شهید آوینی
 
درگیری اهل سنت با شیعیان، سناریوی جدید «موساد» در عراق

در حالی كه حدود یك ماه از تشكیل دولت جدید عراق می‌گذرد، ایجاد درگیری‌های خونین میان شیعیان و اهل سنت، به سناریوی جدید «موساد» كه به صورت پنهانی شبكه سلفی‌ها در عراق را هدایت می‌كند، تبدیل شده است. این شبكه با ترور تعدادی از شیعیان و اهل سنت قصد دارد با ایجاد جنگ مذهبی از بازگشت آرامش به عراق و تثبیت دولت جدید این كشور جلوگیری كند.

رهبران مذهبی عراق به شدت در حال گفت‌وگو برای جلوگیری از تیره شدن روابط شیعیان و سنیان عراق هستند كه احتمال می‌رود شعله یك جنگ داخلی را روشن كند.

به نقل از «گاردین» در جلسه‌ای كه آخر هفته بین رهبران انجمن روحانیون سنی مسلمان و شیعیان سپاه بدر، شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق ـ بزرگ‌ترین حزب شیعه عراق ـ برگزار شد، بحث بر سر قتل دست‌كم چهارده نفر از روحانیون سنی بود كه در ماه گذشته كشته شده بودند. این در حالی است كه چندین رهبر مذهبی شیعه نیز در همین فاصله زمانی كشته شدند.

«شیخ حازم الاعرجی»، رئیس دفتر مقتدی صدر در بغداد كه این جلسه در آنجا برگزار شده بود، گفت: هر دو طرف در مورد حفظ اتحاد در عراق توافق دارند و همچنین جلسه‌ای دیگر نیز تا چند روز آینده برگزار خواهد شد، تا این معضل بین شیعیان و اهل تسنن عراق حل شود.

روابط هنگامی تیره شد كه «شیخ حارث الضاری»، رهبر انجمن روحانیون سنی، سپاه بدر را متهم به طرح‌ریزی قتل رهبر اهل تسنن كرد. متقابلا رهبران سپاه بدر نیز سنیان را متهم به كاری مشابه كردند.

این مسئله با كشتن ده زایر شیعه‌ای كه در حال بازگشت از سوریه بودند، حادتر شد. شیعیان در مراسم تدفین این قربانیان، شعار دادند: «انتقام، انتقام»؛ این اقدام آنان باعث حدود یك هفته خشونت در عراق شد.

آیت‌الله سیستانی، بزرگ‌ترین چهره شیعیان عراق نیز، شیعیان را از انتقام‌جویی منع كرده است.

به رغم صحبت‌های گفته شده، اقلیت سنی عرب در عراق كه روزی قدرت را در اختیار داشتند، هم‌اكنون به حاشیه رانده شده‌اند و هنوز هم ناراضی هستند. در نمازجمعه این هفته در غرب بغداد، امام «عدنان عبدالوهاب العین» گفت: صدام، همه گروه‌ها را بدون تبعیض مورد فشار قرار می‌داد، اما اكنون تنها یك گروه تحت فشار است؛ سنیان.

وی به «گاردین» گفت: «ما مردم شیعه را محكوم می‌كنیم، هدف ما تنها سپاه بدر است».

به گفته وی، در ماه‌های اخیر، 152 مسجد سنی مورد حمله واقع و چهارده روحانی و 62 نمازگزار كشته شده‌اند. همچنین در خارج از مساجد عده‌ای از جوانان، سی‌دی‌هایی را در تبلیغ ابومصعب زرقاوی پخش می‌كنند.

«خلاف العین»، روحانی سنی ادعا می‌كند: «احزاب سیاسی شیعه یك لیست سیاه چهار هزار نفره از اعراب سنی دارند» كه این مسئله به سختی از سوی رهبران شیعه رد شده است.

منبع:بازتاب

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo