شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه پنجم خرداد سال 1384 هجری شمسی مقارن است با هفدهم ربیع الثانی سال 1426 هجری قمری و برابر است با بیست و ششم می 2005میلادی .

درگذشت سید شریف جرجانی:
در چنین روزی در سال 816 ه ق ادیب متکلم علی ابن محمد حسینی مشهور به میر سید شریف جرجانی دیده از جهان فروبست . از ایشان آثار گرانسنگی در حوزه علوم اسلامی به جای مانده است .

تولد الکساندر پوشکین :
در چنین روزی در سال 1799 میلادی الکساندر پوشکین یکی از برترین چهره های ادبی روسیه دیده به جهان گشود . اوژن اونین مهمترین اثر ادبی اوست . پوشکین  در دوره جوانى، شعر مى‏سرود و در آنها  نسبت به رژیم تزارى ابرازتنفر می کرد . وی  چندبار خواست ترک وطن کند . رمان اوژن  اونین او  بازتاب زندگى خصوصى وی  و زندگى قشر اجتماعى اشراف آن دوره است . 

تولد آلفرد دوارد هوسمان :
در چنین روزی در سال 1859 میلادی هوسمان شاعر مشهور انگلیسی به دنیا آمد . زندگی سوخته عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت جرج هرمس :
در چنین روزی  در سال 1831 میلادی جرج هرمس فیلسوف و متاله آلمانی دیده از جهان فروبست . هرمنیانن عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت مارتین هایدگر :
در چنین روزی درسال 1976 میلادی مارتین هایدگر فیلسوف مشهور آلمانی دیده از جهان فروبست . وی به سن هشتاد و شش سالگی در گذشت . مارتین هایدگر (1976-1889) یکی ازفیلسوفان بزرگ قرن بیستم است که  علاوه بر حوزه فلسفه ، در حوزهای دیگر همچون جامعه شناسی، روانشناسی مطالعات فروانی داشته است . آثار  هایدگر در سراسر جهان و به زبانهای مختلف انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ژاپنی، عربی، فارسی ، ترجمه شده است . ازآثار پرشمار هیدگر تا کنون چند اثر کوتاه به زبان فارسی به چاپ رسیده است که برخی از آنها عبارتند از : « راههای جنگلی/ ترجمه : منوچهر اسدی » ،  درآمد کتاب « هستی و زمان » / ترجمه : منوچهر اسدی » ، « مابعدالطبیعه چیست؟ / ترجمه : محمد جواد صافیان» ، « سرآغاز اثر هنری/ ترجمه : ضیاء شهابی » ، « فلسفه چیست؟ / ترجمه : دکتر رضا داوری » ، « وارستگی / ترجمه : محمد رضا جوزی» ، « اندیشیدن به رهایی / ترجمه : دکتر عباس منوچهری » .هیدگر با در ک اندیشه  هوسرل  به تدریج از او جدا شد . هم اکنون در ایران اندیشه های او با نوعی دریافت عرفانی مخلوط گشته است که به نوعی یادگار مرحوم فردید ازاندیشه های این فیلسوف است .

پیمان دریوودینگ:
درچنین روزی درسال 1596 میلادی انگلستان ، فرانسه و هلند پیمان دریوودینگ را با یکدیگر امضا کردند . این پیمان درواقع اتحادی بود علیه اسپانیا .

استقلال گویان:
در چین روزی در سال 1966 میلادی گویان رسما استقلال خود را از کشور انگلستان اعلام کرد .

بحرین و مشروطیت:
در چنین روزی  در سال 1973 میلادی بحرین صاحب قانو ن اساسی شد .

حمله علیه ببرها:
در چنین روزی در سال 1987 میلادی حمله گسترده دولت سری لانکا علیه ببر های تامیل ( نیروهای شوروشی علیه دولت مرکزی ) آغاز شد .

قانون هم جنس بازی در دانمارک:
در چنین روزی در سال 1989 برای نخستین بار کشور دانمارک و پارلمان این کشور رسما به ازدواج های هم جنس و هم جنس بازی در این کشور مشروعیت بخشید .

آغاز حمله هوایی هند :
در چنین روزی در سال 1999 میلادی  دولت هند حمله هوایی خود را علیه مبارزان کشمیر آغاز کرد .

منبع:خبرگزاری مهر

05/3/58

انتشار بیانیه اعضای كانون فرهنگی ـ نظامی انقلابیون مسلمان و ستاد پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر در اعتراض به توطئه‌های تجزیه‌طلبانه سازمان سیاسی خلق عرب و اعلام آغاز تحصن در مسجد جامع تا رسیدگی به این موضوع .

ملاقات سران شیوخ ایل باوی خوزستان با استاندار و سوگند وفاداری به انقلاب اسلامی ، اعلام انزجار از تجزیه‌طلبی و آمادگی برای مبارزه با آن ؛ سخنان مدنی درباره توطئه‌های ضد انقلاب در خوزستان و ضرورت مقابله با آنها .

سخنان عزالدین حسینی در بانه پس از بازگشت از سفر تهران و قم و درخواست وحدت با گروه‌ها و سازمان‌های چپ ( غیر مذهبی ) برای رسیدن به خودمختاری كردستان .

واكنش تند گروهی به نام “ اهالی تركمن صحرا “ در پیام به نخست وزیر علیه اعلامیه وزارت كشور كه در تقبیح عملكرد ستادهای تقسیم زمین در گرگان و گنبد صادر شده است .

ترور آقای هاشمی رفسنجانی در منزل ایشان و بازتاب گسترده آن در سطح مقامات كشور ، گروه‌ها ، سازمان‌ها و احزاب سیاسی ؛ گزارش دفتر امام خمینی از نحوه برخورد امام با خبر ترور ؛ نامه امام به آقای هاشمی در بیمارستان : « هاشمی زنده است چون نهضت زنده است . »

تفسیر رادیو لندن درباره تأثیر انقلاب اسلامی در فروپاشی پیمان سنتو و پیوستن ایران و پاكستان به جنبش عدم تعهد .

تحلیل روزنامه لبنانی الشعب از رویارویی انقلاب اسلامی با آمریكا : آمریكا از روزی كه در ایران شكست خورد از تمام وسایل بویژه سازمان سیا برای بازیابی مواضع نظامی و سیاسی خود در این كشور استفاده می‌كند .

05/3/60
تقاضای صدام از تمام كشورهای عربی برای كمك در جنگ

درخواست ژاپن برای اتمام فوری جنگ

حمایت وزارت خارجه امریكا از هرگونه تلاشی برای صلح
05/3/64
آغاز مجدد جنگ شهرها از سوی عراق به بهانه ترور امیر كویت.

حاكم كویت و همچنین ولیعهد و نخست وزیر این كشور هر دو متعهد شده‌اند كه كویت سیاستهای خود را (علیرغم ترور امیر كویت) تغییر نخواهد داد و هرگز تسلیم باج‌خواهی و تهدیدات نیز نخواهد شد.

هیئت هفت نفره اعراب كه مامور رسیدگی به تحولات جنگ عراق و ایران می‌باشد یكشنبه 05/03/64 – 26 مه 1985 وارد مسكو شد.

بنا به اظهارات یك مقام كویتی هیئت مذكور را گرومیكو و گورباچف پیرامون تلاش برای ایجاد آتش بس و نهایتاً پایان دادن به جنگ مذاكره خواهد كرد. (این هیئت مركب از سفرای كویت، تونس، مراكش، و وزاری خارجه عراق، اردن، یمن شمالی

05/3/66
تصمیم فرانسه در ارسال 24 فروند میراژ اف-1 به عراق

وزاری خارجه كشورهای عضو جامعه اروپا استفاده از سلاحهای شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران را بشدت محكوم كردند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo