شهید آوینی
 
آمریكا چگونه در تكذیب حقایق موفق خواهد شد
 درپی اعتراضات اخیر مسلمانان جهان در خصوص بي‌احترامی نظامیان آمریكایی به قرآن در زندان گوانتانامو، مقامات واشنگتن همواره این موضوع را رد كرده و ادعامي‌كنند كه مدرك محكمی برای اثبات‌این حركت نظامیان وجود ندارد.

مقامات آمریكایی تا پیش از واكنش شدید مسلمانان جهان به این اقدام ناشایست نظامیان خود در گوانتانامو، عكس العملی نسبت به آن بروز ندادند و حتی در صدد تكذیب این حركت نیز برنیامدند.

مجله نیوزویك در گزارش نهم ماه مه (دوشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه) بر اساس اطلاعات به دست آورده از یك نظامی اعلام كرده بود، نظامیان آمریكایی در پایگاه گوانتانامو در خلیج كوبا، به ساحت مقدس كتاب آسمانی مسلمانان اهانت كرده‌اند.

به دنبال انتشار این خبر مقامات آمریكایی با موج گسترده اعتراض مسلمانان جهان مواجه شدند.

مقامات آمریكایی كه با خشم مسلمانان روبرو شده بودند، بلافاصله ادعا كردند كه هنوز هیچ مدركی در خصوص بي‌احترامی نظامیان آمریكایی پایگاه گوانتانامو به كتاب آسمانی مسلمانان به دست نیامده است.

واشنگتن همچنین برای سرپوش گذاردن به اقدام ناشایست سربازان خود مسوولان محله نیوزویك را وادار كردند كه با عذرخواهی اعلام كنند كه در بخش‌هایی از گزارش اشتباهاتی رخ داده و به عبارت دیگر موضوع بي‌احترامی به قرآن آنگونه نبوده كه آنان در مقاله خود منعكس كرده بودند.

پس از آنكه مقامات و مسوولان مجله نیوزویك به درخواست ایالات متحده رسما اعلام كردند كه در انتشار گزارش بي‌احترامی به قرآن توسط نظامیان آمریكایی دچار اشتباهاتی شده‌اند، جمعی از زندانیان پیشین پایگاه نظامی گوانتانامو اعلام كردند كه موضوع بي‌احترامی به قرآن موضوعی نیست كه تازگی داشته باشد.

برخی زندانیان آزاد شده از این زندان اعلام كردند، بارها در جریان بازجویی از زندانیان مسلمان شاهد چنین وقایع تلخی از جانب نظامیان آمریكایی بوده‌اند.

سخنگوي‌وزارت دفاع آمریكا(پنتاگون) در واكنش به اظهارات زندانیان سابق گوانتانامو اعلام كرد: "پنتاگون اظهارات بسیاری از این زندانیان را در خصوص بي‌حرمتی به قرآن درست نمي‌داند و به همین علت دلیلی برای تحقیق پیرامون این اتهامات وجود ندارد".

وی تصریح كرد: "این اتهامات به اندازه كافی دقیق نیست و با منطق ما در این خصوص مغایرت دارد چرا كه به احتمال زیاد زندانیان سابق گوانتانامو دروغ مي‌گویند".

مقامات واشنگتن در حركت دیگری برای سرپوش گذاشتن بر این واقعه تاسف بار، مدیر نیوزویك را به خاطر گزارشی كه به بهای جان حداقل ‪ ۱۵‬نفر منجر شد، مورد سرزنش قرار دادند.

"مارك وایتكر" سردبیر مجله نیوزویك در مواجهه با واكنش انتقادآمیز مقامات بلند پایه دولت بوش در درج خبر بي‌حرمتی به قرآن در بازداشتگاه گوانتانامو در این مجله، اعلام كرد كه خبر درج شده را پس مي‌گیرد.

در همین حال، "ریچارد باوچر" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا روز گذشته (سه شنبه)در واكنش به یادداشت عذرخواهی وایتكر و با مهارتی حاص گفت: مایه تاسف و حیرت است كه مقاله‌ای بي‌اساس باعث این همه خسارت شد و با توجه به واقعیت‌هایی كه متعاقبا آشكار شد، ما به چیزی بیش از عذرخواهی كه تاكنون از طرف مجله اتخاذ شده، نیاز داریم.

"دونالد رامسفلد" وزیر دفاع آمریكا نیز برای التیام مسلمانان گفت: آنچه كه من در حال حاضر مي‌توانم بگویم این است كه مردم به خاطر این گزارش جان خود را از دست داده‌اند، بنابر این همه باید مراقب گفتار و كردار خود باشند.

در همین حال "شیبلی طلحامی" تحلیلگر سازمان "بروكینز" درباره واكنش جهان اسلام گفت: واكنش‌های صورت گرفته حاكی از آن است كه بسیاری از اعراب و مسلمانان احساس مي‌كنند كه ایالات متحده واقعا درصدد برخورد و منازعه با مسلمانان است.

واكنش مسلمانان جهان به بي‌احترامی سربازان آمریكایی به قرآن با عذرخواهی مقامات واشنگتن خاتمه نخواهد یافت.

عكس العمل مسلمانان نشان داد كه آنان دیگر به مقامات آمریكایی اعتماد ندارد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo