فعالیت ها و مراسم هایی كه به مناسبت ارتحال امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد
شبکه خبر با ویژه برنامه هایی به سوگواری سالگرد رحلت حضرت امام می پردازد

شبکه خبر صدا و سیما در نظر دارد با تولید ویژه برنامه هایی به سوگواری سالگرد رحلت حضرت امام 0ره) بپردازد.

به مناسبت فرا رسیدن سالروز 14 و 15 خرداد گروه های مختلف برنامه سازی شبکه خبر اقدام به تهیه و تولید آثاری می کنند. گروه سیاسی شبکه خبر 2 برنامه 20 دقیقه ای با مضمون رحلت حضرت امام (ره) و نقش ایشان در مشارکت عمومی و همبستگی ملی ارایه می کند. همچنین در این برنامه بخش هایی از نگاه حضرت امام نسبت به انتخابات ارایه می شود.


برنامه دیگری که در گروه اجتماعی شبکه خبر تهیه و تولید می شود در قالب برنامه ای زنده با عنوان " ایران من " با برقراری ارتباط مستقیم تصویری با خبرنگاران حاضر در مرقد امام راحل و مراکز استانها، انعکاسی از برگزاری مراسم سوگواری طی این دو روز در قالب گزارش و گفت و گو ارایه خواهد شد.
گروه علمی و فرهنگی شبکه خبر نیز با ساخت تعدادی وله های تصویری و میان برنامه های کوتاه و تهیه گزارش از مراسم بزرگداشت حضرت امام ( ره ) در بخش های مختلف خبری خود به پوشش این مراسم می پردازد.
علاوه بر این تامین برنامه شبکه خبر در نظر دارد تعدادی برنامه شامل کلیپ های کوتاه و پخش تصاویری از زندگی حضرت امام ( ره ) به مراسم بزرگداشت این روز می پردازند.

همایش امام، دانشگاه و مشارکت عمومی برگزار می شود

همایش امام، دانشگاه و مشارکت عمومی به مناسبت گرامیداشت شانزدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

همه ساله در ایام سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) مراسم ویژه ای توسط دانشگاهیان برگزار می شود و دانشگاهیان ضمن حضور در حرم مطهر و اهدای تاج گل و تجدید میثاق با آرمان های امام بزرگوار در حسینیه جماران حضور می یابند.

همایش ویژه ای که در حسینه جماران برگزار می شود، از ساعت 10 صبح آغاز خواهد شد. در این همایش حجت الاسلام قمی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و حجت الاسلام سید حسن خمینی به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت. مراسم همایش در حسینیه جماران برگزار می شود.

همچنین 25 نفر از دانشجویان ممتاز شاهد با دبیر ستاد مرکزی دیدار خواهند داشت.


خدمات ویژه مترو در ایام ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی

شرکت راه آهن شهری تهران وحومه ( مترو ) همزمان با فرارسیدن ایام ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی خدمات ویژه ای را در روزهای 13،14 و 15 خرداد ماه به مسافران مترو ارائه خواهد داد.

به مناسبت شانزدهمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ( ره ) در روزهای جمعه 13 ، شنبه 14 و یکشنبه 15 خرداد ماه جاری، شرکت راه آهن شهری تهران وحومه ( مترو ) با اعزام روزانه بیش از 400 قطار، زائران حرم مطهر حضرت امام خمینی ( ره ) را از ایستگاههای خطوط 1، 2 و 5 به ایستگاه حرم مطهر  جا بجا می کند .

همچنین به منظور رفاه حال زائران در روز شنبه 14 خرداد، نقل و انتقال تمام مسافران از ابتدای صبح تا پایان مراسم سالگرد ارتحال حضورت امام ( ره ) به طور رایگان انجام می شود.

شایان ذکر است  بر اساس هماهنگی های انجام شده اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز جابجایی مسافران را تا ایستگاههای مترو و بالعکس بر عهده خواهند داشت .


دانشنامه امام خميني(ره) تدوين مي‌شود

 تدوين دانشنامه 6 جلدي امام خميني(ره) تا 4 سال ديگر پايان مي‌يابد.

در اين دانشنامه انديشه‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، فقهي و اخلاقي و ... امام در يك هزار و 200 مدخل شناسايي و به چاپ مي‌رسد.

در تدوين اين دانشنامه از استادان و كارشناساني فعاليت دارند كه تا حدودي با انديشه‌هاي ايشان آشنايي دارند و به راحتي مي‌توانند آنها را بيان كنند.

همچنين سعي شده است، مكاتب فكري امام راحل(ره) نيز در دانشنامه منعكس گردد تا مورد توجه علاقه‌مندان قرار گيرد.
 

در سالگرد ارتحال امام(ره) نمايشگاه فروغ انديشه برگزار مي‌شود

به همت موسسه تنظيم نشر و‌ آثار امام خميني در آستانه شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) نمايشگاه فروغ انديشه برگزار مي‌شود.

اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آثار و انديشه‌هاي بنيانگذار انقلاب و فرزند ايشان حاج مصطفي خميني(ره) و مجموعه فعاليت‌هاي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني و پژوهشكده امام خميني است كه از يازدهم تا هجدهم خرداد در مدرسه فيضيه داير مي‌شود.

اين موسسه با برپايي اين نمايشگاه به دنبال آن است تا فعاليت خود را كه شامل كتابخانه تخصصي، دانشنامه امام خميني(ره) و فروشگاه كتاب را در معرض ديد علاقه‌مندان قرار دهد.

شهرداري تهران براي خدمت رساني به زائران حرم امام (ره) آماده است

همزمان با شانزدهمين سالگشت ارتحال رهبر كبير انقلاب (ره) شهرداري تهران با بسيج كليه امكانات آماده خدمت رساني به زائران حرم حضرت امام (ره)است.

به نقل از ستاد خبري مراسم بزرگداشت شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره)، ايجاد و برپايي حداقل 52 ايستگاه صلواتي و فرهنگي در بهشت زهرا (س) و اطراف مرقد نصب بيلبوردها، پلاكاردها، انتشار پوستر، پكيجهاي تبليغاتي و تبليغ و ترويج رهنمود‌هاي امام (ره) براي تجديد بيعت با روح بلند امام بزرگوار از اقدامات شهرداري تهران و سازمانهاي تابعه است.
همچنين با هماهنگي و همكاري بسيج شهرداري، سازمان بهشت زهرا (س) و سازمان پاركها و فضاي سبز، پنجشنبه 12 خرداد مرقد امام گلباران مي‌شود و مديران، مسئولان و پرسنل شهرداري براي تجديد ميثاق با آرمانهاي امام (ره) در مرقد مطهر حضور خواهند يافت.
خاطر نشان مي‌شود با همكاري مناطق 22 گانه شهري پذيرايي از زائران حرم مطهر امام (ره) در ايستگاه‌هاي صلواتي در بهشت زهرا (س) و اطراف حرم مطهر از 13 تا 15 خرداد ماه انجام مي‌شود.


خاطرات امام در ''پدر مهربان'' منتشر شد

موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) مجموعه اي از خاطرات اقوام، دوستان و نزديكان امام خميني (ره) را همراه با تصاوير، اسناد و نامه‌هاي ايشان با عنوان پدر مهربان در 200 صفحه و شمارگان 5 هزار نسخه در قطع رقعي منتشر كرد.

اين موسسه همزمان با انتشار كتاب پدر مهربان در بهار 84، كتاب ديگري از خاطرات آيت‌الله پسنديده در 400 صفحه با شمارگان 3 هزار نسخه در قطع وزيري را نيز منتشر نموده است.

گفتني است، 4 جلد از كتاب امام خميني(ره) و مفاهيم اخلاقي با شمارگان 15 هزار نسخه در قطع رقعي و كتاب نماز و انديشه امام خميني (ره) با شمارگان 6 هزار نسخه در قطع رقعي از جمله كتبي است كه توسط موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) منتشر شده است.
 

امام در آینه اسناد در پنج مجلد منتشر شد

مجموعه "امام در آینه اسناد" ( 1341 - 1357 ) در پنج مجلد از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام منتشر شد.

این مجموعه اسنادی است که در شهربانی کل کشور نگهداری می شد و مشتمل بر اسنادی در فاصله آبان 1341 تا بهمن 1357 است.

همچنین این اسناد حاوی گزارش های بسیار جزئی از فعالیت هایی است که به نفع امام و توسط اقشار مختلف مردم صورت می گرفته است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام، در مقدمه کتاب، کلیاتی درباب این اسناد آمده و اشاره شده که به طور طبیعی برخی از این گزارشها غلط و یا حاوی اطلاعات نادرست و حتی کج فهمی است. با این حال ، برای رعایت امانت عین این اسناد درج شده تا مورد استفاده محققان قرار گیرد.

نکته جالب توجه آن است که در این پرونده تعداد زیادی سند نگهداری شده است. این اسناد مربوط به متن اعلامیه ها و بیانیه ها و حتی گاه جزوات کوچک تحلیلی است که توسط افراد و اشخاص مختلف و یا سازمان ها و تشکل ها منتشر می شده و گاه در هیچ کجای دیگر اثری از آنها یافت نمی شود.

در میان این اسناد حتی کارپستال هایی دیده می شود که مبارزان با تصویر امام و نوشته ای انقلابی طراحی کرده و در اعیاد در نقاطی پخش کرده و یا حتی با پست برای کسانی می فرستادند. این مسئله به خصوص در باره نیمه شعبان بسیار رایج بوده است.

اطلاعات مربوط به شهرها در این پرونده جالب است. در بسیاری از این اسناد می توان حوزه فعالیت های انقلابیون را در شهرهای مختلف به دست آورد. حتی نام بسیاری از کسانی که عاشق امام بوده و در این سالها مشغول فعالیت بوده اند در این اسناد آمده است. گاه این افراد چندان گمنام هستند که هیچ اثری از آنها در آثار دیگر نیامده است.

انواع مختلف فعالیت انقلابیون از الصاق اعلامیه ها و تظاهرات و یا استفاده از اجتماع حج برای فعالیت های انقلابی و بسیاری از نکات دیگر را می توان در این اسناد ملاحظه کرد.

زائران ایرانی هم که به نجف می رفتند با تلاش طلاب انقلابی با امام در حرم مطهر امام علی (ع) آشنا شده و معمولا از این طریق تحت تأثیر مسائل انقلاب قرار می گرفتند.

یکی از این مسائل نقش کتابفروشی های مذهبی در شهرستان های مختلف است که به کار توزیع رساله امام و دیگر آثار مشغول بوده و گهگاه گرفتار مأموران دولتی و ساواک می شده اند.

در مقدمه جلد اول این اسناد یک گزارش تحلیلی از این اسناد به دست داده شده که برای دریافت انقلاب بر محوریت امام و با استفاده از این اسناد بسیار جالب توجه است. اما مطمئنا مقالات فراوانی بر اساس این اسناد می توان نوشت و ناگفته های انقلاب را آشکار کرد.

 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/03/11/03.aspx?&mode=print