی با این که به شدت بیمار بود به او زنگ زد و از کار او بسیار گله کرد و گفت : حداقل از من اجازه این کار را می گرفتید ... !  پدرم انتظار داشت وقتی می خواهند از اشعار او استفاده کنند حداقل از او اجازه می گرفتند .

آقاسی خاطر نشان کرد : مرحوم پدرم اصلا به دنبال حقوق مادی اش نبود و تنها انتظارش این بود که برای چنین کاری حداقل او را در جریان می گذاشتند .

وی درباره موضوع شکایت از آقای عندلیبی یاد آور شد : شکایت در این جا فایده ای ندارد ، ارشاد نهایتا کاری که می تواند انجام بدهد این است که حقوق مادی ما را از انتشار این کاست بپردازند ، در حالی که حقوق معنوی مرحوم آقاسی زیرپا گذاشته شده است . محمد رضا آقاسی در زمان حیاتش می خواست به نحوه انتشار کاست نظارت داشته باشد چون همانطور که می دانید انتشارکاست های شعر خوانی با حساسیت های زیادی همراه است واگر بیتی از شعر جابجا شود معنا هم ممکن است تغییر کند که ناشر این اثر بدون رعایت این حساسیت ها وبدون اجازه مرحوم آقاسی دست به انتشار این کاست شعر زد .

آقاسی با اشاره به مراکز متعددی که اعلام کرده اند که قصد انتشار اشعار محمد رضا آقاسی را دارند گفت : اولین هدفی که این مراکز دنبال می کنند پر کردن جیب خودشان است ، که این را ما هم می دانیم امروز کسی دلش برای کسی نسوخته که بدون هیچ چشم داشت مادی و کسب سود تنها این کار را برای حفظ راه آقاسی انجام دهد البته برخی ها هم می خواهند تحت نام آقاسی  خودشان را مطرح کنند .

فرزند محمد رضا آقاسی اظهار داشت : من صلاحیت صحبت در مورد جنبه های ادبی شعرهای پدرم را ندارم و این یک کار کارشناسی است ، به نظر من در پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب  ، به شایسته ترین نحو ازشعرهای پدرم یاد شده است .  

غلامرضا آقاسی به خبرنگار مهر گفت : در روز تدفین پدرم و در کنار مزار او بالغ از پانزده نفر از مرکز مختلف مانند : لشگر 27 محمد رسول الله ، فرهنگسرای پایداری ، حوزه هنری ، صدا وسیما و مراکز دیگر به من مراجعه کردند و پیشنهاد دادند که ما می خواهیم شعرها وکتاب های حاجی را چاپ کنیم .

وی تصریح کرد : ما نمی خواهیم کسی با اسم آقاسی پولی به جیبش بزند ، من این را نمی خواهم وتنها راه زنده نگه داشتن یاد وراه آقاسی هم کتاب چاپ کردن نیست.

فرزند زنده یاد آقاسی گفت : مهم نیست که اسم آقاسی زنده بماند و کتاب او چاپ شود بلکه مهم این است که راه او ادامه پیدا کند . اگر از رهبرمان هم سوال کنیم که چرا این پیام را داد نمی گوید که بخاطر کتاب آقاسی پیام دادم بلکه شعرهای او را از حفظ می خواند هدف ما کتاب چاپ کردن وCD منتشر کردن؛ نیست ماهدفی کلی داریم ومی خواهیم راه او را زنده نگه داریم .

وی سپس در ادامه افزود : محمد رضا آقاسی هرکجا که پیش مسولان بلند پایه مملکت می رفت،  اول از همه دندانش را نشان می داد - چون او در تصادفی که کرده بود یک طرف صورتش آسیب دیده بود وبسیاری از دندان هایش شکسته بود و آثار این تصادف روی صورت و پیشانی او نمایان بود - ومی گفت : من در این مملکت شاعر هستم و شعر ولایتی هم می گویم اما هنوز بیمه نیستم .او حتی او یک کارت شناسایی هم نداشت .

وی در پایان خبر از ایجاد ستادی برای حفظ ونگهداری یاد وخاطره آقاسی وزنده نگه داشتن راه او خبر داد . این ستاد قصد دارد با انجام فعالیت های ادبی وفرهنگی راو ورش این شاعر فقید را در میان جوانان زنده نگه دارد.

***

گفتنی است ، یکی از دوستداران محمد رضا آقاسی با محاسبه حروف ابجد ، مصراع اول بیت : عاقبت این عشق هلاکم کند / در گذر کوی تو خاکم کند ، عدد 1274 را به دست آورده که به گفته وی این عدد باعدد110 که ابجد نام امام علی است ، عدد 1384 یعنی سالمرگ محمد رضا آقاسی را به دست می دهد .

منبع:خبرگزاري مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo