شهید آوینی
 
قدرداني ائمه جمعه سراسر كشور از واكنش مسلمانان در مقابل اهانت به قرآن
ائمه جماعات سراسر كشور در خطبه‌هاي نماز جمعه از حساسيت و واكنش مسلمانان جهان نسبت به اهانت نظاميان آمريكايي در زندان گوانتانامو به قرآن كريم، قدرداني كرده و آنان را به هشياري فرا خواندند.

خطيب نماز جمعه اين هفته شيراز به راهپيمايي مردم در اعتراض به اهانت آمريكائيان به قرآن اشاره كرد و گفت: در زمان شاه روزنامه اطلاعات اهانتي به امام (ره) كرد و در قم و شهرهاي ديگر راهپيمايي صورت گرفت و عده‌اي شهيد شدند و اين حركت ادامه يافت. الان آمريكا به قرآن اهانت كرده است و شما اولين كشوري نيستيد كه راهپيمايي مي‌كنيد. صدها كشور اسلامي راهپيمايي كردند و اين حركت ريشه‌دار است.
محي‌الدين حائري شيرازي، اظهار داشت: روزي كه به امام (ره) اهانت شد يك جريان داخلي بود و امروز يك جريان بين المللي است. شما وقتي راهپيمايي مي‌كنيد در كشورهاي ديگر هم مسلمانان با شما هم صدا هستند و حالا شما با آنان داريد هم‌صدا مي‌شويد.
امام جمعه شيراز گفت: اهانت آمريكائيان به قرآن نه غفلت است و نه اشتباه و خطاست. يك حركت است براي عادي‌سازي.
وي اظهار داشت: كساني كه قرآن را نفهميده‌اند به قرآن در اينترنت ايراد مي‌گيرند. مي‌گويند چرا در قرآن گفته است حضرت يونس را، آن ماهي بلعيد؟ خدايي كه انسان را در رحم مادر حفظ مي‌كند در شكم ماهي نمي‌تواند آن را حفظ كند؟
وي افزود: قرآن مي‌گويد اگر او تسبيح خدا نكرده بود، تا روز حشر در شكم ماهي مي‌ماند. نمي‌دانيم اينها مسيحي هستند كه به اين مسايل شك مي‌كنند؟
حائري خطاب به مردم گفت: اقدام شما براي راهپيمايي در اعتراض به اهانت به قرآن يك كار سياسي، عقيدتي، منطقي و از روي آگاهي است. كساني كه به قرآن اهانت كردند پيداست كه از قرآن صدمه ديده‌اند.
وي افزود: عذرخواهي وزير امور خارجه آمريكا از مسلمانان نيز يك كار ظاهري است. اينها مي‌خواهند مسلمانان را تست كنند ببينند آيا صدايي بلند مي‌شود؟
وي همچنين به بحث انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و بيان داشت: يكي از كارهاي احزاب اين است كه تفرقه را برطرف نموده و يك كانديداي واحد معرفي مي‌كنند. وقتي حزب فردي را بر اساس امتياز‌بندي بعنوان كانديدا معرفي مي‌كند ديگر نظر‌سنجي را مطرح نمي‌كنند. برخي مي‌گويند مگر اصل انتخابات نيز خودش نوعي نظر‌سنجي نيست و اين هم در حاشيه آن است. اين قياس مع‌الفارق است. در راي دادن اول روي كانديدا تبليغ مي‌كنيد و بعد راي مي‌دهيد. اينجا هم مي‌گوييم بروند تبليغات كنند تا بعد شوراي نگهبان هم مي‌گويد تا قبل از تائيد صلاحيت كانديداها تبليغات ممنوع است.
حائري افزود: برخي مي‌گويند تا قبل از اسم نويسي كانديدا در مورد تبليغات قانون ساكت است. درست است كه در اين مورد قانون ساكت است اما عقل انسان كجاست؟ چرا شوراي نگهبان مي‌گويد تا وقتي اسامي كانديداها اعلام نشده تبليغ نكنند، براي اينكه فرد قبل از اين به اين شهر و آن شهر رفته و طرفداراني پيدا كرده. حالا صلاحيت او تائيد نمي‌شود و مي‌خواهد برايش تحصن به پا كنند. سخنراني كانديداها قبل از ثبت نام و پس از آن چه فرقي دارد؟
خطيب نماز جمعه شيراز همچنين به سالروز آزادي خرمشهر اشاره كرد و گفت: آن خدايي كه زمينه آزادي خرمشهر را فراهم كرد، زمينه آزادي بيت‌المقدس و قدس را هم مي‌تواند فراهم كند اما به دست كساني كه خرمشهر را آزاد كردند.

امام جمعه گرگان نيز در خطبه‌هاي اين هفته نماز توهين به ساحت قرآن مجيد در زندان گوانتانامو را به شدت تقبيح و محكوم كرد و اعتراض مسلمانان جهان و كشته شدن 16 نفر و مجروح شدن يكصد نفر در افغانستان در اعتراض به اين اهانت را نشانگر حساسيت مسلمانان جهان دانست.
سيد كاظم نورمفيدي در آئين نماز جمعه اين شهر تعليق غني‌سازي اورانيوم را پذيرش محروميت هميشگي و تسليم و ذلت خواند و گفت: درس‌هاي عاشورا فقط گريه براي امام حسين (ع) نيست. بلكه حفظ عزت و استقلال از مهمترين آموزه‌هاي عاشوراست كه بايد در مسئله انرژي اتمي از آن درس بگيريم.
وي غني‌سازي اورانيوم را طبق معاهده N. P. T حق ايران و كليه اعضاي آن دانست و افزود: كشورهاي غربي نمي‌خواهند ايران به اين فن‌آوري دست يابد، حال آنكه اكنون تنها 8 كشور جهان از جمله ايران توانسته‌اند به اين فن‌آوري دست پيدا كنند.
امام جمعه گرگان منع ايران از غني‌سازي اورانيوم را منع ايران از ايفاي نقش در عرصه‌هاي جهاني دانست و خاطرنشان كرد: نخبگان علمي جهان مي‌گويند ملتهايي مي‌توانند در عرصه‌هاي بين‌المللي عرض اندام كنند كه در چهار زمينه فناوري هسته‌اي، هوا و فضا، مهندسي ژنتيك و الكترونيك و مخابرات به توسعه و پيشرفت نايل آيند و ايران در يكي از اين زمينه‌ها گام بلندي را برداشته است.
نورمفيدي در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از شوراي پول و اعتبار يكسان‌سازي سود تسهيلات بانكي را نامناسب خواند و گفت: پولي بايد توليد را تشويق كند و اگر بناست مسئله اشتغال در كشور ما حل شود، بايد توليد را بالا ببريم و از صادرات حمايت كنيم، ولي با اين سياست پولي و حمايت بانكي نمي‌توان به اين اهداف دست يافت.
وي با اشاره به هفته ميراث فرهنگي و در آستانه روز جهاني توسعه فرهنگي گفت: آثار تاريخي يك كشور نشانه ريشه‌دار بودن تاريخ آن كشور است و آثار تاريخي و فرهنگي ايران نشانگر اين است كه ريشه بسيار عميقي در تاريخ بشريت دارد.

امام جمعه بندر انزلي نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته به سوم خرداد سالروز آزاد‌سازي خرمشهر اشاره كرد و افزود: آزاد‌سازي خرمشهر نقطه عطف مقاومت و دفاع مقدس ما بود.
سيد محمد ميرتبار در خصوص مناسباتي چون سالروز آغاز محاصره اقتصادي ايران از سوي آمريكا، سالگرد هتك حرمت به حرم اميرالمومنين (ع) توسط اشغالگران عراق و هتك حرمت اخير آنان به ساحت قرآن كريم درزندان گوانتانامو گفت: اين گونه مسايل ماهيت كثيف آمريكا را به اثبات رساند و خشم مسلمانان جهان را برانگيخت.
وي ضمن انتقاد از اطلاع‌رساني ضعيف در كشورمان گفت: اين حركت دشمن نشانه اوج ضعيف و زبوني دولت مردان آمريكايي است كه بايد در بحث اطلاع‌رساني به مردم تلاش‌هاي بهتري صورت گيرد.

امام جمعه پلدختر نيز در خطبه‌هاي نماز اين هفته با بيان توطئه‌هاي متعدد آمريكايي عليه اسلام و انقلاب اسلامي گفت: سرنوشت آمريكايي‌هاي هتاك بر ساحت مقدس قرآن عزيز شوم‌تر و تلخ‌تر از سرنوشت كفاري است كه صدر اسلام به پيامبر خدا بي‌حرمتي مي‌كردند.
الهي نژاد اقدام بي‌شرمانه نظاميان آمريكايي در هتك قرآن كريم را نشانه ذلت آمريكا در مقابل قدرت رو به رشد اسلام دانست و تصريح كرد: آمريكايي‌ها نمي‌توانند با اين حتاكي‌ها جلوي رشد اسلامي‌خواهي و استكبارستيزي را در دنيا بگيرند.
امام جمعه پلدختر با محكوم كردن كشتار بي‌رحمانه مردم معترض افغانستان خاطرنشان كرد: آمريكائيهاي جنايتكار بدانند كه نه تنها هيچ ملتي خريدار زور‌گويي و هتاكي آنان نيست بلكه ملتها از اين رفتارهاي زشت آمريكايي‌ها به شدت متنفرند و بخشي از اين خشم و نفرت را ملت ايران سپس نماز جمعه به نمايش خواهند گذاست.
الهي نژاد با اشاره به تبليغات غيررسمي كانديداها افزود: با رعايت حدود قانوني و اخلاقي و پرهيز از تخريب و عوام فريبي كه مانع رقابت سالم است، نخبگان و جريان‌هاي سياسي تلاش كنند تا فضاي انتخابات را گرمتر كنند.
وي با انتقاد از بعضي كانديداها كه براي كسب مقبوليت مي‌خواهند رهبري نظام را هزينه كنند، گفت: انتظار داريم به جاي خرج كردن نظام و رهبري برخود، خويش را خرج نظام و رهبري كنيد.
امام جمعه پلدختر در ادامه بر حضور هرچه باشكوهتر مردم براي انتخاب رئيس جمهوري كه بتواند با فقر و فساد و تبعيض مبارزه كند، تاكيد نمود.
الهي نژاد با گراميداشت سوم خرداد ماه به عنوان روز مقاومت و پيروزي، فتح خرمشهر را يكي از روزهاي فراموش نشدني در تاريخ ملت ايران دانست كه دلاور‌مردان ايران اسلامي توانستند دشمن را با ذلت از خانه خود بيرون كنند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo