شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه هجدهم خرداد سال 1384 هجری شمسی مقارن است با اول جمادی الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با هشتم ژوئن 2005میلادی .

رحلت حضرت محمد مصطفی ( ص ) به روایت تاریخ میلادی : 

بنا به تاریخ میلادی حضرت محمد مصطفی ( ص ) پیامبربزرگ مسلمانان جهان درچنین روزی درسال 632 میلادی ، به دیدارحق شتافتند . بنا به تاریخ میلادی درچنین روزی درسال570 میلادی نیزدین اسلام درمکه مکرمه به عنوان دین رسمی مورد تبلیغ قرار گرفت .
حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)، فرزند عبداللّه بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف، درمکه دیده به جهان گشود. مشیت خداوندگارجهان براین حکم قرارگرفت که این کودک به هنگام ولادت ازمحبت پدر محروم بماند. آن حضرت تنها شش سال داشت که مادرش آمنه را نیزازدست داد. رسول اکرم (ص) تاهشت سالگى تحت سرپرستى عبدالمطلب، پدربزگش بود وپس ازرحلت وی درخانه عمویش ابوطالب زندگی را ادامه داد . آن حضرت درسیزده سالگى به همراه عمویش ، ابوطالب به  شام رفت . در همین سفر بود که شخصیت منحصر به فرد و امانتدارى خود را نشان داد.  ایشان در سن بیست و پنج سالگی   با خدیجه دخترچهل ساله خویلد از زنان ثروتمند مکه ازدواج کرد. محمد(ص ) ،  در میان مردم مکه همواره به امانتدارى و صداقت مشهوربود  تا آنجا که همه، او را محمد امین می خواندند.در همین سال ها بود که با نصب حجرالاسود و به منظور جلوگیرى از فتنه و آشوب بین قبایل  تدبیر خویش را به منصه ظهور نشاند و با شرکت در انجمن جوانمردان مکه  ، پیمان "حلف الفضول" را برای حمایت ازبی پناهان و غریبان  منعقد ساخت . طهارت رفتار و گفتار ،  درستکارى و پرهیز از شرک ،  بی اعتنایى به مظاهر دنیوى و اندیشیدن مداوم  در نظام آفرینش، او را کاملاً از دیگران متمایز ساخته بود.آن  حضرت درخلوتگاه همیشگی خود ، غار حرا،   به پیامبرى برانگیخته شد.  دعوت ایشان  تا سه سال مخفیانه بود. پس از این مدت، آن حضرت رسالت خود را  با دعوت  بستگان خویش  آغاز کرد و سپس با دعوت عامه به سوی عموم مردم رفت و همگان را به توحید و پرهیز از شرک  فرا خواند .در همین دوران  سران قریش و بندگان زر و زور و تزویر که موقعیت خود را با حضور محمد ص در خطر می دیدند ، مخالفت با آن حضرت  را آغاز کردند و به آزار ایشان  پرداختند. حضرت محمد(ص ) در مدت سیزده سال در مکه، با همه آزارها و شکنجه هاى مشرکان  مکه ، مقاومت کرد و از مواضع الهى خویش هرگز عقب نشینى ننمود.پس از سیزده سال تبلیغ در مکه، آن حضرت ناچار به هجرت شد.پس از هجرت به یثرب که بعدها مدینه النبی نام گرفت زمینه های  مناسبى براى تبلیغ اسلام فراهم شد، هر چند که در این ده سال نیز کفار، مشرکان، منافقان و قبایل یهود، مزاحمت هاى بسیارى براى او ایجاد کردند. در سال دهم هجرت، پس از انجام مراسم حج و ترک مکه و ابلاغ امامت حضرت على بن ابی طالب(ع ) در غدیر خم و اتمام رسالت بزرگ خویش، آن حضرت در بیست و هشتم  صفر سال یازدهم هجرى، رحلت کرد .

اعلام حکم تحریم تنباکو : 
درچنین روزی در  سال 1309 هجری قمری  حکم  آیت الله میرزای شیرازی در باره تحریم تنباکو  اعلام شد . واقعه تنباکو(رژی)  سرسلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران است .  واقعه ازاین قرار است که درتابستان سال 1308ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصرالدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو درسراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .
متن حکم به این شرح است :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى.
با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه قراداد استعماری  امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پرداخت غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد .  

 امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند:آن مرحوم  که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا در اسارت گرفته بودند ،  به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکو حرام است  و حتى بستگان خود آن جائر (ناصر الدین شاه ) هم و حرمسراى آن جائر ترتیب اثر دادند بـه آن فتوا و قلیانها را شکستند و دربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی " ره "  در مورخه  28/8/1359 )
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی از علمای عالیقدر شیعه در پانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم در حوزه های علمیه شیراز و اصفهان به عراق رفت و در  آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد . وی در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به به تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى ،    حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی   ،  حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که منتشر شده اند . سرانجام آن عالم ربانی در چنین روزی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .

انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری :

درچنین روزی درسال 1380 هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درکشوربرگزار شد. دراین دوره ازانتخابات همچون دوره گذشته آقای سید محمد خاتمی با کسب اکثزیت قاطع آراء ماخوذه  ، مسوولیت ریاست جمهوری ایران را به عهده گرفت .

شهادت حجه الاسام شیخ علی مزاری :
در چنین روزی در  سال 1369 هجری شمسی  حجة الاسلام شیخ علی مزاری از علمای برجسته استان سیستان و بلوچستان به درجه شهادت نایل آمد . او مدتی  امامت جماعت  مساجد را در این استان به عهده داشت . حجه الاسلام مزاری  قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های شایانی در جهت استقرار حکومت اسلامی در ایران به انجام رساند و در مسیر تحقق جمهوری اسلامی تلاش های فراوانی  کرد .

در گذشت ذبیح الله منصوری :
در چنین روزی   در سال 1365 ه ش نویسنده و مترجم ایرانی ذبیح الله منصوری دار فانی را وداع گفت . از او آثار بسیاری در حوزه ترجمه منتشر شده است .  بیشتر آثار ترجمه او در حوزه تاریخ و ادبیات  است . سرزمین جاوید عنوان یکی از آثار اوست . او مجموعه چند جلدی سه تفنگدار الکساندردوما را به فارسی ترجمه کرده است .  منصوری در ترجمه به سبک و سیاق خاصی گام بر می داشت که مورد اختلاف علمای ترجمه است .

افتتاح نخستین مرکز اسلامی درمسکو : 
درچنین روزی در  سال 1991 میلادی  اولین مرکز اسلامی در  مسکو آغاز به کار کرد . در این مراسم شماری از شخصیت های فرهنگی کشور های مختلف اسلامی حضور داشتند .   گفته می شود این مرکز پس از فروپاشی رژیم کمونیستی   به عنوان نخستین مرکز فرهنگی فعال در حوزه اسلام در این کشور  ، فعالیت خود را آغاز کرد .

تولد چارلز رید :
در چنین روزی در سال 1814 میلادی چارلز رید نویسنده مشهور انگلیسی به دنیا آمد . کلویستر و قلب عنوان مهمترین اثر اوست  .

تولد فرانسیس کریک : 
در چنین روزی در سال 1903 میلادی کریک یکی از دانشمندان آمریکایی و علمای علم ژنتیک به دنیا آمد.  او ساختار دی ان ای را کشف کرده است . کریک به سال 1962 میلادی موفق به در یافت جایزه نوبل شد .

اختراع کبریت
درچنین روزی در  سال 1830 میلادی ،  کامبرز مخترع آلمانی کبریت را به جامعه جهانی عرضه کرد .

درگذشت توماس پین :
در چنین روزی در  سال 1809 میلادی توماس پین   نویسنده مشهور دیده از  جهان فروبست .  عصر برهان و حس عمومی عناوین مهمترین آثار اویند .

هجوم به ایتالیا :
در چنین روزی در سال 452 میلادی آتیلا دهان  کشور ایتالیا را مورد تهاجم خویش قرار اد .

آتشفشانی لاکی :
در چنین روزی در سال 1783 میلادی آتشفشان لاکی در جنوب ایسلند انفجار و آتشفشانی هشت ماهه خود را آغاز کرد . این آتشفشانی هشت ماه به طول انجامید .

نخستین بستنی :    
در چنین روزی در سال 1786 میلادی برای نخستین بار در تاریخ بستنی در میزان انبوه تولید شد و نخستین آن به فروش رفت .

کشف نپتونیوم :
در چنین روزی در سال 1940 میلادی نود و سومین عنصر جدو.ل تناوبی عناصر شمیمی کشف شد . این عنصر نپتونیوم نام داشت .

منبع:خبرگزاری مهر

18/3/58

پایان تحصن 7 روزه عناصر خلق عرب در مسجد امام صادق ( ع ) خرمشهر پس از توافق شبیر خاقانی و مدنی با سخنرانی حجت الاسلام گلسرخی نماینده آیت الله شریعتمداری .

انتشار دو اطلاعیه جداگانه شیخ شبیر خاقانی و فرماندار خرمشهر درباره ضرورت حفظ آرامش در شهر برای اجرای توافق شبیر ـ مدنی و هشدار در مورد اقدامات عناصر تفرقه‌افكن و ضد انقلاب .

مصاحبه تلویزیونی مدنی و پاسخ به سؤالاتی دربارة اوضاع فعلی خوزستان و چگونگی حل و فصل آن ، عوامل ناآرامی در استان و نقش عوامل درون و برون مرزی ، تعداد تلفات حوادث خوزستان ، دخالت ارتش در این حوادث و هشدار به دولت‌هایی كه در راه انقلاب سنگ‌اندازی مي‌كنند .

تیراندازی مرزبانان عراقی به سوی پاسداران پاسگاه مرزی شلمچه و اداره بندر و نخلستان فعلیه ؛ تقویت نیروهای عراقی در مرز مریوان ؛ تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم فضایی ایران در پاوه و نوسود در دو نوبت صبح و شب .

راهپیمایی اعتراض‌آمیز هزاران نفر به سوی سفارت عراق در تهران به دعوت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در محكومیت دخالت‌ها و تجاوزات عراق به شهرهای مرزی خوزستان و كردستان ؛ بازتاب این تظاهرات در گزارش خبرگزاری یونایتدپرس .

انتشار اعلامیة گروهی با عنوان “ سازمان اتحاد رنجبران كردستان ایران “ در محكومیت حملات هوایی عراق به روستاهای كردستان .

عباس امیر انتظام سخنگوی دولت نقطه نظرهای دولت موقت را درباره عضویت ایران در جنبش عدم تعهد ، حوادث خوزستان ، روند شكل‌گیری قانون اساسی ، حملات هوایی عراق به مناطق مرزی ایران ، روابط ایران و آمریكا ، ماجرای عدم پذیرش سفیر آمریكا و عضویت نیروهای مسلح در احزاب سیاسی ، تشریح كرد .

ارسال دو گزارش سرّی از سفارت آمریكا در تهران به وزارت خارجه آن كشور . در گزارش اول با عنوان “ وقایع ایران و تأثیر آنها بر منافع آمریكا “ به بررسی جریان‌های سیاسی موجود در ایران و شخصیت امام خمینی و عوامل بازدارنده سیاست آمریكا در ایران پرداخته در گزارش دوم به دورنمای غم‌انگیز وضع آمریكا در ماه‌های آتی در ایران با توجه برخوردهای دوگانه دولت و امام خمینی اشاره شده است .

تیرگی روابط عراق و یمن جنوبی در پی به قتل رسیدن یك استاد عراقی در عدن به دست مأموران سفارت عراق در عدن .

60/03/18
توقیف روزنامه‌های انقلاب اسلامی – میزان و چند نشریه دیگر.
64/03/18
بازگرداندن 5 سوپراتاندارد از سوی عراق به فرانسه.
65/03/18
ورود مسعود رجوی به بغداد و خروج وی از پاریس

تهدید ایران بر مسدود كردن تنگه هرمز

67/03/18
دیدار حسنی مبارك و صدام در بغداد

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo