شهید آوینی
 
بلاتكلیفی جشنواره تئاتر دفاع مقدس

اعلام تعطیلی «جشنواره فیلم دفاع مقدس»، وضعیت برگزاری «جشنواره تئاتر دفاع مقدس» را هم در بلاتكلیفی و هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

سال گذشته یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس، در این ایام در حال برگزاری بود و منطقه اول آن هم در ارومیه آغاز شده بود. ولی دبیرخانه جشنواره تئاتر دفاع مقدس امسال تا كنون اقدامی در اعلام فراخوان و برگزاری جشنواره منطقه‌ای نكرده است.
در ششم خرداد ماه سال گذشته، شایعه‌ای مبنی بر تعطیلی تئاتر دفاع مقدس ایجاد شد كه در مصاحبه سید محمد علوی تكذیب گردید.
همچنن علوی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر دفاع مقدس بیانیه‌ای را در تاریخ 15 اردیبهشت صادر كرد در بخشی از این بیانیه آمده بود: جشنواره تئاتر دفاع مقدس با بنیانی پایدار برگزار مي‌شود هر چند كه تاخیر در برگزاری جشنواره در نظر عده‌ای ناصواب آید.
بسیاری از هنرمندان تئاتر دفاع مقدس نیز در انتظار فراخوان جشنواره هستند.
یكی از دست‌اندركاران تئاتر دفاع مقدس در این زمینه به فارس گفت: دبیر فعلی جشنواره تئاتر دفاع مقدس در حالی برگزاری جشنواره یازدهم را آغاز كرد كه همه برنامه‌ریزي‌ها و هماهنگي‌های مقدماتی این جشنواره توسط گروه قبلی انجام شده بود.
وی اظهار داشت: دوره (دوازدهم) در واقع اولین جشنواره‌ای است كه دبیر فعلی باید آن را به انجام برساند كه متاسفانه تاكنون هیچ اقدامی نكرده است. مدیریت جدید كارهایی بسیار مهم‌تر از كارهای فرهنگی دارد.
وی تصریح كرد: جشنواره تئاتر دفاع مقدس باید مستمر و مداوم باشد و ارتباطش را نباید قطع كند و نه تنها به شكل جشنواره‌های متفاوت در تهران و شهرستان‌ها باشد بلكه نمایش‌های را هم در كشور برای عموم مردم داشته باشد.
وی گفت: حفظ ارزش‌ها نه یك دوره و نه به 11 دوره برپایی جشنواره تئاتر دفاع مقدس بستگی دارد؛ بلكه باید برای جذب مخاطبان بیشتر تلاش كرد، متاسفانه دغدغه بسیاری از متولیان فرهنگی و اجتماعی كشور، فرهنگ دفاع مقدس نیست، فرهنگ دفاع مقدس واژه‌ای است كه با آن فقط بازی مي‌شود.
یكی از كارگردانان تئاتر نیز در این مورد گفت: سال گذشته در این موقع متون ارسالی به مرحله بازخوانی نیز رسیده بود اما امسال هیچ كاری از طرف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت نگرفته است.
مسؤولان مربوط به جشنواره تئاتر دفاع مقدس از برگزاری و عدم برگزاری جشنواره سخنی نمي‌گویند و تكلیف تئاتري‌ها را مشخص نمي‌كنند و با توجه به اوضاع احتمال مي‌رود، دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس برگزار نشود.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo